عضویت ایران در مجمع کشورهای صادرکننده گاز اصلاح شد

۲۳ آبان ۱۳۹۰ | ۱۴:۵۹ کد : ۱۷۸۶۳ سرخط اخبار

نمایندگان مجلس شورای اسلامی لایحه عضویت دولت ایران در مجمع کشورهای صادرکننده گاز اعاده شده از شورای نگهبان را اصلاح کردند.

به گزارش ایرنا ، نمایندگان در ادامه جلسه علنی امروز به بررسی لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در مجمع کشورهای صادرکننده گاز اعاده شده از شورای نگهبان پرداختند و آن را با 134 رای موافق، 4 رای مخالف و 11 رای ممتنع از مجموع 198 نماینده حاضر اصلاح کردند.

براساس اصلاح نمایندگان ،‌به دولت اجازه داده می شود در مجمع کشورهای صادرکننده گاز به شرح موافقتنامه و اساسنامه پیوست عضویت یابد و نسبت به پرداخت حق عضویت مربوط اقدام کند.

تبصره - اعلام ماده 36 این اساسنامه در خصوص جمهوری اسلامی ایران با رعایت اصل 77 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

 ایران عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز شد

با رای مثبت نمایندگان مجلس شورای اسلامی به لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی در مجمع کشورهای صادر کننده گاز و رفع ایراد شورای نگهبان ایران عضو این مجمع شد.

لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در مجمع کشورهای صادر کننده گاز به دلیل عدم انضمام اساسنامه مصوب مجلس شورای اسلامی مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته بود.

این اساسنامه در فروردین ماه امسال در هیات دولت به تصویب رسیده بود و با اصلاح ماده واحده در کمیسیون انرژی تایید شد که در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی به تصویب نمایندگان مجلس رسید .

براساس ماده واحده به دولت اجازه داده می شود در 'مجمع کشورهای صادر کننده گاز ' به شرح موافقت نامه و اساسنامه عضویت یابد ونسبت به پرداخت حق عضویت مربوط اقدام نماید.

سخنگوی کمیسیون انرژی با اشاره به اهمیت حضور در مجمع کشورهای صادر کننده گاز گفت : ایران دومین دارنده گاز در دنیا است و حضور در تصمیم گیری های آن برای کشورما بسیار حائز اهمیت خواهد بود .

عماد حسینی افزود : 11 کشور دارنده گاز دنیا عضو این مجمع هستند.

نادر قاضی پور نماینده ارومیه درمجلس شورای اسلامی در مخالفت با این لایحه گفت : باید معلوم شود که عضویت در این مجمع چه سودی برای ایران و مردم دارد.

وی با بیان اینکه تمام ماده واحد های اساسنامه باید به تصویب مجلس برسد از سخنگوی کمیسیون خواست تا به این پرسش ها که چه کسی رئیس این اتحادیه است ؟ مسئولیت ایران در این مجمع چه خواهد بود ؟ آیا این مجمع تابع نظرات آمریکایی ها و اسرائیلی ها است یا خیر ؟ حق عضویت ایران چه مبلغی است ؟ پاسخ دهد .

عبدالرضا ترابی نماینده مردم گرمسار استان سمنان که در موافقت با این لایحه سخن می گفت عضویت ایران در این مجمع را به نفع کشور دانست و گفت : این مجمع دارای اساسنامه واحدی برای کشورهای عضو است و داشتن اساسنامه جدا برای هر کشور عضو امکان پذیر نیست .

وی افزود : کشورهای مجمع صادر کننده گاز به نوعی همان اوپک گازی است که رهبر معظم انقلاب فرمودند بنابراین از نمایندگان می خواهم به این لایحه رای مثبت دهند.

این لایحه با 134 رای موافق در برابر 4 رای مخالف و 11 رای ممتنع از 197 رای ماخوذه به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید . 

نظر شما :