آلمان مشارکت در حمله احتمالی به ایران را رد کرد

۲۳ آبان ۱۳۹۰ | ۲۰:۲۰ کد : ۱۷۸۸۸ سرخط اخبار

وزیر خارجه آلمان مشارکت در مداخله نظامی احتمالی علیه ایران به دلیل برنامه هسته‌ای این کشور را رد کرده است.

گیدو وستروله، روز دوشنبه (۱۴ نوامبر) پیش از شروع نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل گفت: "ما در مباحث مربوط به مداخله نظامی در ایران شرکت نخواهیم کرد."

آقای وستروله استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را حق ایران دانست ، اما "خودداری از ساخت سلاح هسته‌ای و شفاف‌سازی در ارتباط با برنامه اتمی" این کشور را وظیفه ایران خواند.

در همین حال وزیر خارجه بریتانیا گزینه حمله نظامی علیه ایران در درازمدت و در صورت ناکامی دیپلماسی در حل برنامه هسته‌ای ایران را رد نکرد.

ویلیام هیگ در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره احتمال اقدام نظامی علیه ایران گفت: "ما در حال حاضر چنین گزینه‌ای را در نظر نداریم. ما نه درخواست اقدام نظامی می‌کنیم و نه مشوق چنین اقدامی هستیم. در عین حال می‌‎گوییم تمام گزینه‌ها باید قابل بررسی باشد. "

آقای هیگ پیش از ورود به نشست وزاری خارجه ۲۷ کشور اروپایی گفت که "مسیری دوگانه" در قبال ایران در پیش گرفته می‌شود. او از یک سو امکان مذاکره را در صورتی که "ایرانی‌ها واقعا اهل مذاکره باشند"، مطرح کرد و از سوی دیگر وعده داد که فشارهای بیشتری از طریق اعمال تحریم‌های تازه بر ایران وارد خواهد شد.

جلوگیری از "مداخلات جبران‌ناپذیر"

بررسی امکان اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران به دلیل آنچه قصور در همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خوانده شده، از جمله موضوع‌های مورد بحث نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل است.

آلن ژوپه، وزیر خارجه فرانسه در همین ارتباط گفت که جامعه جهانی باید با افزایش تحریم‌ها موضع "بسیار محکمی" در برابر ایران بگیرد تا "از مداخلات جبران‌ناپذیر جلوگیری شود."

دو روز بعد از انتشار گزارش تازه مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و متهم کردن ایران به تحقیق در زمینه ساخت بمب هسته‌ای، دیپلمات‌ها اعلام کردند دولت‌های عضو اتحادیه اروپا احتمالا طی "چند هفته آینده" دور تازه تحریم‌ها علیه ایران را تصویب خواهند کرد.

ایران با تاکید مجدد بر غیرنظامی بودن فعالیتهای اتمی‌اش، می‌گوید به هر گونه تحریم غرب "پاسخی گزنده" خواهد داد.

فرانسه و آمریکا پیشتاز وضع تحریم‌های تازه علیه ایران شده‌اند، اما از آنجا که روسیه و چین چندان موافق تحریم نیستند، به نظر می‌رسد فعلا تحریم‌های یک‌جانبه ایالات متحده و اتحادیه اروپا تنها ابزار غیرنظامی غرب برای تغییر در مشی ایران باشد.



نظر شما :