آمریکا متن قطعنامه علیه ایران را ۴ بار تعدیل کرد

۲۷ آبان ۱۳۹۰ | ۱۷:۴۵ کد : ۱۸۰۰۲ سرخط اخبار

صدور یک قطعنامه علیه ایران در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بدل به دردسری جدی برای آمریکا شده بطوریکه مجبور شده ۴ بار متن آن را تعدیل کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، صدور یک قطعنامه علیه ایران در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بدل به دردسری جدی برای آمریکا شده است.

سایت ایران هسته‌ای نوشت: در حالی که آمریکایی‌ها تصور می‌کردند با تکیه بر گزارش آمانو خواهند توانست به سادگی یک قطعنامه شدید اللحن علیه ایران در شورای حکام تصویب کنند، اطلاعات موجود نشان می‌دهد که کاملاً در این امر شکست خورده‌اند و هیئت نمایندگی آمریکا در مقر آژانس به ریاست گلن دیویس به هیچ یک اهداف تعریف شده خود دست نیافته است.

یوکیا امانو دو هفته پیش در سفری به واشنگتن یک متن 65 پاراگرافی حاوی یک سلسله ادعاهای ساخته شده در سازمان سیا علیه ایران دریافت و آن را عیناً به عنوان ضمیمه گزارش خود به اجلاس شورای حکام درماه نوامبر منتشر کرد. با وجود اینکه این متن حاوی هیچ سند جدید یا ارزیابی قطعی درباره وجود یک جنبه نظامی در برنامه هسته‌ای ایران نبود ولی تلاش داشت اینگونه القا کند که ایران فعالیت‌های نگران کننده مرتبط با ساخت سلاح هسته‌ای انجام داده است.

پس از انتشار این گزارش کشورهای مختلف معتبر بودن اطلاعات ارائه شده در آن را زیر سوال بردند و بویژه بر این نکته تاکید کردند که این اطلاعات مبتنی بر داده‌های جاسوسی کشورهایی مانند آمریکاست نه یافته‌های بازرسان آژانس و بنابراین نمی‌توان به آن اعتماد کرد.

از جمله روسیه و چین با صدور بیانیه‌های رسمی تاکید کردند هیچ اطلاعات جدیدی در این گزارش وجود ندارد و آمانو صرفاً سیاسی کاری کرده است.
با این وجود، آمریکایی‌ها که با انتشار این گزارش اعتبار آژانس را به طو کامل زیر سوال برده و هزینه گزافی پرداخته بودند، تلاش کردند این گزارش را دستمایه‌ای برای صدور یک قطعنامه جدید علیه ایران در شورای حکام آژانس قرار دهند.

یک دیپلمات مطلع در تهران در این باره گفت: آمریکا ناچار بود یک قطعنامه از شورای حکام بگیرد و الا انتشار و عدم انتشار گزارش نوامبر که هزینه سنگینی برای آمانو داشت، بی اهمیت می‌شد.
با این وجود، دیپلمات‌ها می‌گویند آمریکا در صدور قطعنامه جدید علیه ایران در شورای حکام با مقاومت بی سابقه‌ای روبرو شده است.

مطابق گزارش‌های موجود آمریکایی‌ها خواسته‌های اصلی داشته و آن را در پیش نویس قطعنامه گنجانده بودند اما هیچ کدام از آنها در متن نهایی وجود نخواهد داشت.

به عبارت دیگر، آمریکا به دلیل مقاومت شدید روسیه، چین و غیر متعهدها درخواست‌های کلیدی خود را از متن قطعنامه حذف کرده و آنچه باقی مانده یک متن معمولی است که هیچ کمکی به پیش برد پروژه آنها علیه ایران نمی‌کند.

درخواست‌های اصلی آمریکا در متن اولیه قطعنامه این موارد بوده است:
1- پرونده ایران مجددا به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع شود
2- اعضای شورای حکام اقدام آمانو علیه ایران را تایید کنند
3- شورای حکام ماهیت برنامه هسته یا ایران را نظامی اعلام کند
4- یک ضرب الاجل برای همکاری ایران با آژنس در زمینه ابعاد احتمالی نظامی تعیین شود.
گزارش‌های موجود نشان می‌دهد هر 4 مورد از متن قطعنامه حذف شده است.

قطعنامه‌ای که احتمالاً روز جمعه صادر خواهد شد نه پرونده ایران را به شورای امنیت ارجاع می‌دهد، نه اقدام آمانو علیه ایران را تایید می‌کند، نه ماهیت برنامه هسته‌ای ایران را نظامی اعلام می‌کند و نه ضرب الاجلی برای همکاری ایران و آژانس مقرر می‌کند.

یک دیپلمات ایرانی در وین گفت: متن فعلی خنده دار است و آقای گلن دیویس مانده است که به واشنگتن چه گزارش کاری بدهد؟! این متن دارای هیچ مورد ویژه‌ای نیست و هیچ کمکی به راهبرد آمریکا علیه ایران که بحرانی کردن پرونده هسته‌ای ایرات است نمی‌کند.

وی اضافه کرد: علاوه بر این، این قطعنامه یک آبروریزی تمام عیار برای آمانوست چرا که به هیچ وجه اقدام وی علیه ایران را تایید نمی‌کند.

این دیپلمات ادامه داد: این قطعنامه ارزش حقوقی و سیاسی ندارد، به نظر می‌رسد ارزش تبلیغاتی هم نخواهد داشت چرا که فاقد هرگونه آیتم ویژه است.
در عین حال، گزارش‌ها نشان می‌دهد امید غربی‌ها به اینکه حتی همین قطعنامه هم با اجماع تصویب شود، بسیار کمرنگ است.



نظر شما :