رآکتور اراک سال آینده با سوخت مجازی راه‌اندازی می‌شود

۲۸ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۵:۱۸ کد : ۱۸۹۸۰۶۱ سرخط اخبار
رییس سازمان انرژی اتمی گفت: رآکتور تهران با انجام بازسازی در سال‌های آینده قابل استفاده خواهد بود.

فریدون عباسی، رییس سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با خبرنگاران ایسنا و ایرنا، درباره فعالیت رآکتور تهران پس از جاگذاری مجتمع سوخت صفحه‌ای 20 درصدی گفت: مجتمع‌هایی که در رآکتور تهران استفاده می‌شوند، دو نوع استاندارد و کنترلی هستند. نوع استاندارد تعداد صفحات بیشتری دارد و نوع کنترلی که میله‌های کنترل در آن‌ها قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: اولین مجتمع سوخت صفحه‌ای که روز چهارشنبه در قلب رآکتور کار گذاشته شد، از نوع کنترلی بود. سعی داریم با سوخت‌های از قبل مصرف شده و مجتمع جدید سوخت که در داخل کشور تولید شده است، رآکتور تهران را در توان مناسبی نگه داریم تا تولید رادیو‌داروها و کارهای تحقیقاتی که در این رآکتور صورت می‌گیرد، استمرار داشته باشد.

عباسی تاکید کرد: ما می‌توانیم هر ماه یک مجتمع سوخت صفحه‌ای 20 درصدی برای استفاده در رآکتور تهران تولید کنیم،‌ البته توان افزایش تولید سوخت تا سه مجتمع را هم بر اساس نیازمان داریم.

رییس سازمان انرژی اتمی افزود: یک سال بعد، تمامی مجتمع‌های سوخت رآکتور تهران را عوض خواهیم کرد و رآکتور با یک قلب جدید به کارش ادامه خواهد داد.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به عمر زیاد رآکتور تهران، قلب جدید تا کی به کار آن می‌آید؟ گفت: عمر رآکتور تهران به لحاظ تجهیزاتی که در آن به کار رفته و آسیب پرتویی که قطعات می‌بینند، زیاد است. اما رآکتور تهران در برهه‌های مختلف سوختش تامین نشده و کار نکرده است و خیلی از تجهیزاتش قابل استفاده است. این رآکتور با بازسازی که انجام می‌دهیم در سال‌های آینده قابل استفاده خواهد بود.

رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به دستور رییس‌جمهور مبنی بر نیازسنجی برای ساخت تعدادی رآکتور تحقیقاتی برای تامین نیازهای دارویی و تحقیقاتی در نقاط مختلف کشور اظهار کرد: نیازسنجی این رآکتورها باید در کشور انجام شود و طبق مقررات آژانس، برنامه ما برای ساخت چند رآکتور اعلام می‌شود و نقاط مور نظر و نوع رآکتور به آژانس اعلام می‌شود.

عباسی در پاسخ به این پرسش که گفته شده ایران برنامه ساخت چهار رآکتور تحقیقاتی را در نظر دارد اظهار کرد: عدد چهار قطعی نیست. در این بحث تراکم جمعیت، مسایل زمین شناسی و محیط زیست محیطی و غیره باید در نظر گرفته شود. الان مدتی است رآکتور با تمهیداتی که اندیشیده شده است در حال کار است و رادیوداروی مورد نیاز کشور را تولید می‌کند.

وی در پاسخ به این‌که مجتمع‌های سوخت صفحه‌ای 20 درصدی از نوع استاندارد چه زمانی در رآکتور تهران استفاده می‌شود؟ گفت: تنها پنج مجتمع کنترلی در قلب رآکتور به کار می‌رود و بقیه‌ ‌آن از نوع استاندارد به کار می‌رود. در هر حال الان مشکلی در تولید انواع سوخت مورد نیاز رآکتورهای کشور نداریم. انشاءالله در آینده نزدیک با تولید سوخت رآکتور تحقیقاتی اراک، این رآکتور هم راه‌اندازی می‌شود و از آن هم برای تولید رادیودارو و کارهای تحقیقاتی استفاده می‌کنیم.

عباسی درباره جدول زمانی راه‌اندازی رآکتور تحقیقاتی 40 مگاواتی اراک اظهار کرد: پیش‌بینی ما برای راه‌اندازی رآکتور اراک اواخر سال 92 است. اما به احتمال زیاد ساختمان رآکتور و نصب تجهیزات آن را تا نیمه اول سال 91 تمام می‌کنیم و با سوخت مجازی رآکتور را تست و راه‌اندازی می‌کنیم.

رییس سازمان انرژی اتمی درباره برنامه خرید سوخت 20 درصد برای رآکتور تهران از کشورهای دیگر گفت: یک روز نیاز داشتیم سوخت را از کشورهای دیگر خریداری کنیم، چون طراحی و نصب کارخانه و تولید سوخت به نفع ما نبود، بلکه خرید آن به صرفه بود. اما به دلیل تحریم‌ها و ممانعتی که صورت گرفت، سرمایه‌گذاری کرده و آن را تولید کردیم و الان صاحب فن‌آوری تولید سوخت و توانمندی برای صادرات آن هستیم. اگر دیگران تمایل دارند با نظارت آژانس از ما سوخت خریداری کنند.

وی درباره ضرورت تایید استاندارد سوخت صفحه‌ای 20 درصدی ساخت داخل از سوی آژانس، خاطرنشان کرد: ‌نیازی به تایید آژانس نیست. این سوخت با استانداردهای بین‌المللی و ایران ساخته شده است. البته تمام مراحل ساخت سوخت با نظارت کارشناسان آژانس انجام شده و پس از تولید ‌در اصفهان پلمپ و به تهران منتقل شده است. بنابراین آژانس سوخت تولید شده را حسابرسی،‌ بازبینی،‌ پلمپ و تایید می‌کند که در جای خود مصرف شده باشد.

رییس سازمان انرژی اتمی درباره افزایش تعداد سانتریفیوژ‌ها در نطنز گفت: با تمام اقدامات خرابکارانه‌ای که ظرف چند سال گذشته به صورت خرابکاری صنعتی یا ویروس‌هایی که فرستادند، توانستیم بر آنها مقابله کنیم و ماشین‌های سانتریفیوژ‌ خود را سر پا نگه داریم و امروز آن‌ها را افزایش هم دهیم.



نظر شما :