استقبال مهمانپرست از پیشنهاد مرسی

۲۷ مرداد ۱۳۹۱ | ۲۱:۱۰ کد : ۱۹۰۵۶۱۴ سرخط اخبار

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با بیان این که رییس جمهور در حاشیه نشست مکه دیدار ها و ملاقات های بسیار خوبی انجام داد، از پیشنهاد محمد مرسی، رییس جمهور مصر مبنی بر شکل گیری گروه تماس متشکل از ایران، ترکیه، عربستان و مصر برای حل همه بحران هایی که در منطقه در حال وقوع است از جمله سوریه استقبال کرد.

به گزارش ایسنا، رامین مهمان پرست، دستیار ویژه وزیر خارجه ایران گفت: این چهار کشور می توانند حالت گروه تماس را داشته باشند و موضوعات را پیگیری و بررسی کنند تا هرچه زودتر آرامشی در منطقه برقرار شود و تنش ها برطرف شود.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد تحولات سوریه نیز گفت: امروز سوریه تاوان نقشی را که در زمان حمایت از جبهه مقاومت ایفا کرده بود پس می دهد؛ کینه ای توسط رژیم صهیونیستی و حامیان آن به ویژه آمریکا ایجاد شده که فکر می کنند اگر رژیم سوریه را ساقط کنند می توانند شکاف در جبهه مقاومت ایجاد کنند و بعد سراغ تک تک کشورهای این جبهه بروند و آن ها را محاصره کنند بنابراین اگر آن ها موفق شوند در سوریه جبهه مقاومت را دچار مشکل کنند، حتما هدف بعدی آن ها جریان ها و کشورهای دیگری خواهد بود که در مقابل رژیم صهیونیستی مقاومت کردند. معتقدیم نباید فریب فتنه آمریکایی ـ صهوینیستی را خورد زیرا برخی به گونه ای عمل می کنند که گویی فراموش کرده اند خطر اصلی رژیم صهیونیستی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار کرد: سوریه کلیدی ترین نقطه اصلی امروز برای جبهه مقاومت نقش آفرینی می کند. ضمن این که رژیم صهیونیستی نمی خواهد هیچکدام از کشورها مستقل باشند و هر حرکتی که نوید استقلال را در منطقه دهد نقطه درگیری را در کشورهای غربی تعیین می کند. اگر قرار باشد درگیری در کشور ما شکل بگیرد این درگیری باید تا نزدیکی مرز های آن ها ادامه پیدا کند و هرچقدر که لازم است باید حریم کشور ما حفظ شود. منافع زمانی بهتر تامین خواهد شد که درگیری به داخل سرزمین های دشمنان ما منتقل شود. وقتی کشورهای فرامنطقه یی سعی می کنند در منطقه فتنه ایجاد کنند با کم ترین هزینه، هزینه هایی را به کشورهای منطقه تحمیل می کنند. ما باید این هزینه را به کشورهای خود آن ها منتقل کنیم. از این دید نیز سوریه عمق استراتژیک ما است. سوریه نقطه تقابل تمام استکبار با تمام اسلام و جریان مقاومت شده است. اگر آن ها موفق شوند در سوریه فتنه ای را به پا کنند و جریان غیر مردمی را روی کار آورند کشورهای مستقل در منطقه با مشکل مواجه می شوند.

وی با بیان این که مردم در سوریه احساس می کنند باید از نظام شان دفاع کنند ،گفت: اگر جریان های افراطی در سوریه حاکم شوند کشورهای منطقه و خود سوریه و کشورهای دیگر دچار آسیب خواهند شد. ما باید تلاش کنند مانع مداخلات خارجی شویم و درگیری ها متوقف شود و خواسته های مردم و مطالبات شان محقق شود.

دستیار ویژه وزیر امور خارجه هم چنین افزود: اتفاق خطرناکی در منطقه در حال وقوع است و برخی کشورها متوجه نیستند به چه فتنه ای دامن می زنند. در عین حال شاهدیم گرو ه های تروریستی در سوریه به اذعان سازمان های بین المللی جنایت های جنگی در این کشور انجام داده اند. نگرانی در سوریه مشاهده می شود و آن این است که از رفتار تروریستی به عنوان دفاع از مطالبات مردمی یاد می شود. از سوی دیگر جریان آمریکایی ـ صهیونیستی به دنبال تجزیه کشورهای قدرتمند منطقه است که این پروژه را در سوریه دنبال می کنند. اگر این مساله دامن زده شود برخی کشورهای دیگر در منقطه هدف بعدی این فتنه خواهند بود و دامن آن ها را خواهد گرفت و این کشورها نیزدقیقا همان تقسیم بندی های قومی را در بین ملت خود دارند و این اقدامات جریان های تجزیه طلب و جدایی طلب را تقویت می کند.

او درباره تقویت تروریست ها و تحرکات القاعده نیز گفت: آمریکا بزرگ ترین متهم و مجرم این صحنه هاست و ردپای مقامات نظامی وامنیتی آمریکا در تمام اقدامات تروریستی قابل مشاهده است همان طور که می شنویم منافقین که جریان مورد حمایت آمریکا هستند در سوریه فعال شده اند. اگر ریشه یابی کنیم می بینیم که القاعده را چه کسی ایجاد و تقویت کرد. آمریکایی ها نگران از دست دادن منافع خود هستند و البته بعید می دانم که رژیم صهیونیستی نیز از سقوط نظام سوریه خوشحال باشد زیرا حاکم شدن یک جریان تند افراط گرا و تروریستی در سوریه اصلا به نفع رژیم صهیونیستی نیست. آن ها می خواستند نظام را در سوریه ساقط کنند و یک جریان کاملا کنترل شده وابسته به خود را حاکم کنند.

وی تاکید کرد: امروز در سوریه جنگ تمام عیار آمریکایی ـ صهیونیستی با جریان مقاومت اسلامی و کشورهای مستقل وجود دارد. هر کسی به خوبی تحولات منطقه را مدیریت کند می تواند آینده خاورمیانه را ترسیم و هدایت کند نمی توان به راحتی پیش بینی کرد موقعیت حساسی است که در آن به سر می بریم آن ها با تمام قوا وارد شده اند و کشورهای همراه شان به صورت شفاف از هر نوع اقدام تروریستی حمایت می کنند اما در این بین نقش مردم سوریه بسیار اهمیت دارد. امیدواریم سوریه پیروز از این صحنه بیرون آید. آینده را آینده روشنی می بینیم و جریانی که در منطقه رخ داده تا ایجاد خاورمیانه اسلامی بدون پدیده شومی به نام رژیم صهیونیستی ادامه می یابد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره نگاه ایران به موضوع فلسطین نیز یادآور شد: ما فلسطین را یک آرمان می دانیم و قبلگاه اول مسلمین و سرزمینی است که پیامبران الهی در آن جا گام گذاشتند این سرزمین اشغال شده و زخم عمیقی در دل جهان اسلام ایجاد کرده است. ظلم ها و جنایت ها همه نشان می دهد پشت سر این جنایت ها تمام قدرت ها ایستاده اند و اهداف اعتقادی و سیاسی خود را در مقابل مقابله با دین خالق خدا که دین اسلام است بروز می دهند.

مهمان پرست اضافه کرد: موضوع صهیونیست ها با یهودیت متفاوت است ما با دین یهود و پیروان آن مشکلی نداریم کشور ما محل حضور همه اقلیت ها و پیروان ادیان الهی است و آن ها در وضعیت خوبی زندگی می کنند بحثی که در فلسطین اشغالی وجود دارد یک تفکر سیاسی و صهیونیستی است که اصولا برای تامین منافع قدرت های بزرگ در این منطقه حساس این طراحی صورت گرفته است و سعی می کنند از فعالیت های این رژیم نامشروع به عنوان نماینده خود برای از بین بردن وحدت جهان اسلامی و تضعیف کشورهای اسلامی و زمینه سازی برای حضور قدرت های بزرگ استفاده کنند.

دستیار ویژه وزیر امور خارجه تسریع کرد: مهم ترین اتفاقی که در زمان انقلاب اسلامی در کشور ما رخ داد کسب استقلال در ایران بود آن زمان منافع کشورها اولویت بالاتری نسبت به ایران داشت و تامین امنیت رژیم صهیونیستی یکی از اهداف سیاست خارجی دولتی بود که قبل از پیروزی انقلاب در وابستگی به آمریکا مسائل را دنبال می کرد. با وقوع انقلاب استقلالی در کشور ایجاد شد و منافع قدرت های خارجی در کشور ما قطع شد و رژیم صهیونیستی احساس خطر کرد. بنابراین اصل نظام را هدف قرار دادند و تمام طراحی ها برای ضربه زدن به نظام ما در طول این 33 سال قابل مشاهده است.

وی با تاکید بر این که ریشه همه این فتنه ها جریان آمریکایی ـ صهیونیستی است، افزود: در طول سال های پس از انقلاب موضوعات مختلفی برای مقابله با انقلاب بهانه کردند و مطمئن باشید اگر هر کدام از بهانه های شان را به صورت کامل بپذیریم و آن پرونده را ببندیم و آن را کنار بگذاریم مشکل آن ها حل نمی شود آن ها با نظام های مستقل مشکل دارند. بنابراین از دید آن این درگیری ریشه یی و عمیق است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ادامه داد : ما در میدان نبرد قرار گرفته ایم برای استقلامان می جنگیم و هزینه می دهیم و با وجود همه مشکلات پیشرفت های چشمگیری داشته ایم. بیداری اسلامی نیز الهام اولیه را از مقاومت ملت ما گرفته است حال که می بینند این صحنه فراگیر شده است رژیم صهیونیستی ریشه اتفاقاتی که منافع اش را به خطر می اندازد را ایران می داند. بنابراین به دنبال این هستند که به هر شکلی علیه ایران اقدام کنند.

مهمان پرست با اشاره به موقعیت آمریکا و رژیم صهیونیستی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران گفت: در آن زمان اصلا مقاومت معنا نداشت اما پس از انقلاب که پیام های انقلاب به گوش ملت ها رسید و دیدگاه های حضرت امام (ره) رژیم صهیونیستی را دچار وحشت کرد و سعی کردند با ایجاد فتنه هایی، درگیری هایی در داخل کشور ما ایجاد کنند از همین جا بحث جبهه مقاومت شکل گرفت و تشکیلاتی ایجاد شد که عاشقانه و خالصانه برای بازپس گیری سرزمین های که توسط رژیم صهیونیستی اشغال شده بود، فعالیت می کردند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به پیروزی حزب الله و مردم غزه در جنگ با رژیم صهیونیستی، خاطرنشان کرد: این پیروزی ها هیبتی که رژیم صهیونیستی برای خود ایجاد کرده بود را در هم شکست. سوریه در خط مقدم جبهه مقاومت قرار داشت زیرا شرایط آن زمان به گونه ای بود که مصر متحد رژیم صهیونیستی بود و تنها راهی که جبهه مقاومت می توانست شکل گیرد و در مقابل رژیم صهیونیستی قدرتمند بایستد خط لبنان، سوریه، فلسطین و پس از آن کشورهایی مانند ایران و سایر مردمی که از این آرمان حمایت می کردند بود. بنابراین با وقوع تحولات در منطقه شاهدیم خاکریز و درگیری که می خواستند در کشور ما ایجاد کنند به عنوان منشاء این اتفاقات به مرز های رژیم صهیونیستی رسیده است و مقاومت از اطراف رژیم صهیونیستی آغاز شده و این است که برای آن ها وحشت ایجاد کرده است.

او اظهار کرد: امروز کشورهایی که سعی می کنند از جریان سازش حمایت کنند توانایی مقابله با جریان های مخالف را ندارند همان طور که موضوع به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی چند سال است دنبال می شود طرح های زیادی ارائه کردند و سعی کردند همه کشورهای هم سوی خود را پای این قرارداد ها بیاورند. بگویند سرزمین کوچکی به فلسطینی ها داده ایم و دولتی برای آن ها تشکیل دادیم تا دیگر کسی علیه این رژیم اقدام نکند. اما ما می گوییم با وجود همه این تلاش ها این طرح به نتیجه نمی رسد زیرا جریان مقاومت مردمی در منطقه شکل گرفته است و تا زمانی که مساله به صورت اساسی و ریشه یی حل شود با هیچ طرح سازشی موافقت نمی کنند.

مهمان پرست هم چنین در واکنش به برخی اظهارات مقامات رژیم صهیونیستی مبنی بر حمله نظامی به ایران گفت: آن ها خود می دانند که توان چنین اقداماتی را ندارند زیرا باید هزینه و فایده هر اقدامی را بررسی کرد. اگر دست به اشتباهی بزنند عکس العملی که کشور ما خواهد داشت منجر به نابودی رژیم صهیونیستی شود به معنی این است که این عملیات حتما عاقلانه نخواهد بود. ما مطمئن هستیم محاسباتی که دارند و دوستان شان به آن ها گفته اند که عکس العمل ایران چه خواهد بود بنابراین نگران عملیات نخواهیم بود و البته اگر چنین اتفاقی رخ دهد برخی ممکن است خوشحال شوند زیرا زمینه برای پاسخگویی بسیار محکم آماده می شود.

او در مورد تبلیغات رژیم صهیونیستی درباره حمله به ایران نیز گفت: هرچه تبلیغات بیشتر می شود نشان دهند ضعف و ترس آن ها است رژیم صهیونیستی ضربات سنگینی خورده است و حیثیت خود را از دست داده است وقتی از پس مردم بی دفاع غزه برنمی آید چگونه می خواهد با امت بزرگ اسلامی درافتد. پس از بیداری اسلامی احساس می کنند ضربات سنگینی خورده اند و می خواهند با این ادعا ها خود را بازسازی روحی کنند رژیم صهیونیستی در حال فروپاشی از درون است وحامیانش نیز با مشکلات زیاد داخلی روبه رو هستند.

دستیار ویژه وزیر خارجه ایران گفت: امیدواریم به زودی شاهد خاورمیانه ای باشیم که کشورهای قدرتمند مستقل اسلامی در کنار هم اجازه هیچ ظلمی را به هیچ رژیم نامشروعی ندهند.

وی تاکید کرد: روز قدس به منزله تجدید بیعت مردم ما و همه مسلمانان با آرمان های مقدس فلسطین و ارزش هایی است که روی آن ایستاده ایم تمام تلاش دشمنان و استکبار این است که دشمن اصلی که رژیم صهیونیستی است جای خود را به کشورهایی در منطقه دهد که بین کشورهای اسلامی منطقه اختلاف ایجاد کند و روز قدس فریاد خواهیم زد که دشمن اصلی را فراموش نخواهیم کرد و امت اسلامی یکپارچه و در کنار یکدیگر در مقابل این رژیم نامشروع خواهد ایستاد.

مهمان پرست که مهمان برنامه تلویزیونی دیروز، امروز، فردا بود در مورد سفر مقام معظم رهبری به مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی نیز، گفت: ویژگی کشور ما پس از پیروزی انقلاب اسلامی این است که مسوولان ارشد کشور به ویژه در زمان حضور حضرت امام (ره) و پس از ایشان مقام معظم رهبری حضور گرمی در بین ملت دارد وقتی به این زیبایی به جمع مردم می روند و با آن ها هم دردی می کنند و خودشان وضعیت مدیریت حوادث را زیر نظر می گیرند و پیگیر هستند آرامشی در بین مردم ایجاد می شود.


نظر شما :