کشتی‌های جنگی روسیه وارد آب‌های سوریه می‌شوند

۲۸ آبان ۱۳۹۰ | ۱۸:۰۲ کد : ۱۸۰۳۰ سرخط اخبار
مقامات سوریه می‌گویند، دمشق به طور اصولی پذیرفته است که اجازه دهد ناظران اتحادیه عرب به این کشور وارد شوند. اتحادیه عرب نیز پیشنهاد کرده است که چند صد ناظر برای نظارت بر تحولات سوریه به این کشور بروند.

به گزارش «تابناک» در همین حال، روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» خبری منتشر کرده که بر پایه آن، یک آژانس خبری سوریه روز پنجشنبه اعلام کرد که کشتی‌های جنگی روسیه قرار است، وارد آب‌های سرزمینی سوریه شوند که نشان دهنده این پیام آشکار به غرب است که مسکو در مقابل هر مداخله خارجی در ناآرامی‌های داخلی سوریه مقاومت خواهد کرد.

بر پایه این گزارش، همچنین یک مقام سوری روز جمعه اعلام کرد، دمشق به طور اصولی پذیرفته است که اجازه دهد ناظران اتحادیه عرب به این کشور وارد شوند، ولی وی افزود که سوریه هنوز در حال بررسی جزییات امر است. به دلیل حساسیت موضوع، مقام مورد اشاره خواسته است که نام وی فاش نشود.

این گزارش یک روز پس از آن منتشر شد که قطعنامه ای که از حمایت اعراب و ایالات متحده برخوردار است، به مجمع عمومی سازمان ملل ارایه شد که خواستار محکومیت نقض حقوق بشر در سوریه است.

اردن، مراکش، قطر و عربستان سعودی از جمله کشورهای عربی هستند که به آلمان، بریتانیا و فرانسه پیوسته و بانی پیش‌نویس ارایه شده به کمیته حقوق بشر مجمع شده‌اند.

«مارک تونر»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرده است که آمریکا نیز به عنوان بانی این قطعنامه را امضا خواهد کرد.

پیش‌نویس ارایه شده خواستار پایان خشونت‌ها احترام به حقوق بشر و اجرایی کردن طرح کار ارایه شده توسط اتحادیه عرب از سوی دمشق شده است.

این رخداد پس از آن روی می‌دهد که روسیه و چین در ماه اکتبر از حق وتوی خود استفاده کردند تا یک قطعنامه شورای امنیت را که دولت سوریه را به سبب خشونت محکوم می‌کرد، بلوکه کنند.

نظر شما :