اختلاف نظر اتحادیه اروپا درباره اقدام علیه ایران

۲۳ آبان ۱۳۹۰ | ۱۹:۳۶ کد : ۱۷۸۷۸ سرخط اخبار
خبرگزاری فرانسه گزارش داد که وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در حالی مذاکرات‌شان را در بروکسل آغاز کردند که افزایش فشار علیه برنامه هسته‌یی ایران را خواستار شدند اما در زمینه اتخاذ اقدام نظامی احتمالی با یکدیگر اختلاف نظر داشتند.

به گزارش ایسنا خبرگزاری فرانسه گزارش داد که گیدو وستروله ـ وزیر امور خارجه آلمان ـ هرگونه ایده اقدام نظامی را برای همیشه منتفی دانست و هنگام ورود به بروکسل برای شرکت در جلسه وزیران خارجه اتحادیه اروپا با قاطعیت گفت: ما در گفت‌وگو درباره مداخله نظامی شرکت نمی‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وستروله افزود: ما معتقدیم که چنین گفت‌وگوهایی نتایج معکوس دارد و آن‌ها را رد می‌کنیم.

ویلیام هیگ ـ وزیر امور خارجه انگلیس ـ روز دوشنبه در پاسخ به سوالی درباره محتمل بودن اقدام نظامی علیه ایران گفت: ما در حال حاضر این گزینه را در نظر نمی‌گیریم. ما خواستار اقدام نظامی نیستیم و از آن حمایت نمی‌کنیم. در عین حال می‌گوییم که همه گزینه‌ها باید در آینده روی میز باقی بمانند.

هیگ در جمع خبرنگاران در بروکسل افزود: البته ما در ماه‌های آینده به دنبال افزایش فشار قانونی صلح‌آمیز علیه ایران به عنوان بخشی از رویکرد دوسویه خود خواهیم بود که مذاکرات واقعی را نیز در بردارد و در عین حال فشار بیش‌تری را از طریق تحریم‌ها به ایران اعمال می‌کند.

دیپلمات‌ها در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفتند که وزیران خارجه 27 کشور عضو اتحادیه اروپا درباره احتمال تحریم‌های جدید علیه ایران در صورت فقدان پیشرفت در همکاری تهران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یا گفت‌وگو با سران کشورهای جهان صحبت خواهند کرد.

دیپلمات‌ها گفتند که اگر ایران بر موضع خود پافشاری کند در دو سه هفته‌ آینده تصمیم‌گیری درباره "اقدامات محدود کننده قاطعانه جدید" در یک نشست جدید انجام می‌گیرد.

آلن ژوپه ـ وزیر امور خارجه فرانسه ـ نیز گفت که جامعه بین‌المللی باید با تشدید تحریم‌ها علیه ایران یک موضع "بسیار محکم" را اتخاذ کند تا "از یک مداخله غیرقابل بازگشت اجتناب کند".

دیپلمات‌ها گفتند که در پیش‌نویس بیانیه‌ای که قرار است در نشست وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا بررسی شود ادعا شده است "که ایران در حال نقض وظایف بین‌المللی‌اش است".

در این بیانیه آمده است: ما از ایران می‌خواهیم نگرانی‌های جامعه بین‌المللی را رفع کند.

هم‌چنین وزیر امور خارجه هلند گفت که تحریم‌های بیش‌تر علیه ایران "بدون شک اعمال می‌شوند"، اما اتحادیه اروپا نباید سایر گزینه‌ها را منتفی بداند.

اوری روزنتال ـ وزیر امور خارجه هلند ـ روز دوشنبه پیش از دیدار با همتایانش در نشست اتحادیه اروپا در بروکسل در جمع خبرنگاران با اشاره به انتشار گزارش جنجالی جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌یی ایران گفت که در واکنش به این گزارش "من فکر می‌کنم ما درباره تشدید تحریم‌ها، در صورت امکان از طریق سازمان ملل، صحبت خواهیم کرد، در این شکی نیست".

انتظار می‌رود که وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا درباره اعمال تحریم‌های بیش‌تر علیه بشار اسد ـ رییس‌جمهور سوریه ـ، دورنمای عضویت صربستان در اتحادیه اروپا در بحبوحه تداوم تنش‌ها در شمال کوزوو و تمدید مدت ماموریت آموزشی اتحادیه اروپا در افغانستان نیز گفت‌وگو کنند.

نظر شما :