مراسم رونمایی از تمبر یادبود پناهندگان

۲۷ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۵:۳۹ کد : ۱۹۰۶۹۲۵ سرخط اخبار

مراسم رونمایی از تمبر یاد بود شصتمین سالگرد کنوانسیون 1951 پناهندگان با حضور عبداللهی معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور و گوترس سفیر کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان برگزار شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور؛ علی عبداللهی معاون امنیتی و انتظامی امروز یکشنبه در مراسم رونمایی از تمبر یادبود که با حضور سفیر کمیساریای عالی و تعدادی از سفرای کشورها برگزار شد؛ اظهار داشت: همواره ایران به عنوان یکی از کشورهایی که در کمک و حمایت از پناهندگان تلاش های بسیار داشته است در مجامع بین الملل مطرح بوده است.
وی با تاکید بر اینکه ایران برای ارائه خدمت به پناهندگان هیچ گاه منتظر کمک نبوده است، گفت: ایران در حد توان خود خدمات قابل توجهی را به پناهندگان ارائه داده است.
معاون امنیتی و انتظامی افزود: سال گذشته در اجلاس ژنو به کمیساریای عالی قول دادیم که اقدام موثری را برای ماندگاری شصتمین سالگرد تاسیس کنوانسیون 1951 انجام دهیم که یکی از این اقدامات تمبر یادبودی است که رونمایی می شود.
وی با بیان اینکه این تمبر حاوی سه خدمتی است که ایران به پناهندگان انجام داده است، گفت: تاکید و توجه دولت به آموزش پناهندگان، فراهم آوری امکان اسکان و همزیستی با شهروندان ایرانی و ضرورت بازگشت و ایجاد شرایط برای بازگشت به کشورشان سه مفهومی است که در این تمبر گنجانده شده است.
معاون امنیتی انتظامی وزیرکشور با بیان اینکه سرانه هزینه هر دانش اموز افغانی در ایران بیش از 1000 دلار است گفت: حدود 250 میلیون دلار برای 230 هزار دانش آموز افغانی هزینه می شود که کمک سازمان ملل در این خصوص تنها 16 میلیون دلار است.
وی با بیان اینکه تنها سه درصد از پناهندگان افغانی در ایران در اردوگاه زندگی می کنند، گفت: مابقی پناهندگان افغانی همچون شهروندان ایران در شهرها زندگی می کنند که برای تقویت آموزش و بهداشت آنان بهتر است که درمانگاه های اختصاصی در مناطقی که افغان ها متراکم هستند، تاسیس شود که این نیازمند حمایت کمیساریای عالی است.
وی همچنین با بیان اینکه موضوع اعزام پناهندگان افغانی به سفر حج یک از موضوعات مورد بحث با کمیساریای عالی بود گفت: دو سال است که سهمیه این پناهندگان از طرف دولت سعودی قطع شده است و دولت عربستان می گوید که این پناهندگان باید با سهمیه ایران به سفر حج بروند که جناب آقای گوترس نیز از دیروز تلاش های زیادی در این زمینه انجام داده است.
همچنین در این مراسم گوترس با بیان اینکه این تمبر سمبل یک واقعیت بسیار مهم است گفت: این تمبر نمادی از حمایت جمهوری اسلامی ایران از پناهندگان است.
وی با بیان اینکه ایران تعهد بسیار راسخی در زمینه ادامه ارائه خدمات وحمایت ها به پناهندگان دارد، تصریح کرد: کمیساریا باید در این زمینه همکاری خود را با ایران افزایش دهد تا این تعهد را تقویت و همکاری خود را با ایران بخصوص در زمینه آموزش و بهداشت افزایش دهد.
گوترس با اشاره به توافق سه جانبه ایران، پاکستان و افغانستان و کمیساریای عالی گفت: در این توافق سه جانبه راه حل راهبردی برای ترغیب پناهندگان به بازگشت داوطلبانه به کشورشان پیش بینی شده است که باید جامعه بین الملل برای تضمین این راه حل ها همراهی نماید.
وی همچنین با اشاره به تلاش ها و اقداماتی که ایران برای پناهندگان افغانی انجام داده است، گفت: ایران قصد دارد به پناهندگان افغانی ویزای موقت و پاسپورت بدهد که وضعیت آنان تبدیل شود؛ همچنین دسترسی به فرصت های شغلی، آموزش و بهداشت و سر پناه مناسب از جمله امکاناتی است که از طرف ایران به پناهندگان داده می شود.
کمیسر سازمان ملل در امور پناهندگان با بیان اینکه کمک های کمیساریا در مقابل تلاش های ایران بسیار ناچیز است، اظهار داشت: ما باید همکاری هایمان را بخصوص در زمینه آموزشی و بهداشت با ایران بیشتر کنیم و کمک کنیم تا حمایت هایشان تقویت پیدا کند تا پناهندگان زندگی همراه با عزت داشته باشند.
وی همچنین ضمن تشکر از مهمان نوازی ایرانیان گفت: صمیمیت خوبی در ایران شاهد بودم و امیدوارم که ما نیز بتوانیم کمک های خود را به ایران افزایش دهیم.

کلید واژه ها: پناهندگان افغانی تمبر کمیساریای عالی به پناهندگان کمیساریای پناهندگان افغانی و بهداشت این تمبر است. وی بهداشت انتظامی


نظر شما :