متن نامه اعتراض ایران به آمانو

۲۷ آبان ۱۳۹۰ | ۱۶:۳۱ کد : ۱۷۹۹۲ سرخط اخبار
علی اصغر سلطانیه در نامه‌ای به مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ‌٢٣ آبان، سه روز پیش از آغاز نشست فصلی شورای حکام، یک بار دیگر نسبت به متعادل و واقعی نبودن گزارش یوکیا آمانو درباره ایران اعتراض کرده و خواستار اصلاح برخی موارد گزارش آمانو درباره ایران در بیانیه مقدماتی مدیرکل در نشست شورای حکام در(‌٢٦ آبان) ‌١٧ نوامبر شده است.

به گزارش ایسنا در حالی نامه نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه ـ آغاز نشست فصلی شورای حکام در وین ـ منتشر شد که یوکیا آمانو بی‌اعتنا به نظر ایران به عنوان کشور عضو آژانس در بیانیه مقدماتی‌اش یک بار دیگر ادعاهایش در چارچوب آخرین گزارشش درباره ایران را تکرار کرد.

متن نامه ایران خطاب به یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که نسخه ای از آن در اختیار ایسنا قرار گرفته، به شرح زیر است:

«شماره ‌٢٠٤ /‌٢٠١١

‌١٤ نوامبر ‌٢٠١١

عالیجناب یوکیا آمانو

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی

عالیجناب

مایلم به نامه‌های زیر اشاره کنم:

الف: نامه آقای دکتر فریدون عباسی، به شماره ‌٣٠ /‌٠٩٠٤٩٢، مورخ ‌٣٠ اکتبر ‌٢٠١١ که در آن جناب عالی پیشنهاد دادید که "آقای ناکارتس، معاون مدیر کل در زمینه امور پادمان برای گفت‌وگو با هدف حل مسایل و پایان دادن به این فرآیند ظاهرا بی‌پایان به ایران فرستاده شود".

ب: نامه من به شماره ‌٢٠٠٢ /‌٢٠١١، مورخ ‌٣ نوامبر ‌٢٠١١ که در آن یادآور شدم که "لازم است آژانس بین المللی انرژی اتمی پیش از تکمیل و نهایی کردن تحقیقاتش از انتشار هرگونه مطالب یا اسناد خودداری کند. من مشتاقانه در ماه نوامبر سال ‌٢٠١١ منتظر تیم آژانس هستم".

ج: نامه آقای امیری، مدیر پادمان‌های ملی (سازمان انرژی اتمی ایران) به آقای ناکارتس که در آن عنوان کرد "مایلم به شما اطلاع دهم که ما در حال حاضر در حال بررسی سوالاتی هستیم که در نامه‌تان (مورخ ‌٣٠ سپتامبر ‌٢٠١١) مطرح شد. پاسخ نامه‌تان به آژانس ارایه خواهد شد".

مایه نگرانی و دلسردی ماست که در گزارش شما GOV/‌٦٥/٢٠١١ مورخ ‌٨ نوامبر ‌٢٠١١، محتوای نامه‌های بالا، به ویژه نکات اصلی آن از جمله فرستادن تیم آژانس به ایران پیش از نشست شورای حکام در نوامبر سال ‌٢٠١١ با هدف حل مسایل مربوطه برای تکمیل و نهایی کردن تحقیقات، ذکر نشده است.

از مدیرکل انتظار می‌رود که گزارش‌های حقیقی را که به طور جامع تحولات مربوط به راستی‌آزمایی پادمان‌ها را از زمان انتشار گزارش قبلی انعکاس می‌دهند، ارایه کند. مدیرکل نباید سازمان فنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را با جانبداری و رویکردی گزینشی در گزارش‌هایش که با روح و معرفت اساسنامه تضاد دارد، سیاسی کند.

باعث تاسف عمیق ماست که گزارش شما انتظارات قانونی بالا را نقض می‌کند و متعادل و واقعی نیست.

اعتراض شما به پیشنهاد سخاوتمندانه جمهوری اسلامی ایران برای همکاری و تعامل فوری با آژانس پیش از نشست شورای حکام در نوامبر ‌٢٠١١ سوال‌های جدی را درباره قصدتان برای حل این مساله و پایان دادن به این پروسه بی‌پایان به وجود می‌آورد.

قویا به شما توصیه می‌شود که نگرانی‌هایی را که در بالا به آن‌ها اشاره شد در بیانیه مقدماتی‌تان در آغاز نشست شورای حکام در ‌١٧ نوامبر سال ‌٢٠١١ تصحیح کنید.

ارادتمند شما

علی اصغر سلطانیه

سفیر و نماینده دایم ایران»

نظر شما :