شورای امنیت فردا میزبان نشستی درباره سوریه

۰۸ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۶:۲۶ کد : ۱۹۰۶۱۰۶ سرخط اخبار

اپوزیسیون سوریه در نشستی در برلین بر سر طرحی برای کمک به دولت آینده سوریه، پس از سقوط اسد، به توافق رسیدو اعلام کرد که به زودی دولت انتقالی را تشکیل خواهد داد.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت شبکه خبری الجزیره، بخشی از گروه های اپوزیسیون سوریه در نشستی در برلین طرحی را معرفی کردند که برای دوران پس از اسد تهیه شده است. جزییات این طرح فاش نشده اما به گفته ی یک سخنگوی "کمیته ی ملی هماهنگی برای تغییر دموکراتیک"، هدف آن ایجاد یک دولت موقت نیست، بلکه راه های کمک به تقویت و ثبات دولت دموکراتیکی است که در آینده ایجاد خواهد شد.به اعتقاد گروه های اپوزیسیون سوریه، هنوز زمان آن فرا نرسیده است که برای ایجاد دولت موقت رایزنی شود، اما در آینده نزدیک این اتفاق خواهد افتاد.گوئیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان، طرح اپوزیسیون سوریه را اقدامی مثبت خواند و تاکید کرد که در صورت برکناری اسد، آلمان از دولت جدید پشتیبانی کامل خواهد کرد.


آمریکا اما خواستار آن است که اپوزیسیون سوریه برای چنین اقدامی وقت بیشتری صرف کرده و عجولانه عمل نکند.


در نشست اپوزیسیون که برای ارائه طرح موسوم به طرح «روز بعد» تشکیل شده بود، عفراء جلبی، یکی از اعضای کمیته اجرایی نیروهای مخالف سوریه، اعلام کرد که به زودی مخالفان دولت انتقالی سوریه را تشکیل خواهند داد.وی همچنین اعلام کرد که در صورتی که جامعه جهانی برای به رسمیت شناختن دولت انتقالی آمادگی نداشته باشد، رسیدن به این مرحله کاری دشوار خواهد شد.در همین حال شماری از ائتلاف های مخالف سوریه نیز خواهان برگزاری کنفرانس ملی موسوم به نجات سوریه جهت برپایی نظام دموکراتیک جدید برای رویارویی با کشیده شدن سوریه به جنگ داخلی شدند.قرار است این کنفرانس امروز (چهارشنبه) تحت شعار «برای تغییر دموکراسی که وحدت ملی و تمامیت ارضی را حفظ کند» برگزار شود. در این کنفرانس 20 حزب و جریان سوری از جمله احزاب تغییر دموکراسی و حزب توسعه ملی و حزب الانصار حضور خواهند داشت.


از سوی دیگر، بسمة القضمانی، مسئول روابط خارجی شورای ملی مخالفان سوریه نیز با قرار دادن پیامی در صفحه شخصی اش در پایگاه اجتماعی فیس بوک، اعلام کرد که به عضویت خود در شورای ملی مخالفان پایان داده است.


وی در این پیام خود نوشت: من از امروز به بعد دیگر عضو شورای ملی مخالفان نیستم، چرا که انقلاب سوریه بدون هیچ محدودیت یا حمایتی در برابر کشتارهای وحشتناک الحوله تا شهر داریا ایستاده است و خون مردم سوریه در خیابان ها و روستاهای این کشور جاری شده است.مسئول روابط خارجه شورای ملی مخالفان سوریه همچنین خاطرنشان کرد: شورای ملی نتوانسته اهداف خود را محقق کند و محبوبیت لازم را به دست آورد.وی همچنین تاکید کرد: شورای مخالفان نتوانسته است اعتمادی لازم را که ابتدا مردم به آن داشتند حفظ کند و این شورا از مسیرهای اصلی دور شده است.قضمانی همچنین تاکید کرد که از انقلاب و انقلابیون سوریه حمایت خواهد کرد و به تلاش خود در خارج از شورای ملی مخالفان ادامه خواهد داد.در همین حال، روزنامه فرا منطقه ای الحیاة نوشت: شورای امنیت فردا نشستی را در سطح وزیران امور خارجه و به منظور بررسی اوضاع انسانی سوریه برگزار خواهد کرد.
در این نشست قرار است حاضران درباره ایجاد منطقه حائل در سوریه گفت وگو کنند. این در حالی است که هنوز نیروهای بین المللی آمادگی خود را برای کمک جهت ایجاد منطقه حائل و ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر حریم هوایی سوریه اعلام نکرده اند.

همچنین اعلام شده است که هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا به دلیل سفرهایش به اندونزی، چین، تیمور شرقی و روسیه در این نشست شرکت نخواهد کرد.همچنین هیات روسی حاضر در نیویورک اعلام کرد که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه این کشور نیز در نشست مذکور حضور نخواهد داشت.
این در حالی است که یان الیاسون، معاون بان کی مون دبیرکل سازمان ملل نیز به جای وی در نشست مذکور حاضر خواهد شد.یکی از مسئولان آمریکایی نیز اعلام کرد که این نشست در حقیقت فرصتی برای بحث و گفت وگو میان اعضای شورای امنیت برای بحث در خصوص بحران سوریه و اوضاع انسانی در این کشور است.این در حالی است که بنا به گزارش منابع آگاه، بحران انسانی سوریه با مهاجرت بیش از ده ها هزار آواره سوری به کشورهای همسایه این کشور افزایش یافته است.همچنین دیپلمات های غربی اعلام کردند که اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب در سوریه نیز قرار است با اعضای شورای امنیت در نشست غیررسمی دیدار کند.

پیش بینی می شود این نشست دیدار آشنایی میان الابراهیمی و اعضای شورای امنیت باشد، چرا که بنا به اظهارات دیپلمات های بین المللی که با الابراهیمی در نیویورک دیدار کرده اند، وی هنوز به طور رسمی طرح خود برای حل بحران سوریه را اعلام نکرده است.

در همین راستا، الابراهیمی طی اظهاراتی اعلام کرد که پیش بینی نمی کند هنوز بتواند طرح خود را برای حل بحران سوریه اعلام کند، چرا که وی در حال حاضر در حال جمع آوری اطلاعات در این راستاست.
همچنین فاروق الشرع، معاون رئیس جمهوری سوریه اعلام کرد که شرط اصلی سوریه برای تحقق آشتی ملی، توقف خشونت ها و برگزاری کنفرانس ملی است.وی گفت: ما در حلبحران سوریه به طرح کوفی عنان، فرستاده مستعفی سازمان ملل و نیز سند کنفرانس ژنو تکیه داریم.

از سوی دیگر، نیکولای ماکاروف، رییس ستاد مشترک ارتش روسیه نیز اعلام کرد که کشورش قصد ندارد به حضور نظامی خود در سوریه پایان دهد.

وی گفت: همه طرح هایی که مسکو در سوریه اجرا کرده با موفقیت به پایان رسیده است و به رغم افزایش موج خشونت ها در سوریه و روسیه به حضور نظامی اش پایان نمی دهد.

این اظهارات ماکاروف پس از انتشار شایعاتی در رسانه های سوریه مبنی بر این بود که ارتش روسیه در حال کاهش نیروهای خود از پایگاه دریایی طرطوس است که پیشتر مسکو آن را در دمشق اجاره کرده بود.در همین حال، رئیس جمهوری تونس نیز در اظهاراتی مداخله جویانه مدعی شد، بشار اسد باید به دادگاه کیفری تحویل داده شود.

عدنان منصر، سخنگوی ریاست جمهوری تونس با صدور بیانیه ای اعلام کرد: تونس خواهان آن است که پرونده بشار اسد به عنوان ریئس جمهور غیرقانونی سوریه و کسی که در کشتارهای این کشور دست داشته، به دادگاه کیفری بین المللی ارجاع داده شود.


دولت تونس ضمن مسئول دانستن ارتش سوریه در کشتار داریا از کشورهای غربی وسازمان ملل خواست تحقیقاتی را در این خصوص آغاز کنند.دولت تونس اولین کشوری است که در اعتراض به کشتارهای سوریه، سفیر دمشق را از این کشور اخراج کرد.همچنین خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع دولتی اردن اعلام کرد: در درگیری ها در داخل اردوگاه الزعتری واقع در شمال اردن میان آوارگان سوری، 23 تن از نیروهای امنیتی اردن زخمی شدند.این منبع که خواست نامش فاش نشود، افزود: ده ها تن از آوارگان سوری روز سه شنبه در اردوگاه الزعتری در اعتراض به اوضاع معیشتی شان تجمع کردند که این تجمع باعث درگیری و در نهایت زخمی شدن 23 تن از نیروهای امنیتی اردن شد.خبرگزاری الشرق الاوسط مصر نیز اعلام کرد که مسوولان امنیتی مصر عصر دوشنبه یک سوری را که تهدید کرده بود، مقر اتحادیه عرب در دمشق را ویران خواهد کرد، دستگیر کردند.این مرد سوری پیشتر پس از آنکه پدر و مادرش در درگیری های مخالفان سوریه و نظام این کشور کشته شدند، تهدید کرده بود که مقر اتحادیه عرب را با خاک یکسان خواهد کرد.
 

کلید واژه ها: امنیت


نظر شما :