معنای واقعی نمادهای دو حزب آمریکا چیست؟

۱۵ آبان ۱۳۹۱ | ۱۵:۴۷ کد : ۱۹۰۸۷۱۱ سرخط اخبار

«الاغ» و «فیل» به ترتیب نماد دو حزب دموکرات و جمهوریخواه هستند که وجه تسمیه آنها از ابتدا، با کنایه سیاسی همراه بوده، اما هواداران این دو حزب بعدها با زیرکی از این واژه ها به نفع خود بهره برداری کردند.

به گزارش فارس، در آمریکا بزرگترین و برجسته ترین احزاب سیاسی یعنی دو حزب دموکرات و جمهوریخواه به ترتیب با دو نماد «الاغ و فیل» یعنی دو حیوانی که شکوه و جلال چندانی ندارند، شناخته می شوند که این موضوع عجیب به نظر می رسد. وجه تسمیه این دو حزب به سال 1828 باز می گردد یعنی زمانی که «اندرو جکسون» (Andrew Jackson) از حزب دموکرات نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد. در آن زمان مخالفان جکسون برای تحقیر او به خاطر افکار پوپولیستی وی مبنی بر اینکه «بگذارید مردم حکومت کنند» او را (Jackass) یا «جک الاغ» لقب دادند.

جالب اینکه جکسون از این لقب خوشش آمد و با استناد به اینکه الاغ نماد اراده راسخ است، از این سمبل در پوسترهای انتخاباتی خود استفاده کرد. اما این نماد سال ها بعد به سمبل حزب دموکرات شهره شد یعنی زمانی که توماس نست، کاریکاتوریست کاریکاتورهای سیاسی در سال 1970 با انتشار این تصویر در هفته نامه «هارپر» باعث شد الاغ به عنوان سمبل شناخته شده حزب دموکرات مطرح شود.

نست در این کاریکاتور از تصویر الاغ برای نمایش دادن حکومت امپراطوری استفاده کرد که کنایه او به اصرار «یولیس اس گرانت» از حزب دموکرات برای نامزد شدن در سومین دور پیاپی انتخابات ریاست جمهوری بود که این خواسته مغایر با قانون اساسی آمریکا بود. همین پافشاری غیرمنطقی موجب شد بسیاری از هواداران این حزب از آن جدا شوند. 

نکته اینجاست که همین فرد، 4 سال بعد، نماد فیل را برای حزب جمهوریخواه طراحی کرد. نست کاریکاتوری در هفته نامه هارپر به چاپ رساند که در آن الاغی با پوشیدن پوشش شیر همه حیوانات داخل باغ وحش را ترسانده بود. یکی از این حیوانات یعنی فیل «رای جمهوریخواهان» نام گرفته بود. همین کاریکاتور موجب شد نماد فیل به حزب جمهوریخواه نسبت داده شود.

با این حال دموکرات ها هنوز تا امروز به طور رسمی الاغ را به عنوان نماد حزب خود نپذیرفته اند. ولی جمهوریخواهان چند سال پیش به طور رسمی فیل را به عنوان نماد حزب خود قبول کردند. با توجه به اینکه بسیاری از رای دهندگان آمریکایی در قرن بیستم بیسواد بودند، معرفی هر حزب با نماد فیل یا الاغ کمک زیادی به آنها برای انتخاب نامزد موردنظرشان می کرد.

امروز دموکرات ها الاغ را نماد «هوش و شجاعت» می دانند و فیل را نماد «بی عرضگی، آشفتگی و غرور بی جا». در عوض، جمهوریخواهان نیز فیل را نماد «قدرت و شکوه» قلمداد می کنند و الاغ را که نماد دموکرات هاست، نشانه «حماقت و یکدندگی» می دانند.

کلید واژه ها: دموکرات جمهوریخواه


( ۲۰۴ )

نظر شما :

کامبیز ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۴:۲۸
جالب بود .ممنونم
-نادر- ۰۵ آذر ۱۴۰۲ | ۲۱:۱۴
جالب و مفید بود. سپاس گذارم.