ابراز خوشحالی چین از ارسال نامه جلیلی به اشتون

۲۸ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۵:۱۴ کد : ۱۸۹۸۰۵۷ سرخط اخبار
سخنگوی وزارت امور خارجه چین اعلام کرد که پکن از همه کشورهای دخیل در مذاکرات پیرامون برنامه هسته‌یی ایران خواست از فرصت به دست آمده برای احیای زودهنگام این مذاکرات استفاده کنند و تاکید کرد که چین نقش سازنده‌ای در این روند خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، خبرگزاری فرانسه گزارش داد که ایران روز پنج‌شنبه امید به از سرگیری مذاکرات با قدرت‌های جهانی را ابراز کرد و در نامه‌ای که روز چهارشنبه فرستاد آمادگی‌اش برای گفت‌وگو درباره از سرگیری مذاکرات را در واکنش به پیشنهاد کاترین اشتون، رییس سیاست‌ خارجی اتحادیه اروپا، در ماه اکتبر تایید کرد.

به گزارش روزنامه چاینا دیلی، لیو ویمین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، روز پنج‌شنبه در یک کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی درباره این نامه گفت که چین این گزارشات را دیده است و از این پیشرفت خوشحال است.

لیو گفت که چین با ایران تماس داشته است و اخیرا ما ژائو ژو، دستیار وزیر امور خارجه این کشور به تهران سفر کرد تا از ایران بخواهد هرچه زودتر به اتحادیه اروپا پاسخ دهد، در گفت‌وگوهای جدی با شش میانجی بین‌المللی درباره برنامه هسته‌یی‌ اش شرکت کند و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را افزایش دهد.

آخرین دور گفت وگوها بین ایران و گروه موسوم به 1+5 ( پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متشکل از آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین بعلاوه آلمان) در ژانویه سال 2011 در ترکیه برگزار شد، اما موفقیت چندانی به همراه نداشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در بخشی دیگر از اظهاراتش گفت: چین از همه کشورهای دخیل می‌خواهد تا ازاین فرصت برای احیای زودهنگام مذاکرات با ایران و بازگرداندن مساله هسته‌یی ایران به مسیر گفت‌وگو و همکاری استفاده کنند. چین آماده است که همچنان نقش سازنده‌ای را ایفا کند.



نظر شما :