مخالفت لویه جرگه با ایجاد «پایگاه دائمی» آمریکا در افغانستان

۲۸ آبان ۱۳۹۰ | ۲۰:۱۲ کد : ۱۸۰۳۷ سرخط اخبار

لویه جرگه سنتی افغان‌ها پس از چهار روز نشست با ایجاد پایگاه دائمی آمریکا در افغانستان مخالفت کرد؛ اما استفاده موقت از تأسیسات نظامی افغانستان را توسط این کشور، بلامانع دانست.

به گزارش فارس اعضای لویه جرگه افغانستان امروز با صدور قطعنامه 76 ماده‌ای، نظرات خود را در مورد پیمان استراتژیک با آمریکا و مذاکره با طالبان اعلام کردند.
این قطعنامه که لازم الاجرا نیست و تنها جنبه مشورتی دارد توسط 2200 نماینده افغان حاضر در لویه جرگه سنتی مصوب و اعلام شد.

اعضای لویه جرگه در قطعنامه پایانی خود بر حفظ ارزش‌های اسلامی، حاکمیت ملی، توقف بازرسی‌ها و حملات شبانه، مسدود ‌شدن زندان‎های نیروهای خارجی، عدم مصونیت قضایی نیروهای آمریکایی در افغانستان و چگونگی مذاکره با طالبان تأکید کردند.

همچنین در این قطعنامه آمده است که پرونده شهادت "برهان‌الدین ربانی" رئیس شورای عالی صلح افغانستان باید به صورت جدی پیگیری شود و راه وی برای رسیدن به صلح دائمی در افغانستان ادامه یابد.

در ادامه این قطعنامه آمده است که کنفرانسی با موضوع صلح در یکی از کشورهای اسلامی برگزار شود تا صدای صلح خواهی مردم افغانستان به گوش جهانیان رسانیده شود.

لویه جرگه روز چهارشنبه تحت تدابیر شدید امنیتی آغاز به کار کرد و امروز به کار خود پایان داد.
هدف از برگزاری این جرگه نظرخواهی از نمایندگان اقوام و قشرهای مختلف افغانستان پیرامون پیمان استراتژیک و مصالحه با طالبان بود.



نظر شما :