خزاعی: سازمان ملل محکوم کند

۲۲ دی ۱۳۹۰ | ۱۳:۳۳ کد : ۱۸۹۷۰۱۲ سرخط اخبار
محمد خزاعی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک طی نامه ای که به صورت همزمان به دبیرکل، رئیس مجمع عمومی و رئیس شورای امنیت سازمان ملل متحد ارسال شد، خواستار محکوم کردن ترور شهید احمدی روشن توسط ارکان مختلف این سازمان و برداشتن گام های موثر برای حذف تروریسم در همه اشکال آن شد.

سفیر و نماینده کشورمان در نامه خود با اشاره به اقدام تروریستی 21 دی ماه سالجاری در تهران که منجر به شهادت مصطفی احمدی روشن از فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف و معاون تاسیسات هسته ای نطنز و همراهش شد، تصریح کرد: این اولین بار نیست که دانشمندان ایرانی مورد حملات تروریستی مغرضانه قرار می گیرند.

خزاعی با یادآوری نامه قبلی خود در خصوص تلاش برای ترور دو فیزیکدان برجسته ایرانی  شامل مجید شهریاری و فریدون عباسی دوانی در سال 1389 که منجر به شهادت مجید شهریاری و زخمی شدن فریدون عباسی دوانی و همسرش شد، اضافه کرد: در چارچوب همین حملات تروریستی، مسعود علیمحمدی دیگر دانشمند ایرانی نیز در مقابل منزل خود در سال 1388 به شهادت رسید.

سفیر و نماینده کشورمان افزود: بر پایه مدارک موجود که توسط نهادهای ذیربط امنیتی جمهوری اسلامی ایران جمع آوری شده، مرتکبین از شیوه های تروریستی مشابهی برای ترور دانشمندان هسته ای ایران استفاده کرده اند. همچنین مدارک متقنی وجود دارد که طرف های خارجی مشخص از جمله رژیم صهیونیستی در پشت این ترورها قرار دارند.

خزاعی تصریح کرد : همانگونه که طرف های خارجی دست اندرکار اذعان کرده اند این اقدامات تروریستی بخشی از تلاش ها برای مختل کردن برنامه صلح امیز هسته ای کشورمان بوده است.
 
وی افزود: این دست اندرکاران خارجی از هیچ تلاشی برای محروم کردن جمهوری اسلامی ایران از حقوق مسلم خود در خصوص انرژی صلح آمیز هسته ای دریغ نکرده و خواستار اجرای عملیات مخفیانه شامل ترور دانشمندان هسته ای، خرابکاری در برنامه هسته ای ایران و یا اقدام به حمله نظامی علیه ایران شده اند.

سفیر و نماینده کشورمان اضافه کرد: اکنون این سوال مطرح می شود که آیا توسل به انواع اقدامات غیر قانونی و زورگویانه حتی اقدام تروریستی برای جلوگیری از حق کشورهای در حال توسعه برای پیشرفت از جمله استفاده از انرژی صلح آمیز جایز است؟

خزاعی در ادامه نامه خود می افزاید: با تأکید بر ماهیت صلح آمیز فعالیت های هسته ای ایران، مایلم یک بار دیگر تأکید کنم که جمهوری اسلامی ایران در خصوص حقوق مسلم خود برای استفاده از انرژی هسته ای در جهت مقاصد صلح آمیز معامله نخواهد کرد و هیچگونه فشار سیاسی و اقتصادی و یا حملات تروریستی علیه دانشمندان هسته ای کشورمان نمی تواند ملت ما را  از کسب این حقوق باز بدارد.

سفیر و نماینده دائم کشورمان تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران نگرانی عمیق خود نسبت به این اقدامات بیرحمانه، غیرانسانی و جنایتکارانه علیه دانشمندان ایرانی را ابراز کرده و آن را قویا محکوم می کند.

وی افزود: خسارات های جانی و مالی زیادی به واسطه اقدامات تروریستی ظرف دهه های گذشته بر ایران تحمیل شده است. انتظار می رود دبیرکل سازمان ملل متحد، رئیس شورای امنیت و دیگر ارگان ها و ارکان سازمان ملل متحد اینگونه اقدامات تروریستی غیر انسانی را با قوی ترین واژه ها محکوم کرده و گام های موثری را برای حذف تروریسم در همه اشکال ان بردارند. 

خزاعی در پایان خواستار ثبت این نامه به عنوان سند شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل متحد شد.
 

نظر شما :