ادعای تازه فیصل در مورد اتهام ترور

۲۵ آبان ۱۳۹۰ | ۱۴:۲۱ کد : ۱۷۹۱۹ سرخط اخبار
دیپلماسی ایرانی : سفیر سابق عربستان سعودی در ایالات متحده مدعی شده است که شواهد تاثر آور و مفصلی در مورد دست داشتن ایران در طرح ترور سفیر کنونی عربستان در واشینگتن وجود دارد.
ترکی الفیصل که از چهره‌های بانفوذ خاندان سعودی است و زمانی ریاست سازمان جاسوسی عربستان را برعهده داشته در گفت و گو با خبرنگاران مدعی شد در صورتی که تهران نتواند بی ارتباط بودن خود را با طرح ترور به اثبات برساند،‌ریاض موضوع را به شورای امنیت خواهد برد.

این در حالی است که جمهوری اسلامی اتهامی که برای نخستین بار توسط وزیر دادگستری آمریکا مطرح شد را رد می‌کند. وزیر دادگستری آمریکا ماه گذشته مدعی شد که سپاه قدس جمهوری اسلامی در طرح‌ریزی ترور عادل‌الجبیر،‌سفیر عربستان در آمریکا دست داشته است.
خبرگزاری اسوشیتدپرس به نقل از فیصل گزارش داده است که شواهد زیادی در مورد طرح ترور سفیر عربستان وجود دارد و این شواهد از عمق وخامت شرایط در ایران خبر می‌دهد.
وی که به بلندگوی خاندان سلطنتی در بیان اظهار نظر‌هایی شهرت دارد که کمتر به دلیل محافظه کاری دیگر مقامات سعودی علنی می‌شود،‌همچنین پیش بینی کرد که بشار اسد نیز دلیل اعتراضات مردمی ناچار به کناره گیری از قدرت خواهد شد.

ترکی الفیصل که زمانی استفاده عربستان از سلاح نفت در مقابل تهران را پیشنهاد داده بود همچنین مدعی دخالت ایران در امور داخلی شماری از کشور‌ها از جمله لبنان، ترکیه، پاکستان و به خصوص عراق شده است. علاوه بر این اتهام تلاش تهران برای منفجر کردن سفارت عربستان در بحرین نیز موضوع دیگری است که فیصل و همفکرانش در مورد ایران مطرح می‌کنند.
نکته جالب اینکه با وجود اینکه اسناد ویکی‌لیکس از درخواست خصوصی پادشاه تازه فوت شده عربستان از آمریکا برای حمله به ایران حکایت دارد،‌فیصل این خبر را تکذیب کرده و می‌گوید که عربستان از تحریم‌ها حمایت می‌کند و به دنبال فشار دیپلماتیک بر ایران است نه اقدام نظامی.

به گفته فیصل، اقدام نظامی تنها راه حل را برای ایران دشوار تر می‌کند و ضمن افزایش محبوبیت رژیم بهترین روش برای وقت کشی و به تعویق انداختن فعالیت های هسته‌ای ایران است اما موجب متوقف شدن آنها نخواهد شد. وی اقدام نظامی را یک راهکار ابلهانه و تراژدیک توصیف کرده است.
 

نظر شما :