تیم پیشنهادی دنیس راس برای کابینه جدید اوباما چه کسانی هستند؟

۲۲ آبان ۱۳۹۱ | ۱۷:۵۲ کد : ۱۹۰۹۰۷۴ سرخط اخبار

«دنیس راس» مشاور سابق اوباما با توجه به وضعیت نابسامان اقتصادی و چالش‌های سیاست خارجی پیش روی آمریکا، لیست پیشنهادی وزرای کابینه دولت جدید باراک اوباما را ارائه داد.

به گزارش فارس، اندیشکده «واشنگتن» مقاله‌ای را به قلم «دنیس راس» مشاور سابق رئیس جمهور آمریکا با عنوان «تیم رویایی» و در رابطه با انتخاب وزرای دولت جدید باراک اوباما نوشت که در ادامه می‌آید.

مشاور سابق اوباما به وی توصیه‌هایی را درباره چگونگی انتخاب دستیاران ارشد و وزرای کابینه ارائه می‌کند.

با رفتن اوباما به دوره ی دوم ریاست جمهوری، او می داند که با  مشکلات فراوانی در رابطه با امنیت ملی روبرو خواهد شد که بیشتر این مشکلات در خاورمیانه منعطف است:

* چالش‌های فرا روی دولت جدید اوباما

چالش هسته‌ای ایران که به احتمال زیاد قبل از پایان سال 2013 به پایان می‌رسد، نقش و رفتار اسلامگرایان در انقلابهای کشورهای عربی، در درجه اول در مصر، و نیاز به حفظ پلورالیسم سیاسی و نیروهای سکولار رقابتی در آینده و این واقعیت تلخ  که سوریه هر روز بیشتر و بیشتر شبیه به یک کشور شکست خورده می شود؛ و نیاز به تاثیر روی تعادل نیروها در اپوزیسیون سوریه تا مبادا درگیری های داخلی به بیرون منعکس شود؛ آینده تشکیلات خودگردان فلسطین و این سوال که آیا اعتقاد به صلح پایدار باقی می‌ماند یا نه؛ تحول در افغانستان و چالش القاعده در شمال آفریقا که اینها فقط تعداد کمی از چالش های طولانی مدت پیش روی آمریکاست.

جانشینی بالقوه در عربستان سعودی نیز بر منافع ما و انتخاب‌ها در منطقه موثر است. مطمئن باشید، سوالات گسترده تر در مورد ثبات اقتصادی اتحادیه اروپا و پیامدهای بین المللی گذر سیاسی در چین بر روی ما و بهبود اقتصادی ما تاثیر می گذارد. تاثیر متقابل اقتصاد و سیاست های امنیت ملی پیشنهادات من را تحت تاثیر قرار می دهد.

* «استروپ تالبوت» وزیر امور خارجه

هیلاری کلینتون کار دشواری را پیش رو دارد، اما تالبوت گنجینه ای از تجربه را با خود می آورد. آگاهی از مسائل مختلف تلاقی های منطقه ای و بین المللی، و درک درستی از اینکه وزارت امور خارجه چگونه عمل می‌کند و چگونه باید عمل کند- به خصوص می‌داند  ماموریت خارج از کشور را در یک اوضاع بلا تکلیف چگونه باید کنترل کرد. او قدرت های بزرگ، قدرت های در حال ظهور، و تهدید های منطقه ای را به خوبی می شناسد. تالبوت همچنین نقش ایدئولوژی در کشورهای در حال توسعه و افزایش اهمیت اقتصاد در حفظ امنیت ملی را هم درک می‌کند. او می تواند چشم انداز تازه ای را در رابطه با این چالش ها به ارمغان بیاورد، که خارج از موسسه بروکینگز در حال اجرا است.

* «اشتون کارتر» وزیر دفاع

«لئون پانتا» به احتمال زیاد برای دوره تحول باقی می ماند و باید بماند. اما کارتر، معاون وزیر امور خارجه کنونی، پس از وی باید وزیر شود. کارتر اصول ساختار قدرت دستیابی به سلاح و بودجه را می شناسد. او می داند که چگونه به آنها شکل دهد تا پاسخگوی نیازهای سیاست و اهداف ما باشد. کارتر قادر به مدیریت وزارت دفاع در طول تغییرات است و او به خوبی با نیروهای مسلح کار می‌کند. او نوآور است و درک اینکه وزیر دفاع با چه مسائلی رو به رو می‌شود، چیزی است که تعداد کمی مدعی آن هستند.

* «رابرت زولیک» وزیر خزانه داری

زولیک انتخاب الهام گرفته ای است. او یک حرفه ای تمام عیار است که دنیای پول و کسب و کار را می شناسد، زولیک کارکرد اقتصاد جهانی را درک می‌کند  که عده کمی قادر به این کارند. او به عنوان رئیس بانک جهانی، با رهبران جهان در رشد و توسعه سر و کار دارد. با توجه به اینکه آینده اقتصادی ما از اتفاقات دیگر نقاط جهان به خصوص چین و اتحادیه اروپا جدایی ناپذیر است، زولیک  چشم انداز و روابط  را به کار تبدیل می‌کند که این مهم می‌تواند ارزشمند باشد. او یک جمهوری خواه است، و نامزدی او تعهد رئیس جمهور را برای دسترسی به همه جناح ها و کار کردن با بهترین‌ها بر اساس توانایی‌‌شان، نه بر اساس حزبشان نشان می دهد.

* «میشل فلورنوی» مدیر اطلاعات ملی

اگر رئیس جمهور دست به یک تغییر بزند، من فلورنوی را انتخاب می‌کنم. او می تواند یک انتخاب غیر متعارف باشد، اما مسائل مربوط به امنیت ملی را خیلی خوب می داند. او سوالات سخت می‌پرسد، اندیشه متعارف را قبول نمی‌کند، مفروضات معتبر را می طلبد، و می فهمد به کارگیرندگان سیاست برای تصمیم گیری آگاهانه به چه چیزی نیاز دارند. او اطلاعات را برای استفاده رهبران سیاسی آماده نمی کند. فلورنوی درک می کند که اطلاعات چه چیزی ارائه می دهد و چه چیزی ارائه نمی دهد.         

* «تام دانیلون» مشاور امنیت ملی

دانیلون باید در این نقش باقی بماند. کار او فوق العاده است، شناخت چالش های جدید، اطمینان از اینکه رئیس جمهور طیف وسیعی از گزینه ها را دریافت کرده،استقبال از ایده های جدید، و آگاه  بودن از خطرات ناشی از عمل و عکس العمل؛ دانیلون در پس محور آسیا الهام بخش است و معنا و مخاطرات اتفاقات در پس انقلابهای کشورهای عربی را درک می‌کند. او می داند چگونه برای رئیس جمهور روابط با رهبران دیگر را مدیریت کند و اعتماد به نفس کامل رئیس جمهور را دارد. با نیاز به تصمیم گیری سریع در مورد ایران؛به ویژه پیشنهاد بازی پایانی تا ببینید که آیا دیپلماسی جواب می دهد یا نه، دانیلون بیشتر از هر زمان دیگری باید فرآیند تصمیم گیری را مدیریت کند.

* «هوارد برمن» وزیر نیرو

اگر به وزیر جدید نیرو نیاز باشد، من برمن را که ظاهرا رقابت برای ورود به مجلس نمایندگان را در کالیفرنیا از دست داده است را توصیه می‌کنم. به عنوان مقام دموکرات در کمیته مجلس نمایندگان در امور خارجه، او ثابت کرده یکی از متفکرترین اعضای کنگره است. برمن مسائل مربوط به امنیت ملی را میداند، و همچنین  اقتصاد، و انرژی و محیط زیست؛ او به طور موثر با اعضای هر دو حزب کار می‌کند.

در حالی که دیوید پترائوس اخیرا از سمت ریاست سازمان سیا استعفا کرد، دنیس راس پیش از این وی را برای ابقا در این سمت پیشنهاد کرده بود.

کلید واژه ها: امنیت ملی


نظر شما :