درگیری پلیس مصر با تظاهرکنندگان

۰۴ آذر ۱۳۹۱ | ۱۵:۱۸ کد : ۱۹۰۹۵۳۵ سرخط اخبار

نیروهای امنیتی مصر به تظاهر کنندگان در نزدیکی میدان تحریر قاهره که در اعتراض به بیانیه جدید قانون اساسی این کشور ، دست به تحصن و تظاهرات زده بودند ، حمله کرده و درگیری های سختی میان طرفین در گرفت.

 

به گزارش ایرنا ، شاهدان عینی گفتند که خودورهای زرهی نیروهای امینتی مصر در تلاش برای متفرق کردن تحصن کنندگان ، به محل تجمع آنان در میدان تحریرحمله کرده و نیروهای امنیتی به سوی آنان گازاشک آور شلیک کردند.

شاهدان اعلام کردند: این مسئله باعث شد که تظاهرکنندگان با نیروهای امنیتی درگیر شوند و در نهایت به سوی میدان ˈ عبدالمنعم ریاض ˈ واقع در نزدیکی میدان تحریر عقب نشینی کنند.

شاهدان عینی در ادامه تصریح کردند که شماری از تظاهرکنندگان بر اثر استنشاق گاز اشک آور ، دچار حالت خفگی شده و برای دریافت کمک های اولیه به بیمارستان سیار منتقل شدند.

از سوی دیگر تظاهرکنندگان در اطراف خیابان های مجاور میدان تحریر به هم پیوسته و شعارهایی نظیر ˈ او تصمیم می گیرد اما ما او را همراهی نمی کنیم ، مردم خواستار سرنگونی رییس جمهوری ( مرسی ) اند ، سر دادند .

نیروهای سیاسی مصرکه روز گذشته در اعتراض به بیانیه جدید قانون اساسی مصر که محمد مرسی رییس جمهوری این کشور دو روز پیش آن را اعلام کرد، دست به تظاهرات در میدان تحریر زده بودند ، تصمیم گرفته اند تا زمانی که مرسی از این تصمیم خود عقب نشینی نکند ، به اعتراض و تحصن در میدان تحریر قاهره ادامه دهند و همچنین خواستار برگزاری تظاهراتی میلیونی در روز سه شنبه شدند .

گفتنی است شهرهای مختلف مصر روز جمعه شاهد برپایی تظاهرات گسترده ای علیه رئیس جمهور بود و این تظاهرات موجب تشدید دودستگی موجود در صحنه مصر شده است.

محمد مرسی روز پنجشنبه با صدور بیانیه جدید قانون اساسی، مجمع تاسیسی قانون اساسی ومجلس شورا را از انحلال توسط دستگاههای قضائی حفظ کرد.

نیروهای سیاسی مخالف دولت ، این تصمیم مرسی را کودتایی ضد قانون و زمینه سازی برای یک نوع دیکتاتوری و از بین رفتن استقلال قوه قضاییه این کشور دانستند.

این تصمیم رئیس جمهور مصر همچنین به برکناری ˈ عبدالمجید محمود ˈدادستان کل وتعیین جانشینی برای وی منجر شد.

 

کلید واژه ها: میدان مصر مرسی میدان تحریر تحریر تظاهرات ˈ قانون اساسی


نظر شما :