صالحی: قدرت‌های غربی به عقلانیت و منطق روی آورند

۲۸ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۵:۱۸ کد : ۱۸۹۸۰۶۲ سرخط اخبار
وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و پاکستان ضمن مرور آخرین وضعیت روابط دوجانبه و همکاری‌های فیمابین ، پیرامون آخرین تحولات منطقه‌ای رایزنی و تبادل نظر کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) علی اکبر صالحی در این دیدار که روز پنج شنبه در اسلام آباد در آستانه برگزاری سومین نشست سه جانبه سران کشورهای ایران ، پاکستان و افغانستان صورت گرفت ، به دیدارهای رسمی متقابل مقامات بلندپایه دو کشور اشاره کرد و گفت: خوشحالیم که بسیاری از تفاهمات و توافقات حاصله از آخرین دور کمیسیون مشترک اقتصادی عملی و اجرایی شده است.

وی در عین حال تاکید کرد که لازم است با اهتمام دو کشور و ایجاد مکانیزم‌های مناسب حجم مناسبات تجاری و اقتصادی فیمابین ارتقا یافته و به سطح واقعی و شایسته ظرفیت‌های دو کشور دوست و همسایه برسد.

صالحی ضرورت افزایش همکاری‌ها در حوزه‌های عمرانی ، انرژی ، انتقال برق ، گاز و به ویژه پروژه خط لوله گاز و تسریع در اجرای آنها را خاطر نشان ساخت.

وزیر امور خارجه کشورمان سپس با اشاره به تحولات سریع ، سیال و پیچیده در منطقه مواضع کشورمان را در خصوص مسائل منطقه‌ای از جمله افغانستان، سوریه ، اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای مذاکره با 1+5 و وضعیت انرژی در جهان تشریح کرد.

صالحی با اشاره به اینکه کشورهای نیازمند به انرژی به دنبال شریک مطمئن و قابل اتکا در این زمینه هستند ابراز امیدواری کرد قدرت‌های غربی به جای سیاست‌های جنجالی و زورمدارانه به عقلانیت و منطق روی آورند.

خانم حنا ربانی، وزیر امور خارجه پاکستان نیز با ابراز خرسندی از حضور هیئت ایرانی در اسلام آباد تاکید کرد: سیاست خارجی پاکستان توسعه و تعمیق روابط دوستانه با کشورهای همسایه از جمله کشور دوست و برادر ایران است و به ویژه در ماههای اخیر این رویکرد بسیار بارز بوده است.

وی با تاکید بر ضرورت تقویت بیش از پیش ارتباطات و همکاری‌های اقتصادی و

تجاری فیمابین که در نهایت تحکیم مناسبات سیاسی را در پی دارد ، بر اهمیت همکاری‌های تهران – اسلام آباد در حوزه‌های انرژی ، انتقال برق ، خط لوله گاز ، صدور دام و گوشت ، مشارکت در امور عمرانی و زیربنایی در پاکستان از جمله احداث راه آهن و جاده و همکاری‌های مرزی تاکید کرد.

ربانی خاطرنشان کرد: پاکستان به عنوان کشور دوست و همسایه ایران توسعه انرژی هسته‌یی در چارچوب NPT را حق جمهوری اسلامی ایران دانسته و مذاکرات را بهترین راه حل مساله می‌داند.

وی با اشاره به شرایط سیال منطقه تاکید کرد که منافع ملی کشورها به هیچ وجه قابل معامله و سازش نیست و حل مشکلات منطقه با رعایت احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها از طریق راهکارهای منطقه‌ای و توسط خود کشورهای منطقه امکان‌پذیر است.



نظر شما :