بوتفلیقه: خانواده قذافی را تحویل نمی‌دهیم

۲۵ آبان ۱۳۹۰ | ۱۷:۰۸ کد : ۱۷۹۳۲ سرخط اخبار
رئیس‌جمهوری الجزایر در دیدار با رئیس‌ شورای ملی انتقالی لیبی تاکید کرد که حاضر نیست خانواده معمر قذافی را به این کشور تحویل دهد.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، در پی درخواست اخیر دولت لیبی از مسئولان الجزایر مبنی بر بازنگری این کشور در حمایت از الساعدی قذافی، پسر معمر قذافی، رهبر سابق لیبی، عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس‌جمهوری الجزایر در دیدار با مصطفی عبدالجلیل، رئیس شورای ملی انتقالی لیبی تاکید کرد: خانواده قذافی را به لیبی تحویل نمی‌دهیم.

در این دیدار که با حضور شیخ حمدبن خلیفه آل ثانی، امیر قطر در دوحه، پایتخت قطر برگزار شد، رئیس‌جمهوری الجزایر ضمن تاکید بر لزوم وحدت مردم لیبی برای ساختن کشوری جدید اظهار داشت: مردم لیبی باید بدانند دوره قذافی به پایان رسیده است، لذا باید با کنار گذاشتن کینه‌های گذشته، برای ساختن کشوری جدید و مطابق با اصول دموکراسی تلاش کنند.

بوتفلیقه همچنین تاکید کرد: لیبی و الجزایر همواره دو کشور همسایه و دولت بوده‌اند و در همه زمینه‌ها روابط محکمی را با یکدیگر داشته‌اند، لذا الجزایر همواره آماده است که از مردم لیبی و مسئولان جدید این کشور در راه بازسازی لیبی حمایت کند.

وی در ادامه به موضوع درخواست مسئولان لیبی برای تحویل افراد خانواده قذافی اشاره کرد و گفت: ما تنها به دلایل بشردوستانه اعضای خانواده قذافی را پذیرفته‌ایم و حاضر نیستیم که آنها را به لیبی تحویل دهیم، چراکه آنها در حوادث ماه‌های اخیر لیبی دخالتی نداشته‌اند.

در این دیدار، مصطفی عبدالجلیل نیز به نوبه خود ضمن توصیف الجزایر به عنوان کشوری مهم و محوری در منطقه تاکید کرد: دولت الجزایر به عنوان مهم‌ترین همسایه لیبی نمی‌تواند نسبت به وقایعی که در داخل لیبی رخ می‌دهد، بی‌تفاوت باشد، لذا مسئولان جدید لیبی از دولت الجزایر انتظار دارند که در تمامی عرصه‌ها از آنها حمایت کنند.

وی در ادامه با ابراز خرسندی نسبت به ادامه روابط دوستانه میان دو کشور هدف از این دیدار را ترسیم صفحه‌ای جدید در روابط دوطرف دانست.

این دیدار، اولین دیدار دو کشور پس از انقلاب لیبی به شمار می‌رود چراکه پس از اقدام دولت الجزایر در حمایت از خانواده قذافی در 29 اوت، روابط دوطرف تیره شده بود.

از سوی دیگر، روزنامه اماراتی دارالخلیج نیز نوشت: رئیس کار گروه آمریکا در الجزایر، در نشستی مطبوعاتی اعلام کرد: اسناد و شاخصه‌هایی مبنی بر اینکه سازمان‌های تروریستی به سلاح‌های موشکی لیبی دست‌ یافته‌اند، وجود ندارد.

وی افزود: نظام معمر قذافی حدود 20 هزار موشک را در اختیار داشت که توسط سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نابود شد لذا سیطره بر این میزان اسلحه، ماهها زمان می‌برد.

در همین حال، روزنامه انگلیسی گاردین نیز اعلام کرد که دولت انگلیس، قصد دارد تیمی از کارشناسان خود را به منظور کشف زرادخانه‌های سری لیبی و کمک به مسئولان این کشور جهت نابودی سلاح‌های شیمیایی به لیبی اعزام کند.

از سوی دیگر، شبکه تلویزیونی "روسیا الیوم" نیز به نقل از سرگئی شماتکو، وزیر انرژی روسیه اعلام کرد که مسکو و طرابلس قرار است به زودی و به منظور بررسی شرط‌های ازسرگیری همکاری میان دو طرف در زمینه‌ نفت با یکدیگر رایزنی کنند.

از سوی دیگر، شیخ صادق الغریانی، رئیس شورای عالی فتوا لیبی در سخنانی با محکوم کردن جهت‌گیری برخی شبکه‌های ماهواره‌ای در دامن زدن به اختلافات در لیبی گفت: برخی شبکه‌های ماهواره‌ای با پخش اخبار و شایعاتی که صحت ندارد قصد دارند آشوب را در کشور بگسترانند و باعث ایجاد آشوب شوند.

وی با رد خبرهای منتشر شده مبنی بر اینکه هنوز گردان‌های وابسته به قذافی در لیبی حضور دارند، گفت: این خبرها به کلی دروغ است، اما جنگ در لیبی هنوز ادامه دارد چراکه حفظ آزادی و استقلال از به دست آوردن آن دشوارتر است و جنگ هم‌اکنون در جبهه آبادانی و ایجاد امنیت ادامه دارد.

نظر شما :