افشاگری درباره ثروت خانواده نخست وزیر چین

۰۵ آبان ۱۳۹۱ | ۱۷:۴۴ کد : ۱۹۰۸۳۸۹ سرخط اخبار

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی، قسمتی از ثروت کلان خانواده نخست وزیر چین و برخی دیگر از مقام های این کشور را آشکار کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، روزنامه نیویورک تایمز در گزارش امروز (جمعه) خود نوشته است: بازرسی های صورت گرفته از شرکت ها و آمارهای ثبت شده خویشاوندان ون جیابائو، نخست وزیر چین نشان داد که برخی از نزدیکان جیابائو، چون همسر وی دارایی ای بالغ بر دو میلیارد و 700 میلیون دلار در اختیار دارند.

از زمان نخست وزیری ون جیابائو در سال 1998 میلادی مادر، خواهرها و برادرها و فرزندان وی جزو ثروتمندترین خویشاوندان این مرد محسوب شده اند. ون جیابائو در سال 2003 میلادی بار دیگر در سمت نخست وزیری چین منصوب شد.

روزنامه نیویورک تایمز در مثالی از ثروت عظیم خانواده نخست وزیر چین می نویسد، وی به همراه خویشاوندان، دوستان و همکارانش سهام دو میلیارد و 200 میلیون دلاری یک گروه تولیدی در چین را در سال 2007 میلادی به دست گرفت؛ سهامی که سال گذشته میلادی افشا شد. همچنین مادر 90 ساله ون جیابائو یکی از سرمایه گذاران در این گروه تولیدی است که پنج سال پیش ارزش سهام وی 120 میلیون دلار بود.

این در حالیست که هیچ یک از وزیران کابینه دولت چین حاضر به پاسخ دادن در خصوص گزارش روزنامه نیویورک تایمز نیستند. با این حال دولت چین در واکنشی غیر رسمی به اقدام نیویورک تایمز، دفتر این روزنامه را در چین تعطیل کرد.

بر اساس گزارشی که پیشتر در این باره منتشر شده بود، اعضای خانواده شی جین پینگ، معاون کنونی رئیس جمهوری چین نیز از ثروت هنگفتی برخوردار است و تنها ارزش سهام غیر مستقیم آنها در یکی از شرکت های چینی به یک میلیارد و 700 میلیون دلار می رسد.

از دیگر شرکت هایی که خانواده نخست وزیر چین از گردانندگان آنها محسوب می شوند، می توان به یک کارخانه لاستیک سازی در شمال چین و یک شرکت راه سازی اشاره کرد.

مردم چین شیفتگی خاصی به ون جیابائو داشته و از او اغلب به نام "پدربزرگ ون" در رسانه ها یاد می شود.
 

کلید واژه ها: نیویورک تایمز نخست وزیر چین


نظر شما :