سعود الفیصل:عربستان خواهان مذاکره با ایران است

۳۰ آذر ۱۳۹۰ | ۱۶:۱۳ کد : ۱۸۹۶۳۴۸ سرخط اخبار
خبرگزاری فارس: سعود الفیصل:عربستان خواهان مذاکره با ایران است

وزیر خارجه عربستان سعودی آمادگی کشورش را برای مذاکره با ایران در تمام سطوح اعلام و تاکید کرد، هر گامی که ایران در این راه بردارد، را با دو گام سعودی پاسخ خواهیم داد.

 

به گزارش فارس به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الحیات،سعود الفیصل در پایان سی‌ و دومین نشست شورای همکاری خلیج فارس بار دیگر سخنان ضد ایرانی خود را تکرار کرد.

وی رسانه‌‌های ایرانی را به نقض حقوق شهروندان عربی متهم کرد و از ایران خواست که به کشورهای عربی احترام بگذارد و مدعی شد که رسانه‌های ایران به حقوق شهروندی اعراب توهین می‌کنند.

وزیر امور خارجه عربستان در عین حال به رسانه‌های تحت حاکمیت این کشور از جمله العربیه که روزانه خبرهای کذب علیه ایران منتشر می‌کنند، اشاره‌ای نکرد.

سعودالفیصل با ادعاهای این‌که تهدید ایران علیه جزایر امارات متحده عربی[جزایر سه گانه ایرانی] همچنان ادامه دارد، مدعی شد که مانورهای ایران در آب‌های منطقه‌ای نمی‌تواند بیانگر حسن نیت این کشور باشد.

وی با نادیده گرفتن موضع‌گیری ایران که بارها خواستار برقراری بهترین روابط با کشورهای همسایه شده است، تهران را به تخریب مناسبات با کشورهای عربی متهم کرد و مدعی شد: ما از ایرانی‌ها سوال می‌کنیم که چرا خواهان از بین بردن روابط حسنه خود با اعراب هستند؛ تهدیدات اخیر آشکار ایران علیه جزایر اماراتی اقدامی منفی است، هما‌ن‌گونه که مانورهای آنها در آب‌های منطقه‌ای نیز گامی منفی از جانب ما تلقی می‌شود.

سعود الفیصل در عین حال تاکید کرد که کشور متبوعش آماده مذاکره و گفت‌وگو با ایرانی‌ها در تمام سطوح و در هر زمان که اراده کنند، است و هر گامی که ایران در این راه بردارد با دو گام عربستان سعودی پاسخ داده خواهد شد.

فیصل که در کنفرانس خبری مشترکی با نبیل العربی دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس در پایان سی و دومین نشست شورای همکاری خلیج فارس شرکت کرده بود، خواستار متحد شدن کشورهای عربی جهت گذار از مرحله حساسی شد که جهان عرب هم اکنون با آن مواجه است.

وی مهم‌ترین دستاورد این نشست را همان‌گونه که ملک عبد الله، پادشاه عربستان عنوان کرده بود، گذار از مرحله همکاری به مرحله اتحاد و وحدت دانست.

وزیر خارجه عربستان درباره تغییر و تحولات جاری در منطقه گفت که مهم‌ترین راه دستیابی به اتحاد و از بین بردن اختلافات نزدیک شدن این کشورها به جوانان است و در این راه کشورهای منطقه باید از درس‌های تاریخ پند بگیرند و نشست‌های اعضای شورای همکاری خلیج فارس در راستای خدمت به قضایا و اهداف منطقه‌ای است که در راس آن برقراری رابطه صلح و امنیت و روابط دوستانه با کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای به‌گونه‌ای است که به منافع مشترک دو جانبه خدمت کند.

سعود الفیصل درباره اوضاع جاری در یمن گفت که کمک‌هایی به این کشور ارائه خواهد شد تا به یمن کمک کند، از مرحله‌ای که در آن قرار دارد، به سلامت عبور کند و در این راه قرار است، کنفرانس "دوستان یمن" برای جمع‌‌آوری کمک‌ها به دولت این کشور برگزار شود.

وی درباره خروج نظامیان آمریکایی از عراق تصریح کرد که این خروج بر اساس توافقی صورت گرفت که میان بغداد و واشنگتن حاصل شده بود، اما این‌که این خروج چه واکنش‌ها و بازتاب‌هایی به دنبال خواهد داشت، باید منتظر گذر زمان بود و البته سیاستی که عراق در برابر منطقه در پیش خواهد گرفت،‌ عامل تاثیرگذاری بر این بازتاب‌ها و واکنش‌ها خواهد بود.

 سعودالفیصل درباره موضوع انرژی هسته‌ای گفت که کشورهای عرب منطقه در حال تامل در این قضیه و استفاده از این انرژی در رشد اقتصادی خود هستند، اما متاسفانه برخی از کشورهای منطقه خواهان استفاده از این انرژی در راه‌های غیر صلح‌آمیز هستند.

وی درباره اوضاع سوریه گفت که آن‌چه برای ما مهم است، توقف کشتارهاست،‌ متوجه شدم که وزیر خارجه سوریه اعلام کرده که کشورش پروتکل اتحادیه عرب را پذیرفته اما طرح شورای همکاری را رد کرده است، در حالی‌که این دو از یکدیگر جدایی پذیر نیستند و باید هردو به امضا برسند.

وزیر امور خارجه عربستان درباره بین المللی کردن ناآرامی‌ها در سوریه گفت که از جمله اهداف اتحادیه دخالت در کشورهای عضو در صورت بروز درگیری و ناآرامی در آنهاست و تجربه ثابت کرده که غرب مثل ما عرب‌ها نمی‌تواند، مشکلاتمان را حل کند، به همین دلیل به نظر می‌رسد، بهترین راه حل، راه حل عربی است مگر این‌که سوریه در خود بخواهد بحرانش را بین المللی کند.

وی کشور مصر را برای عربستان بسیار با اهمیت دانست و گفت که مصر برای ما بسیار با ارزش است و از جایگاه مهمی در جهان عرب برخوردار است و ما به این کشور کمک خواهیم کرد.



نظر شما :