ایران سلاح هسته‌ای نمی‌‌سازد

۲۸ اسفند ۱۳۹۰ | ۱۸:۳۸ کد : ۱۸۹۹۱۰۱ سرخط اخبار
با آنکه مقامات اسرائیلی مدت‌هاست با طرح این ادعا که ایران در پی دستیابی به سلاح هسته‌ای است، درصددند برای خواسته‌های جنگ‌طلبانه خود مشروعیت بخرند، گزارش‌ها حاکی از آن است که «موساد» به تسلیحاتی نبودن برنامه ایران آگاهی دارد.
 
به گزارش «تابناک»، امروز یکشنبه، نیویورک تایمز گزارشی منتشر کرده که بر پایه آن، سرویس‌های اطلاعاتی و جاسوسی رژیم صهیونیستی در کنار دیگر سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا به این جمع‌بندی رسیده‌اند که ایران به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست.

بنا بر این گزارش، روزنامه‌های اسرائیلی همگی مبادرت به انتشار گزارشی از روزنامه «نیویورک تایمز» کردند که در آن بر هم عقیده بودن موساد با «سیا»، مبنی بر اینکه برنامه هسته‌ای ایران تسلیحاتی نیست، تأکید شده است.

بر پایه این گزارش، ارزیابی مقامات بلندپایه آمریکایی این است که ایران برنامه‌ای برای ساخت سلاح‌های هسته‌ای ندارد. در عین حال، بر خلاف ادعاهای مطرح از سوی مقامات رژیم صهیونیستی، سازمان‌های اطلاعاتی این رژیم نیز در این مورد با آمریکایی‌ها هم نظرند.

نیویورک تایمز جمله‌ای را به نقل از یکی از مقامات اطلاعاتی آمریکا نوشته که گفته است: «مردم آنها (اسرائیل) پرسش‌های سختی می‌پرسند؛ اما موساد درباره برنامه تسلیحاتی با آمریکا اختلاف نظری ندارد».

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که مقامات کشورمان، خود بارها بر صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده‌اند و ادعاهای برخی مقامات غربی و صهیونیستی را تنها فضاسازی‌های رسانه‌ای دانسته اند. حال پس از آنکه نزدیک یک ماه پیش گزارش سازمان‌های اطلاعاتی غربی مبنی بر تسلیحاتی نبودن برنامه هسته‌ای ایران منتشر شد، گزارش امروز نیز تأکید دیگری بر درستی اظهارات مقامات ایران خواهد بود.

اما گزارش نیویورک تایمز بخش دیگری نیز دارد که در آن به شیوه کار سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی اشاره شده است؛ بنابراین، بیان شده که در سال‌های گذشته و در پی تشدید اقدامات ضدجاسوسی ایران، «سیا» بخش عمده‌ای از منابع اطلاعاتی خود در ایران را از دست داده و برای جاسوسی از ایران با دشواری فراوانی روبه‌روست.

در همین راستا، روزنامه اسرائیلی «جروزالم پست» نیز که بخش‌هایی از گزارش نیویورک تایمز را نقل کرده، می‌نویسد مقامات رژیم صهیونیستی، عمده اطلاعات خود درباره ایران را از «سازمان مجاهدین خلق» (منافقین) به دست می‌آورند و اظهارات خود درباره تسلیحاتی بودن برنامه هسته‌ای ایران را بر این مبنا بیان می‌کنند.

در عین حال، به گفته این روزنامه، «سیا» به هیچ وجه این اطلاعات را نمی‌پذیرد و ترجیح می‌دهد از روش‌های دیگری برای به دست آوردن اطلاعات از ایران استفاده کند. استدلال اصلی «سیا» در این باره نیز، اشاره به تجربه استفاده از اطلاعات نادرست «کنگره ملی عراق» درباره برنامه تسلیحاتی صدام است که موجب شد، آمریکا بی دلیل تهاجمی گسترده به عراق انجام دهد.

سرانجام و بنا بر این گزارش، مقامات اطلاعاتی آمریکا بر این باورند، این حقیقت که رهبر ایران به شدت با دستیابی به سلاح هسته‌ای مخالفت کرده، «به سختی قابل نادیده گرفتن است» و این امر خود می‌تواند به عنوان نشانه‌ای برای تلاش نکردن ایران جهت دستیابی به سلاح هسته‌ای تلقی شود.

نظر شما :