مذاکرات ضد ایرانی اوباما با پکن و مسکو

۲۲ آبان ۱۳۹۰ | ۱۴:۴۹ کد : ۱۷۸۱۳ سرخط اخبار
 آسوشیتدپرس گزارش داد که باراک اوباما در ادامه سیاست‌های خصمانه این کشور علیه ایران با سران روسیه و چین درباره حمایت از اعمال فشار علیه ایران گفت‌وگو کرد و ابراز امیدواری کرد که "واکنش مشترکی" به موضوع هسته‌یی ایران به دست آید.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس در ادامه گزارش خود نوشت: اما اظهارات باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا درباره اتحاد با دمیتری مدودف، رییس‌جمهور روسیه و هو جینتائو، رییس‌جمهور چین روز شنبه توسط هیچ یک از آن دو انعکاس نیافت.

اوباما در گفت‌وگو با مدودف در حاشیه نشست کشورهای آسیا ـ اقیانوسیه گفت که دو طرف "قصد خود را برای همکاری به منظور ایجاد یک واکنش مشترک در قبال ایران مجددا تایید کردیم".

اوباما مدت کوتاهی پس از آن با رییس‌جمهور چین دیدار و گفت‌وگو کرد. اوباما پیش از دیدار با هو در جمع خبرنگاران گفت که او و رییس‌جمهور چین قصد دارند مطمئن شوند که ایران "از قوانین و اصول بین‌المللی" پیروی می‌کند.

مدودف به نوبه خود در اظهاراتش درباره ایران سکوت کرد و تنها گفت که درباره مساله هسته‌یی ایران گفت‌وگو کردند. هو به هیچ عنوان به ایران اشاره‌ای نکرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقامات آمریکایی پیش از گفت‌وگوی اوباما با سران چین و روسیه گفتند که رییس‌جمهور آمریکا شخصا نگرانی‌های عمیق واشنگتن درباره گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران را به مدودف اعلام خواهد کرد.

روسیه و چین هر دو از گزارش جدید آژانس انتقاد کرده و مخالفت خود را با اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه ایران اعلام کرده‌اند.

وزارت امور خارجه روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که روی ارزیابی گزارش جدید آژانس درباره ایران زمان خواهد گذاشت.

اما گنادی گاتیلوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد که گزارش آژانس هر چه گفته باشد مسکو در برابر تحریم‌های بیش‌تر علیه ایران مقاومت خواهد کرد.

گاتیلوف در گفت‌وگو با خبرگزاری اینترفکس گفت: هرگونه تحریم اضافی علیه ایران برای ما غیرقابل قبول است و روسیه قصد بررسی این پیشنهاد را ندارد.

از طرفی رییس‌جمهور روسیه نیز لفاظی‌های رژیم صهیونیستی مبنی بر نزدیک شدن این رژیم به اتخاذ اقدام نظامی علیه برنامه هسته‌یی ایران را محکوم کرد و آن را "لفاظی‌های بسیار خطرناک" دانست.

خبرگزاری فرانسه در ادامه گزارش خود نوشت که جلب همکاری روسیه برای افزایش فشار به ایران در محوریت برقراری روابط جدید با مسکو که دولت اوباما آن را عنوان کرد قرار داشت.

اما برخی از ناظران این سیاست را زیر سوال برده‌اند، زیرا انتظار می‌رود مدودف که اوباما رابطه خوبی با وی برقرار کرده است سال آینده کنار برود و ولادیمیر پوتین ـ نخست‌وزیر فعلی روسیه ـ جای او را به عنوان رییس‌جمهور بگیرد.

به نظر می‌رسد چین نیز تمایلی به اعمال تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران ندارد و هونگ لی ـ سخنگوی وزارت امور خارجه چین ـ تاکید کرد که چنین اقداماتی "نمی‌تواند موضوع هسته‌یی ایران را به طور اساسی حل کند".

لی گفت: گفت‌وگو و مذاکره راه درست برای موضوع هسته‌یی ایران است. 


نظر شما :