خاندان قذافی کجا هستند؟ +تصاویر

۰۱ آبان ۱۳۹۱ | ۰۳:۱۷ کد : ۱۹۰۸۲۳۸ سرخط اخبار
به گزارش ایسنا، یک سال بعد از به دام افتادن و مرگ خونین معمر قذافی، رهبر پیشین لیبی، در ۲۰ اکتبر ۲۰۱۱ بر سر بازماندگان او و حلقه یاران نزدیکش چه آمده است؟

شبکه خبری بی.بی.سی در گزارشی به بررسی احوال این روزهای بازماندگان قذافی پرداخته است.

«در جریان قیام لیبی، سه تن از پسران قذافی، از جمله معتصم و مشاور امنیت ملی سابقش، کشته شدند. معتصم قذافی در همان روز مرگ پدرش به دست شورشیان کشته شد. آن دسته از اعضای خانواده قذافی که از حوادث آن موقع جان سالم بدر بردند، سرنوشت های متفاوتی پیدا کردند. بیوه او به الجزایر پناه برد و سیف الاسلام پسر و جانشین احتمالی او در لیبی زندانی و در انتظار محاکمه است.

 
صفیه قذافی (همسر)
صفیه فرکاش مادر هفت تن از هشت فرزند خونی قذافی است و از یک سال پیش که «به دلایل بشردوستانه» به الجزایر پناه برد، در این کشور زندگی می کند. او به همراه دخترش عایشه و پسری که قذافی از همسر اولش ـ فاتحه ـ داشت، روز ۲۹ اوت (۷ شهریور ۱۳۹۰) همزمان با افتادن کنترل طرابلس به دست شورشیان، وارد الجزایر شد. گمان می رود که وی در شهر سطاوالی در نزدیکی الجزیره و تحت تدابیر امنیتی در ویلایی زندگی می کند. دولت الجزایر به او دستور اکید داده که از اظهار نظر سیاسی در انظار عمومی و دخالت در امور لیبی خودداری کند.
 
محمد قذافی (پسر)
اگر روند اتفاقات جور دیگری پیش رفته بود، بسیار ممکن بود که محمد تابستان گذشته را در لندن به تماشای بازی های المپیک ۲۰۱۲ بگذراند. او پیش از ترک لیبی، رئیس کمیته ملی المپیک این کشور بود. اما در عوض، پسر ارشد قذافی بعد از مسلط شدن شورشیان به طرابلس، بیش از یک سال است که از لیبی گریخته و در الجزایر زندگی می کند. او فرزند فاتحه، همسر اول قذافیست و ریاست شرکتی را که کنترل شبکه تلفن همراه و ماهواره های لیبی را در اختیار دارد، در دست داشت. دیوان بین المللی کیفری او را به جرمی متهم نکرده و گمان نمی رود او در تلاش ها برای سرکوب قیام سال پیش نقش مهمی ایفا کرده باشد.
 
سیف الاسلام قذافی (پسر)
جانشین احتمالی سابق، سیف الاسلام، یک ماه بعد از مرگ پدرش به دام افتاد و از آن زمان در شهر کوهستانی زنتان در شمال غربی لیبی در حبس است. او که فارغ التحصیل مدرسه اقتصاد لندن (ال.اس.ای) است، موضوع اختلافی دنباله دار میان دیوان بین المللی کیفری و مراجع قضایی لیبیایی است. دیوان بین المللی کیفری می خواهد او را به اتهام جنایت علیه بشریت محاکمه کند، اما دادگاه های لیبیایی می گویند او باید در داخل کشور محاکمه شود. بنظر می رسد دستگاه قضایی لیبی پیروز این جدال باشد، اما هنوز تاریخی برای برگزاری محاکمه او تعیین نشده است. گزارش شده که برای نگهداری او، زندانی مجهز و مدرن، که یک زمین بسکتبال کامل و آشپز شخصی هم دارد، در طرابلس تدارک دیده شده است.
 
ساعدی قذافی (پسر)
ساعدی قذافی که سابقا ریاست فدراسیون فوتبال لیبی و همچنین فرماندهی نیروهای ویژه این کشور را در دست داشت، به نیجر پناهنده شده است. او که با گذشتن از صحرای آفریقا به نیجر رسیده، در این کشور در یک مهمان خانه دولتی در شهر نیامی زندگی می کند. سعدی شهرتش را مدیون دوران کوتاهیست که در لیگ فوتبال دسته اول ایتالیا بازی می کرد. البته دوران بازی او در این تیم بخاطر یک آزمایش دوپینگ مثبت و همچنین سبک زندگی و خوشگذرانی هایش کوتاه شد. نیجر درخواست های لیبی برای استرداد او را رد کرده، و وزیر دادگستری این کشور گفته او در صورت بازگشت به لیبی "قطعا به اعدام محکوم خواهد شد". در ماه سپتامبر، پلیس بین الملل (اینترپل) "حکم جلب قرمز" در مورد او صادر کرد و به این ترتیب کشورهای عضو این سازمان موظف به دستگیری او هستند. دسامبر سال گذشته هم مقامات مکزیکی گفتند حلقه ای از قاچاقچیان را کشف کرده اند که سعی داشته اند سعدی قذافی را با نامی ساختگی به مکزیک بیاورند.
 
هانیبال قذافی (پسر)
هانیبال پنجمین پسر معمر قذافی و صفیه فرکاش است. گمان می رود او در کاروانی بوده باشد که ماه اوت گذشته وارد الجزایر شد. او پیش از اینکه شورشیان کنترل طرابلس را بدست بگیرند، مسئولیت دفاع از شهر غریان در جنوب پایتخت را برعهده داشت. هانیبال یک ملوان و دریانورد آموزش دیده و مشاور ارشد هیأت مدیره شرکت ملی حمل و نقل دریایی بود. رفتار تجمل گرایانه و پراشتباه و خوشگذرانی های او، بارها نامش را به صفحه اول مطبوعات کشاند. او یک بار هم بخاطر رانندگی در حال مستی با پورشه اش در خیابان شانزلیزه پاریس دستگیر شد. یک بار هم بخاطر حمله به دو کارمند هتلی در سوئیس، باعث بروز اختلاف دیپلماتیک میان این کشور و لیبی شد که در نتیجه آن پدرش دو بازرگان سوئیسی را به زندان انداخت و تحریم هایی اقتصادی علیه این کشور وضع کرد.
 
عایشه قذافی (دختر)
عایشه تنها دختر خونی معمر قذافی است. او به همراه مادر و برادرش به الجزایر پناهنده شد. سه روز بعد از ورودش به الجزایر، اعلام شد که صاحب نوزاد دختری شده است. او نام نوزاد را به احترام مادرش صفیه گذاشت. با اینکه دولت الجزایر عایشه را شدیدا تحت نظر دارد و سعی دارد او را ساکت نگاه دارد، اما او از طریق یک شبکه تلویزیونی سوری از مردم لیبی خواسته که علیه دولت جدید این کشور "بپا خیزند". او همچنین یک وکیل اسرائیلی بنام نیک کافمن استخدام کرده و او را مأمور کرده که از دیوان بین المللی کیفری بخواهد درباره مرگ پدرش تحقیق کند. رسانه های لیبیایی گزارش داده اند که در هنگام بازی اخیر تیم های ملی فوتبال الجزایر و لیبی، او از الجزایر طرفداری می کرده و می گفته که تیم جدید لیبی "او را نمایندگی نمی کند".
 
حنا قذافی (دخترخوانده)
سرهنگ قذافی مدت ها ادعا می کرد که دخترخوانده اش، حنا، در حمله هوایی آمریکا در سال ۱۹۸۶ میلادی در 18 ماهگی کشته شده است. اما از زمان انقلاب لیبی شواهدی بدست آمده که نشان می دهد حنا هنوز زنده است، هرچند که وضعیتش در حال حاضر نامعلوم است. تصاویر ویدئویی بدست آمده حنا را چندین سال پس از حمله هوایی آمریکا در حال بازی با پدر و برادرانش نشان می دهد. اسناد پیدا شده در مجموعه باب العزیزیه قذافی هم حاوی مدارک پزشکی و حتی یک گواهی تحصیلی بنام حنا معمر قذافی است. منابع رسانه ای لیبی گزارش می دهند که حنا دارای مدرک پزشکی است و سال ها در مرکز پزشکی طرابلس کار کرده است.
 
موسی ابراهیم (سخنگوی پیشین دولت)
درباره موسی ابراهیم، که چهره حکومت لیبی در رسانه های بین المللی بود، تقریبا هیچ اطلاعاتی وجود ندارد. او تقریبا هر روز با خبرنگاران صحبت می کرد و حتی زمانی که شورشیان وارد پایتخت شده بودند، به خبرنگاران اطمینان می داد که حکومت قذافی پیروز خواهد شد. براهیم با قذافی هم قبیله ای بود و در چند دانشگاه انگلیسی تحصیل کرده است و ادعا می کرد که ۱۵ سال در لندن زندگی کرده است. وی آخرین بار درست پیش از اینکه طرابلس بدست مخالفان دولت بیفتد، دیده شد. از آن زمان، شایعات زیادی درباره دستگیری او منتشر شده است
 
عبدالله السنوسی (رئیس سابق دستگاه امنیتی)
عبدالله السنوسی، رئیس دستگاه امنیتی معمر قذافی، از زمانی که موریتانی در سپتامبر ۲۰۱۲ او را به لیبی تحویل داد، در طرابلس نگهداری می شود. او بعد از قیام سال گذشته از لیبی گریخت، و بعد از ترک مراکش در مارس ۲۰۱۲ به محض ورود به نواکشوت (پایتخت موریتانی) دستگیر شد. بعد از دستگیری دولت لیبی درخواست های متعددی به موریتانی تسلیم کرد و خواهان استرداد وی شد. در ژوئن ۲۰۱۱ دیوان بین المللی کیفری حکم جلب وی را به اتهام جنایت علیه بشریت صادر کرد. السنوسی متهم شده که این جنایات را در بنغازی، پایگاه اصلی مخالفان حکومت در طول قیام در لیبی، مرتکب شده است. علاوه بر این، وی به موارد متعدد نقض حقوق بشر متهم شده است. از جمله آن می توان به نقش وی در قتل عام بیش از ۱۲۰۰ زندانی در زندان ابوسلیم طرابلس در سال ۱۹۹۶ اشاره کرد. فرانسه پیش از این السنوسی را بخاطر دست داشتن در بمب گذاری در یک هواپیمای مسافربری فرانسوی به حبس ابد محکوم کرده است. این هواپیما در سال ۱۹۸۹ بر فراز نیجر منفجر شد و در این حادثه ۱۷۰ نفر کشته شدند. کارآگاهان آمریکایی و انگلیسی معتقدند او ممکن است اطلاعات بیشتری درباره بمب گذاری در هواپیمای مسافربری شرکت پان آمریکن داشته باشد. این هواپیما در سال ۱۹۸۹ برفراز لاکربی اسکاتلند منفجر شد و در این حادثه ۲۷۰ تن کشته شدند.
 
موسی کوسا (رئیس سرویس اطلاعات خارجی)
موسی کوسا که قبلا یکی از قدرتمندترین چهره های حکومت قذافی بود، حدود یک ماه پس از شروع قیام در لیبی، از طریق تونس به انگلیس پرواز کرد. کوسا در حال حاضر در قطر زندگی می کند. قطر یکی از حامیان مالی اصلی انقلاب لیبی بود. موسی کوسا بین سال های ۱۹۹۴ و ۲۰۰۹ رئیس سرویس اطلاعاتی لیبی بود. او از سال ۲۰۰۹ تا زمان فرارش وزیر خارجه بود. تحقیقات برنامه پانورامای بی .بی .سی نشان داده که او شخصا زندانیان را شکنجه می کرده و در قتل عام زندان ابوسلیم در سال ۱۹۹۶، که در جریان آن بیش از ۱۲۰۰ نفر کشته شدند، دست داشته است. او این اتهامات را رد می کند و تأکید دارد که هیچ اطلاعی از اینکه چه کسی مسئول انفجار لاکربی بوده، ندارد.»

کلید واژه ها: قذافی لیبی


( ۳۳۸ )

نظر شما :