قیمت جهانی نفت از مرز ۱۲۱ دلار گذشت

۲۸ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۶:۵۰ کد : ۱۸۹۸۰۶۹ سرخط اخبار

به دنبال انتشار اخباری در مورد توقف صادرات نفت ایران به اروپا قیمت جهانی نفت از مرز ۱۲۰ دلار عبور کرد و در معاملات روز جمعه به 121.84 دلار در هر بشکه رسید.

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس به نقل از رویترز، روز جمعه با ادامه نگرانی خریداران اروپایی از احتمال کاهش حجم صادرات نفت ایران و افزایش امیدها برای افزایش تقاضای نفت همزمان با تقویت احتمال اختصاص بسته کمک اقتصادی به یونان، بهای نفت برنت همچنان در بالای بشکه ای 120 دلار باقی ماند.

 مشتریان اروپایی نفت ایران در آستانه تحریم نفتی اروپا علیه این کشور، در تدارک کاهش قابل توجه واردات نفت مورد نیاز خود از تهران هستند. بر اساس گزارش ها، در ماه مارس میزان خرید نفت اروپا از ایران به میزان بیش از یک سوم، معادل 300 هزار بشکه در روز کاهش خواهد یافت.

ایران با توجه به این که پالایشگاه های اروپایی در فاصله کوتاه نمی توانند خود را از خرید نفت ایران بی نیاز کنند شروطی را برای ادامه فروش نفت به این پالایشگاه ها تعیین کرده است که انعقاد قراردادهای بلندمدت از جمله آن هاست.

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال در روز جمعه به 121.84 دلار رسید که نسبت به روز چهارشنبه و قبل از اعلام توقف صادرات نفت ایران به اروپا بیش از 3 دلار افزایش داشته است.

در معاملات روز جمعه نیز قیمت این نفت تاکنون ۲۱ سنت افزایش داشته است. قیمت نفت سبک آمریکا نیز به بالای ۱۰۲ دلار رسیده است.

جاناتانبارات، از کارشناسان بازار انرژی گفت: «برنت در حال واکنش به برخی از عوامل است که شامل خوش بینی در مورد وضعیت یونان، کاهش ارزش دلار و تمرکز بازار بر موضوع کاهش صادرات ایران به اروپاست.»

 در همین حال،با افزایش امیدواری ها در خصوص اوضاع اقتصادی یونان،  ارزش یورو در مقابل دلار افزایش یافت.

 پیش بینی هادر مورد احتمال اینکه وزرای دارایی کشورهای حوزه یورو روز دوشنبه بسته کمکی جدیدی را برای یونان به تصویب برسانند، پس از رد پیشنهاد موکول کردن اختصاص بخشی از بسته کمکی یونان به بعد از برگزاری انتخابات این کشور در ماه آوریل، افزایش یافت.

 کن هاسوگاوا،دیگر کارشناس مسائل انرژی در توکیو اظهار داشت: «نشست اقتصادی کشورهای عضو اتحادیه اروپا در روز دوشنبه تاثیری کلیدی بر قیمت های نفت بر جای خواهد گذاشت.»

 وی همچنین افزود: «وضعیت در لیبی، نیجریه، سوریه، سودان و ایران بیش از آنکه بر وست تگزاس اینترمدییت تاثیرگذار باشند بر برنت موثر است.»

 وی اضافه کرد،تا زمانی که موضوع ایران حل نشده باقی بماند، بهای نفت برنت بالای 110 دلار در هربشکه باقی خواهد ماند.



نظر شما :