شروط حماس برای پذیرش آتش‌بس

۲۷ آبان ۱۳۹۱ | ۱۴:۲۸ کد : ۱۹۰۹۲۳۴ سرخط اخبار

در حالی که نشست اول شورای امنیت درباره غزه با مخالفت آمریکا به شکست کشیده شد کشورهای عربی با ارائه پیش نویس قطعنامه‌ای جدید از این شورا خواستند برای پایان دادن به حملات صهیونیست‌ها به غزه هر چه سریعتر وارد عمل شود.


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، شورای امنیت سازمان ملل به زودی پیش نویس قطعنامه‌ای را که کشورهای عربی در خصوص اوضاع غزه به کشورهای عضو ارائه کردند، بررسی خواهد کرد.


در پیش نویس این قطعنامه از دو طرف اسرائیلی و فلسطینی خواسته شده تا هر چه سریعتر عملیات نظامی خود را پایان دهند و تاکید شده که بازگشت آرامش به غزه ضرورتی است که قبل از هر چیز باید عملی شود.


در همین حال، سامی ابوزهری، سخنگوی جنبش حماس اعلام کرد که این جنبش تماس‌هایی را از جانب میانجی‌گران بین‌المللی و عربی داشته تا از شروط حماس برای آتش بس مطلع شوند.


وی گفت: برخی پیشنهادها برای آتش بس داشته‌ایم اما حماس گفته است که رژیم صهیونیستی جدیتی برای امضا و یا اجرای توافقنامه آتش بس ندارد. حماس و جنبش‌های مقاومت بر ادامه پاسخ به حملات رژیم صهیونیستی اصرار دارند و تا زمانی که این رژیم تضمین‌های لازم را به ما ندهد حملات نظامی ما ادامه می‌یابد.


حماس شرط کرده که در صورتی آتش بس را می‌پذیرد که ابتدا رژیم صهیونیستی تضمین دهد که دیگر به غزه حمله نخواهد کرد و نیز محاصره غزه لغو شود و هر نوع اقدام خصمانه و یا ترور فعالان فلسطینی از جانب رژیم صهیونیستی متوقف شود.


در همین حال، اسماعیل هنیه، نخست‌ وزیر دولت حماس در واکنش به هدف قرار گرفتن مقر نخست‌وزیری حماس در غزه گفت: ساختمانی که در آن از هشام قندیل، نخست‌وزیر مصر استقبال کردیم توسط رژیم صهیونیستی با خاک یکسان شده و آنها گمان می‌کنند که با چنین کاری می‌توانند از ایمان و پایداری ما بکاهند اما صهیونیست‌ها اشتباه می‌کنند و با چنین اقداماتی ایمان و عزم ما برای آزادسازی فلسطین و پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی بیشتر می‌شود.


وی گفت: به اذن خداوند با پیروزی بر آنچه که رژیم صهیونیستی ویران کرده خواهیم ایستاد و به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهیم.


در تحولات سیاسی نیز یاسرعلی، سخنگوی ریاست جمهوری مصر اعلام کرد: محمد مرسی، رئیس‌جمهوری مصر تماس‌های گسترده‌ای را با برخی رهبران کشورهای مختلف جهان برقرار کرده و اوضاع جاری در غزه و حملات اسرائیل به این منطقه را مورد بحث و بررسی قرار داده است.


یاسر علی گفت: محمد مرسی تماس‌های تلفنی با پادشاه عربستان‌، امیر قطر، امیر کویت، رئیس‌جمهوری فرانسه، رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی و نخست‌وزیر ترکیه برقرار کرده و اوضاع جاری در غزه و راه‌های پایان دادن به حملات اسرائیل به این منطقه را با آنها به بحث و گفتگو گذاشته است.


باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا نیز در تماس تلفنی با مرسی تلاش‌های وی برای پایان دادن به اوضاع جاری در غزه را ستود و ابراز امیدواری کرد تا آرامش بار دیگر به غزه بازگردد.


کاخ سفید اعلام کرد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز در تماسی تلفنی با اوباما اوضاع جاری در سرزمین‌های اشغالی و غزه را مورد بحث و بررسی قرار داده است.


پیشتر مقامات کاخ سفید حمایت کامل خود را از رژیم صهیونیستی در حمله به غزه اعلام کرده بودند و تاکید کردند که در کنار اسرائیل علیه غزه ایستاده‌اند.


ملک عبدالله دوم ، پادشاه اردن نیز در تماسی تلفنی با هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا بر ضرورت پایان دادن به حملات اسرائیل به نوار غزه تاکید کرد.


وی در این تماس تلفنی گفت: حملات نظامی اسرائیل به غزه باید فورا پایان یابد و امان از پیامدهای خطرناک حمله اسرائیل به نوار غزه و تاثیر آن بر امنیت غزه بسیار نگران است.


کلینتون نیز در این تماس تلفنی از تلاش‌های پادشاه اردن در خصوص "تلاش برای استقرار امنیت در منطقه" قدردانی کرد.


در همین راستا، قرار است امروز (شنبه) رفیق عبدالسلام، وزیر امور خارجه تونس به همراه هیاتی بلندپایه از وزرا و مقامات این کشور وارد نوار غزه شود تا بنا بر اعلام تونس پیامی واضح به رژیم صهیونیستی بدهند مبنی بر اینکه غزه تنها نیست و ملت و دولت در کنار مردم فلسطین ایستاده‌اند.


شیمون پرز، رئیس رژیم صهیونیستی نیز با حمایت از حملات نظامی این رژیم علیه ساکنان غزه حماس را عامل آغاز خشونت‌ها دانست و اعلام کرد: اسرائیل تنها از خود دفاع می‌کند.
 


نظر شما :