افشای توطئه دیگری از قذافی

۲۶ آذر ۱۳۹۰ | ۲۰:۰۵ کد : ۱۸۹۲۵ سرخط اخبار
منابع آگاه بلندپایه لیبی از وجود اسنادی درخصوص ارتباط نظام معمر قذافی با رهبران سابق حزب بعث و افسران سابق ارتش عراق با هدف کودتای نظامی علیه دولت عراق خبر دادند.

به گزارش ایسنا منابع بلندپایه لیبیایی در گفت‌وگو با روزنامه الشرق الاوسط عنوان داشتند که محمود جبریل، رئیس سابق دفتر اجرایی شورای ملی انتقالی لیبی به بغداد رفت تا در خصوص اسنادی که انقلابیون از ساختمان سازمان اطلاعات رژیم معمر قذافی در این زمینه به دست‌آورده‌اند، با نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق گقتگو کند.

انقلابیون لیبی با ورود به ساختمان سازمان اطلاعات در طرابلس توانستند این اسناد را به دست آورند.

منابع آگاه لیبیایی همچنین تاکید کردند: جبریل کمیته‌ای را برای بررسی تمام این اسناد تشکیل داده تا شاید اسناد بیشتری در این زمینه به دست آید، چراکه اسناد فوق از میان هزاران سند دیگر کشف شده است.

این اسناد نشان می‌دهد که قذافی تلاش داشته با اقدامی در عراق طرح‌های آمریکا و کشورهای غربی علیه خود را از بین ببرد.

این منابع در ادامه افزودند: کمیته مذکور اسنادی را به محمود جبریل تحویل داد که نشان می‌دهد، رابطه محکمی میان سازمان اطلاعات لیبی با رهبران سابق حزب بعث عراق و فرماندهان سابق ارتش این کشور وجود داشته است.

منابع آگاه همچنین تاکید کردند: جبریل سریعا با المالکی تماس گرفت تا در خصوص سفر خود به عراق برای بررسی این اسناد با وی رایزنی کند. بررسی این اطلاعا مهم از بیم شنود از طریق تلفن امکان نداشت.

محمود جبریل در راس هیاتی 7 اکتبر وارد بغداد شد و اعلام کرد هدف از این سفر استفاده از کارشناسان عراقی برای بازسازی لیبی است.

یکی از همراهان جبریل در این سفر عنوان داشت: محمود جبریل قصد داشت به المالکی بگوید که تصمیم دولت عراق برای عدم اعطای مجوز به جنگنده‌های قطری برای استفاده از حریم هوایی عراق با هدف مشارکت در عملیات نظامی در لیبی علیه نیروهای قذافی اشتباه بود.

وی در ادامه افزود: گویی جبریل می‌خواست به المالکی بگوید که نظام قذافی چنین نقشه‌ای برای کشور شما داشته و شما مانع عملیات نظامی علیه وی شده‌اید.

جبریل اسناد مربوط به وجود روابط مشکوک میان نظام قذافی و مسئولان سابق حزب بعث را به المالکی نشان داد و گفت که این مساله دلیل محکمی بر اقدامات بد و خصمانه نظام قذافی در سراسر کره زمین به شمار می‌آید.

به دنبال انتشار این اسناد، مسئولان عراقی 200 تن از کسانی را که نام آنها در اسناد مذکور آمده بود، دستگیر کردند.

دولت عراق بعدها اعلام کرد که این دستگیری‌ها به دنبال انتشار اسنادی از سوی دولت ملی انتقالی لیبی در خصوص ارتباط قذافی با افراد مسلح در عراق برای کودتای نظامی در این کشور بوده است.

مسئولان لیبیایی نیز اعلام کردند که تلاش قذافی برای انجام این اقدام علیه دولت مالکی تنها برای انحراف افکار عمومی از لیبی به سمت عراق نبوده است، بلکه قذافی دوست داشت دولت عراق را به نوعی ادب کند، چراکه دولت این کشور با انجام تحقیقات مورد نظر لیبی در خصوص اعدام صدام مخالف بود.

یک مسئول دیگر در شورای ملی انتقالی لیبی نیز عنوان داشت:‌ اسناد به‌دست‌آمده نشان می‌دهد که عبدالله السنوسی، رئیس سازمان اطلاعات قذافی تلاش داشته تا با استفاده از افسران و نظامیان سابق ارتش عراق انقلاب مردمی در لیبی را سرکوب کند و آنها را در نیروهای نظامی و گردان‌های امنیتی هوادار قذافی به کار گیرد.

نظر شما :