سوریه نشست مغرب را تحریم کرد

۲۵ آبان ۱۳۹۰ | ۱۵:۳۸ کد : ۱۷۹۲۹ سرخط اخبار
 سوریه نشست وزارتی عربی را که قرار است امروز (چهارشنبه) در رباط، پایتخت مراکش برگزار شود، تحریم کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از سایت شبکه الجزیره، این تصمیم سوریه کمی بعد از اعلام مخالفت شورای همکاری خلیج فارس با درخواست دمشق جهت برگزاری نشست فوق‌العاده سران عرب صورت گرفت.

شورای همکاری خلیج فارس به بهانه این که شورای اتحادیه عرب در حال برگزاری نشستی در رباط با موضوع سوریه است درخواست سوریه را رد کرد.

شورای همکاری خلیج فارس در عین حال بر حمایت و پایبندی خود نسبت به تصمیمات هیات اتحادیه عرب درخصوص سوریه تاکید کرد.

یک مقام در وزارت خارجه سوریه تصریح کرد: بعد از صدور رای اتحادیه عرب درخصوص سوریه در تاریخ 12 ماه جاری میلادی برخی کشورهای دوست عرب راه‌حل‌هایی در زمینه احیای اعتبار و مشروعیت اتحادیه عرب مطرح و بر اهمیت حضور سوریه در نشست ویژه شورای همکاری عربی و ترکیه و نشست وزیران خارجه شورای اتحادیه عرب در رباط تاکید کردند.

این مقام افزود: در نتیجه این مساله، سوریه تصمیم گرفت در پاسخ به تمایل این کشورها و در راستای اعتقادش به همکاری عربی مشترک و بدور از واکنش‌ها و به رغم این که می‌دانست فشارهایی علیه آن از سوی برخی کشورها صورت می‌گیرد، در این دو نشست شرکت کند.

به گفته این مسئول، در سایه اظهاراتی که از سوی برخی مسئولان غربی مطرح می‌شود و به ما رسما ابلاغ شده‌ است، سوریه تصمیم گرفت در این دو نشست شرکت نکند.

این مقام افزود: نگرانی دائمی سوریه حمایت از حال و آینده جهان عرب و دور نگه داشتن آن از تهدیداتی است که علیه مسائل سرنوشت‌ساز وجود دارد البته سوریه به نقش ملی خود به رغم تمام تلاش‌ها با هدف نابودی همکاری عرب مشترک ادامه خواهد داد.

وزارت خارجه سوریه در پی اقدام اتحادیه عرب علیه این کشور آمادگی خود را برای استقبال از هیات عربی بزرگی که دربرگیرنده کارشناسان نظامی، امنیتی و اصحاب رسانه است جهت بررسی اوضاع این کشور اعلام کرد.

نیبل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب با سازمان‌های فعال در عرصه حقوق بشر در زمینه اعزام هیاتی500 نفری به سوریه که دربرگیرنده کارشناسان سازمان‌های عربی، رسانه‌ها و نظامیان است، به توافق رسید.

زمان سفر این هیات در نشست امروز در رباط مشخص می‌شود.

واشنگتن نیز ابراز امیدواری کرد که نشست رباط پیام قوی به بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه به همراه داشته باشد.

یک منبع در وزارت خارجه مراکش پیشتر گفته بود که نشست وزیران خارجه اتحادیه عرب در حاشیه نشست ترکیه و کشورهای عربی در رباط برگزار خواهد شد.

این منبع در وزارت خارجه مراکش همچنین تاکید کرده بود که در این نشست قرار است درخصوص میزان پایبندی سوریه به طرح پیشنهادی اتحادیه عرب برای حل‌ و فصل بحران در این کشور و چگونگی روند توقف درگیری‌ها و آزادسازی زندانیان سیاسی بحث و تبادل‌نظر شود.

این درحالی است که مسئولان ایران و روسیه نیز با مخالفان سوریه دیدارهایی داشته‌اند.

نظر شما :