موج گسترده تظاهرات ضد دولتی در اردن

۲۵ آبان ۱۳۹۱ | ۱۸:۲۷ کد : ۱۹۰۹۱۹۲ سرخط اخبار

اداره کل امنیت ملی اردن از کشته شدن یک تظاهرکننده در شمال این کشور و مجروح شدن یک مامور پلیس در جریان تظاهرات 24 ساعت اخیر در سراسر اردن خبر داد.


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، اداره کل امنیت ملی اردن در این بیانیه‌ اعلام کرد که شخص کشته شده به همراه چندین تظاهرکننده دیگر به یک مرکز امنیتی در استان إربد واقع شمال اردن حمله کردند و قصد تخریب آن را داشتند که با واکنش ماموران مستقر در این مرکز مواجه شدند.

در تحولات میدانی نیز اعتصابات کارگری اردن برای دومین روز پیاپی ادامه یافت و پیش‌بینی می‌شود مردم بار دیگر در اعتراض به گرانی مواد سوختی به خیابان‌ها بیاییند.

هزاران تن از نیروهای امنیتی و ژاندارمری از ظهر چهارشنبه در امان، پایتخت، مستقر شده‌اند و میادین اصلی پایتخت را بستند تا مانع از تجمع تحصن کنندگان اردنی شوند.


نیروهای ضد شورش اردن عصر چهارشنبه با حمله به تظاهرکنندگان که در مناطق مختلف اردن اقدام به برگزاری تظاهرات کرده بودند با گاز اشک آور سعی در متفرق کردن آنها داشت و برخی را بازداشت کرد.

تظاهر کنندگان نیز با سنگ و شیشه به سوی نیروهای امنیتی حمله‌ور شدند و در پایتخت سعی کردند خیابان‌های جنوب و شرق امان را مسدود کنند.

تظاهرات شمال اردن در مناطق مختلف این کشور رخ داد که به بسته شدن خیابان‌ها و راه‌های اصلی در برخی از استان‌ منجر شد.


جنوب اردن نیز عصر چهارشنبه شاهد درگیری‌های شدیدی میان تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی و ژاندارمری بود.


تظاهرکنندگان در منطقه "الکرک" نیز در راستای تلاش برای آزادی مخالفان زندانی که در پی درگیری‌ با نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند تظاهرات گسترده‌ای به راه انداختند و به مرکز امنیتی شهر هجوم بردند.


همچنین درگیری‌ها و ناآرامی‌هایی نیز در میان تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی در شهر "معان"، "الطفیله" و شهرک "ذیبان"رخ داد.

اخوان المسلمین اردن، دولت این کشور را مسئول همه این ناآرامی‌ها دانست و اعلام کرد: راه حل پایان اعتراض‌های مردمی عدم اجرای مصوبه‌های افزایش قیمت سوخت و تشکیل دولت نجات ملی است.


اخوان المسلمین در بیانیه‌ای پادشاه اردن را به انجام وظایف ملی خود فراخواند و بهبود اوضاع اقتصادی ، پایان تهدیدات امنیتی و مبارزه با فساد مالی را خواستار شد.
 


نظر شما :