نخستین نهاد شیعی در تونس آغاز به کار کرد

گرایش هزاران تونسی به مذهب تشیع

۲۹ خرداد ۱۳۹۱ | ۲۱:۵۸ کد : ۱۹۰۲۸۷۹ آسیا و آفریقا
به تازگی شمار بسیاری از مردم تونس به ویژه در شهرهای جنوبی این کشور مانند قابس و قبلی به مذهب تشیع گرویده‌اند.
گرایش هزاران تونسی به مذهب تشیع

دیپلماسی ایرانی: مجموعه‌ای تونسی از وزارت امور دینی تونس خواسته است که اجاره فعالیت برای تاسیس یک جمعیت فرهنگی شیعی با هدف احیای میراث شیعی تونس را بدهد. این مجموعه نام "مودت فرهنگ شیعی" بر خود دارد و مقر آن در تونس پایتخت این کشور است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میدل‌ایست آنلاین، بنا به گزارش‌ها این مجموعه هنوز اجازه فعالیت دریافت نکرده است اما برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که به آن اجازه فعالیت‌های عادی مثل توزیع کتب و ایجاد مرکزی برای تجمع طرفدارانش داده شده است.

این نخستین نهاد فرهنگی رسمی شیعی است که در تونس اعلام موجودیت می‌کند و قرار است برای ترویج فرهنگ تشیع و عقاید آن فعالیت داشته باشد. علاوه بر آن می‌تواند فعالیت سیاسی خود را نیز آغاز کرده و با اعمال نفوذ در میان جمعیت‌ها و احزاب سیاسی از نامزد مورد حمایت خود همه‌گونه پشتیبانی‌ای داشته باشد.

مذهب تشیع در تونس مذهب غریبی نیست. افرادی نظیر التیجانی السماوی و عماد الدین الحمرونی از جمله کسانی هستند که از تونس برخواسته‌اند و برای ترویج و تبلیغ مذهب تشیع فعالیت‌های گسترده‌ای داشته‌اند. آنها بارها به ایران سفر کرده‌اند و با مقام‌های ارشد ایرانی دیدارهای مکرر و متعددی انجام داده‌اند. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان این دو چهره بارز شیعی مرجعیت معنوی بسیاری از تونسی‌ها برای گرویدن به مذهب تشیع محسوب می‌شوند. به تازگی شمار بسیاری از مردم تونس به ویژه در شهرهای جنوبی این کشور مانند قابس و قبلی به مذهب تشیع گرویده‌اند.

عبد الحفیظ البنانی، یکی از تونسی‌های تازه شیعه شده در این باره می‌گوید: «پس از مطالعات بسیار و به شدت عمیق و تلاش برای یافتن بسیاری از پرسش‌هایم به این نتیجه رسیدم که شیعه شوم و به این مذهب بگروم. من در این مذهب با گرایش‌های تاریخی‌ای که در آن جستجو کردم دریافتم بسیاری از اوهام و خرافاتی که در مذاهب دیگر وجود دارد در این مذهب وجود ندارد.»

وی در ادامه می‌افزاید: «مذهب شیعی را اسلام حقیقی صاف و خالص یافتم و دریافتم هیچ مذهبی در اسلام همانند تشیع ذات حقیقی اسلام را نشان نمی‌دهد. ما بقی مذاهب تنها با درصدی معین بازگوکننده اسلام حقیقی هستند. مثلا مذهب مالکی تنها 20 درصد اسلام حقیقی را نشان می‌دهد.»

در حال حاضر هزاران نفر در تونس به مذهب تشیع گرویده‌اند و شمار پیروان این مذهب روز به روز در حال افزایش است. این مساله باعث نگرانی برخی افراد سنی نیز شده است. البنانی در این باره می‌گوید: «اخیرا یک نهاد تونسی سنی برای مبارزه با گسترش تشیع آغاز به کار کرده است، آنها از گرایش شدید مردم به مذهب تشیع احساس نگرانی می‌کنند و فعالیت‌های تازه‌ای را علیه آن آغاز کرده‌اند ولی تا کنون نتوانسته‌اند کاری از پیش ببرند.»

اکثریت جمعیت تونس را سنی‌های فرقه مالکی تشکیل می‌دهند که ظهور شیعیان در برابر آنها موجودیتشان را به خطر انداخته است. از این رو در این باره اغراق می‌کنند و شیعیان را با اتهام‌های واهی متهم می‌کنند که مزدور ایران هستند و در صدد گسترش فتنه در کشورند.

احمد بن حسانه موسس نهاد تونسی مبارزه با تشیع بدون اشاره به سندی قابل اعتماد مدعی می‌شود: «در 23 آوریل سال گذشته هم‌زمان با سفر وزیر امور خارجه ایران به تونس و افتتاح هفته سینمایی ایران نهاد خود را تاسیس کردیم. ما با این کار خواستیم مخالفت خود را با ایران که متهم است در گسترش مذهب تشیع در کشورهای عربی سنی از جمله تونس تلاش می‌کند، نشان دهیم. آنها برای تبلیغ مذهب تشیع اموال بسیاری صرف می‌کنند و افراد بسیاری را استخدام کرده‌اند.»

عبدالحفیظ البنانی ادعاهای احمد بن حسانه را کاملا رد می‌کند و می‌گوید: «این اتهام‌ها همگی باطل هستند و برای توهین به مذهب تشیع و پیروان آن زده می‌شوند. این اتهام‌ها اتهام‌های قدیمی‌ای است که برخی رایگان بر زبان نمی‌آورند. روابط ما با ایران همانند روابطمان با دیگر کشورهای دنیا است که به مذهب تشیع گرایش دارند. ما با بردارنمان در ایران تنها روابط روحی و معنوی داریم.»

بر اساس بند نخست قانون اساسی تونس، این کشور کشوری مستقل به زبان عربی است و دین رسمی آن اسلام است و به هیچ به مذهب خاصی از اسلام اشاره نشده است. در هیچ کجا از قانون اساسی تونس اشاره نشده که مذهب سنی که اکثریت جمعیت این کشور به آن گرایش دارند تنها مذهب این کشور است بلکه بر عکس بر آزادی عقیده و عدم تمایز میان مذاهب و ادیان تاکید شده است.



( ۲۲ )

نظر شما :