درخواست مقتدی صدر از مالکی

۲۴ آبان ۱۳۹۰ | ۱۵:۵۷ کد : ۱۷۸۹۸ سرخط اخبار
رهبر جریان صدر از نخست‌وزیر عراق خواست تا با لغو سفرش به واشنگتن، بر صلابت موضع خود مبنی بر عدم ابقای مربیان نظامی آمریکایی در کشور بیافزاید.
به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری "النخیل"، "مقتدا صدر" رهبر جریان صدر از "نوری المالکی" نخست‌وزیر عراق خواست که سفر خود به آمریکا را لغو کند، زیرا منافع دینی و عقیدتی عراق ایجاب می‌کند که مالکی به دعوت "باراک اوباما" رئیس‌جمهور آمریکا برای این سفر پاسخ مثبت ندهد. این اقدام بر صلابت موضع او مبنی بر مخالفت با ابقای مربیان نظامی آمریکا در عراق خواهد افزود.

وی در پاسخ به سوال یکی از طرفدارانش درباره سفر قریب الوقوع نخست‌وزیر عراق به واشنگتن گفت: اقتضائات سیاسی موجب این سفر مالکی به آمریکا شده است اما ابعاد این سفر مشخص نیست بویژه این‌که آمریکا اکنون نیز همچنان بر هیمنه و سیطره سیاسی و عقیدتی بر اراضی و ملت عراق تاکید دارد.

اوباما روز 21 آذر و تنها چند روز قبل از عقب نشینی کامل نیروهای آمریکایی از عراق، ‌میزبان نخست وزیر این کشور خواهد بود.

برغم آنکه واشنگتن مربوط دانستن سفر آتی "نوری المالکی" نخست‌وزیر عراق به آمریکا به اعطای مصونیت به مربیان آمریکایی را بارها رد کرده است، اما منابع آگاه معتقدند که این سفر بر مسئله دادن ضمانت‌های لازم به آمریکا مبنی بر عدم مجبور شدن مربیان نظامی آمریکایی به حضور در مراجع قضایی و قانونی عراق متمرکز خواهد بود.

این منابع تاکید دارند مسئله دومی که مالکی در سفرش به آمریکا با مقامات آمریکایی، بررسی خواهد کرد، تجهیز ارتش عراق به سلاح‌های مدرن بویژه جنگنده‌های آمریکایی است.  

نظر شما :