چرا بشار اسد آقایان

۲۳ آبان ۱۳۹۰ | ۱۶:۳۴ کد : ۱۷۸۷۰ سرخط اخبار
رابرت فیسک

خبرآنلاین:
آیا بهار عربی در نهایت اتحادیه عرب را تحت تاثیر قرار داد و یا همه چیز زیر سر قطر کوچک بود که با تقلید از سیاست های انگلیسی همه چیز را طبق میل خود در این اتحادیه پیش برد؟این اتحادیه این روزها یکی از احمق ترین، ناتوان ترین و نامعقول ترین روزهای خود را از زمان تاسیس تجربه می کند. اتحادیه ای که ناگهان از لباس موش خارج شده و به شیری درنده تبدیل می شود. به دمشق نشین ها هشدار می دهد که اگر تا چهارشنبه به سرکوب ناآرامی ها پایان ندهند عضویت آنها در اتحادیه عرب به حالت تعلیق درخواهد آمد. پیش شرط ها هم اعلام شده است: خارج کردن تانک ها و ابزار نظامی از شهرها، آزادی زندانیان سیاسی و آغاز گفتگو با مخالفان.

دمشق هم ساکت ننشسته و غرش می کند: سوریه در حال حاضر طرح اتحادیه عرب را پذیرفته و اجرا کرده است. این تصمیم غیرقانونی و خارج از منشور حقوقی اتحادیه عرب است. سوریه هم اجازه نمی دهد که بیگانگان نسخه لیبی را با دخالت در دمشق، برایش تجویز کنند.

با اینهمه برهیچ کس پوشیده نیست که این رای بشار اسد را آزرده خاطر کرده است. از میان 22 کشور عراق غایب بود و دو کشور هم رای مخالف دادند: یمن و لبنان. بیروت که همچنان خود را خواهر دمشق می داند.
قطر که در حال حاضر در مقام انتقام گیری از دمشق قرار گرفته با کانال الجزیره ای که در دست دارد در حقیقت پشت صحنه این رای اتحادیه عرب بود. البته که این خاندان ثروتمند می توانستند به تمامی اعضای مردد برای کنار گذاشتن تردید خود گاز با قیمت عالی تعارف کنند!
به نظر می رسد که قطر می رود تا اندک اندک نقش سلطنتی قابل توجهی را به نام خود سند بزند. این کشور با پولش و البته حریم هوایی خود به اروپای ها در پایین کشیدن معمر قذافی از اریکه قدرت کمک کرد. اکنون هم این قطر است که اتحادیه را مقابل سوریه علم می کند.

بی شک ناتو منطقه ممنوع پرواز بر فراز سوریه علم نخواهد کرد. اسرائیلی ها هم در نگاه داشتن بشار اسد بر مسند قدرت منفعت خود را می بینند چرا که هیچ کس نمی داند پس از بشار اسد چه کسی بر اریکه قدرت تکیه خواهد زد. در شرایطی که ناتو به سوریه حمل کند، حزب الله لبنان هم شمال اسرائیل را هدف قرار خواهد داد . هیچ ملت و دولت عربی هم نیست که خواهان به راه افتادن جنگی مانند آنچه در لیبی شاهد بودیم در سوریه باشد. علاوه بر این لئون پانه که ریاست سازمان سیا را عهده دار است هم هرگونه دخالت نظامی امریکا در سوریه را رد کرده است .
چالش جدی پیش روی بشار اسد علم شده است . او و پدرش سوریه را 'مادر کشورهای عربی' می خواستند. اکنون دیگر اعراب منطقه می خواهند این نقش را بر باد دهند. تهدید به فشارهای سیاسی و اقتصادی برای کشوری که هم اکنون زیر تیغ تحریم ها قرار گرفته نگران کننده است.
 

نظر شما :