تلاش آمریکا برای تحریم نفتی ایران

۲۸ آبان ۱۳۹۰ | ۲۰:۱۴ کد : ۱۸۰۳۹ سرخط اخبار
روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد که دولت آمریکا در ادامه اقدامات خصمانه خود علیه ایران قصد دارد دور جدیدی از تحریمها را علیه صنعت نفت ایران اعمال کند.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه نیویورک تایمز، یک مقام غربی درباره این طرحها گفت: در حالیکه کمتر از دو هفته از گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران می‌گذرد، دولت اوباما به دنبال تحمیل دور تازه‌ای از تحریمها علیه صنعت نفت ایران است.

این تحریمهای ضدایرانی که انتظار می‌رود روز دوشنبه اعلام شوند، بر اقدامات موجود علیه صنعت نفت و گاز ایران خواهد افزود و قصد دارد سرمایه گذاری خارجی را در پالایشگاهها یا تاسیسات دیگر ایران محدود کند.

این مقام افزود: انتظار می‌رود کشورهایی اروپایی نیز در نشست این هفته خود محدودیت‌های مشابهی را علیه ایران اعلام کنند.

در پی انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه برنامه هسته‌ای ایران، آمریکا در پی جلب حمایت بین المللی برای اعمال تحریمهای جدید علیه ایران بوده است و بیشتر تمرکز آن روی فشار روی بانک مرکزی ایران یا صنعت نفت ایران است.

اما به توجه به تکیه کشورهای چین و ژاپن و دیگر کشورها روی بانک مرکزی ایران برای خرید نفت و معاملات تجاری با تهران، اعمال این تحریمها دشوار خواهد بود. کاخ سفید نیز به انجام اقداماتی که باعث بالا رفتن قیمت نفت و فشار بیشتر روی اقتصاد شکننده آمریکا شود، تمایلی ندارد.

در حالیکه جزئیات این تحریم نامشخص است و وزارت خزانه داری آمریکا درباره آن اظهارنظر نکرده، این مقام به نیویورک تایمز گفت: تمرکز تحریمها بیشتر روی سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی ایران است تا جلوگیری‌ از فروش نفت ایران که به اختلال در بازار نفت منجر خواهد شد.

نظر شما :