پاسخ جالب مهمانپرست به وزیرخارجه بحرین

۱۲ دی ۱۳۹۱ | ۲۰:۰۸ کد : ۱۹۱۱۰۵۳ سرخط اخبار
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به اظهارات وزیر خارجه بحرین گفت: به نظر می آید مقامات کشور بحرین به جای آنکه مشکلات خود را حل کنند و به خواسته های مردم کشورش توجه داشته باشند، مسائل را پیچیده تر می کنند. اعلام کرده بودند که قصد تشکیل گروه دوستان ایران را دارند. دوستان ایران مردم بحرین هستند و اگر قرار است جلسه ای تشکیل دهند بهتر است صحبت های مردم خود را بشنوند.
 
به گزارش خبرنگار مهر، رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی که در محل وزارت خارجه برگزار شد، ضمن تبریک سال نو میلادی ابراز امیدواری کرد سیاستمداران دنیای غرب در سال جدید میلادی رفتاری مبتنی بر عدالتخواهی و احترام به حقوق کشورها داشته باشند.
 
مهمانپرست درباره زمان و مکان گفتگوی بعدی ایران و 1+5، گفت: در رابطه با بحث گفتگوی نمایندگان کشورمان و کشورهای 1+5 هنوز توافقی برای زمان و مکان مذاکرات صورت نگرفته است.
 
وی همچنین در این باره که رسانه های آمریکایی از بسته پیشنهادی جدید 1+5 برای ایران خبر داده اند، گفت: از طرح و بسته های جدید نیز معمولا صحبت هایی صورت می گیرد ولی باید دید در حین مذاکرات تا چه اندازه رویکرد منطقی خواهند داشت و حقوق کامل ملت ما را به رسمیت می شناسند.
 
سخنگوی وزارت خارجه درباره بحثی که توسط وزیر خارجه بحرین مبنی بر گردهم آمدن گروه های معارض نظام در این کشور مطرح شده و گروهک منافقین نیز از آن استقبال کرده است اظهار داشت: بحثی که توسط وزیر خارجه بحرین مطرح شده نیازی به پاسخگویی ندارد و از چارچوب صحبت های دیپلماتیک خارج است.
 
وی ادامه داد: به نظر می آید کشور بحرین به جای آنکه مشکلات خود را حل کند و به خواسته های مردم کشورش توجه داشته باشد، مسائل را پیچیده تر می کند. اعلام کرده بودند که قصد تشکیل گروه دوستان ایران را دارند. دوستان ایران مردم بحرین هستند و اگر قرار است جلسه ای تشکیل دهند بهتر است صحبت های مردم خود را بشنوند.
 
از سرنوشت صدام درس بگیرند
 
مهمانپرست ادامه داد: کسانی که در جهت تقویت گروه های تروریستی اقدام می کنند، باید از سرنوشت صدام درس بگیرند. ملت ما ملت بزرگی است و دوستانش در تمام مناطق هستند.
 
خبرنگاری درباره سفر سخنگوی وزارت خارجه به ترکیه و مذاکره با مقامات ترک برای عدم حمایت از معارضان سوری پرسید و وی پاسخ داد: بحث با مقامات دولت ترکیه صورت گرفت و همچنین مصاحبه هایی برگزار شد تا افکار عمومی با مواضع کشورمان بویژه در مورد سوریه آشنایی بیشتری داشته باشند.
 
مهمانپرست ادامه داد: طرح 6 ماده ای ایران برای سوریه به شکل کاملا منطقی ارائه شد و اصول مشترکی که باید در کشورهای منطقه مورد تفاهم قرار گیرد در این مذاکرات بررسی شد. محور مشترک توقف درگیری ها، جلوگیری از کشتار مردم بیگناه، همکاری جهت گفتگوهای ملی و جلوگیری از مداخلات کشورهای خارجی، تشکیل دولت انتقالی برای تصمیم گیری جهت انتخابات ها در داخل سوریه و حاکم شدن روند دموکراتیک بود.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: تاکید ما در این مذاکرات جلوگیری از دخالت کشورهای مختلف برای تصمیم گیری به جای مردم سوریه بود و ابراز نگرانی نسبت به این مسئله که اگر رویه اشتباهی در نظر گرفته شود و اجازه داده شود کشورهای غربی گروه های تروریستی را مسلح کرده و به رسمیت بشناسند رویه خطرناکی است چرا که می تواند دامن گیر شود و کشورهای دیگر منطقه نیز دچار چنین مشکلی شوند. نباید اجازه دهیم کشورهای صهیونیستی چنین رویه ای را در منطقه ما داشته باشند و بهترین راه حل حمایت از حقوق ملت و تسلیم شدن در برابر خواست ملت هاست.
 
پیگیری وضعیت مسلمانان میانمار
 
وی درباره سفر هیات پارلمانی به میانمار، گفت: وزارت امور خارجه تلاش های زیادی را برای اینکه نسبت به وضعیت مسلمانان در میانمار رسیدگی شود صورت داد و تلاش کرد تا هیات هایی از کشور برای پیگیری وضعیت مسلمانان عازم میانمار شوند. امیدواریم هیات پارلمانی با همکاری وزارت خارجه بتواند از ظرفیت مسلمانان میانمار دیدار کرده و در روند زندگی آنها موثر باشد.
 
تلاش برای آزادی زائران ایرانی ربوده شده
 
مهمانپرست در پاسخ به سئوالی درباره صحبت های وزیر امور خارجه کشورمان مبنی بر اینکه خبرهای خوشی درباره آزادی 48 زائر ایرانی در سوریه وجود دارد، بیان کرد: همانطور که آقای صالحی اشاره کردند تلاش های زیادی برای آزادی زائران ربوده شده در سوریه در حال انجام است و با رایزنی در داخل سوریه و سایر کشورهای موثر منطقه در حال پیگیری آزادی زندانیان هستیم. امیدواریم به زودی خبرهای خوشی به اطلاع مردم برسد.
 
امریکای لاتین حیاط خلوت امریکا نیست
 
سخنگوی وزارت خارجه در خصوص قانون جدید دولت آمریکا مبنی براینکه بر روابط ایران با کشورهای آمریکای لاتین نظارت خواهد داشت، بیان کرد: قانون جدیدی توسط کنگره آمریکا به تصویب رسید به نوعی دخالت آشکار در امور داخلی کشورهاست که در این مورد چند نکته قابل اشاره است.
 
وی ادامه داد: روابط ایران با همه کشورها به ویژه آمریکا لاتین دوستانه و بر اساس احترام است. روابط بین کشورهای مستقل، روابط بین کشورهای مستقل است که در این روابط زمینه همکاری موجب رفاه و توسعه بیشتر کشورها خواهد شد.
 
مهمانپرست با اشاره به اینکه اقدامات آشکار مقامات آمریکایی در این زمینه نشان می دهد که آنها متوجه روابط بین المللی نیستند، خاظر نشان کرد: آمریکا فکر می کند کشورهای آمریکای لاتین حیاط خلوت این کشور هستند و می تواند در امور داخلی این کشورهای مستقل دخالت کند. آنها باید مدیریت مشترک جهانی را بپذیرند و از مشارکت سایر کشورها استقبال کنند تا بحران هایی که در عرصه های اقتصادی و اجتماعی ایجاد شده برطرف شود. افکار عمومی نیز اینگونه اقدامات مداخله جویانه را نمی پذیرد و در کشورهای آمریکای لاتین منافع کشورها در نظر گرفته خواهد شد.
 
اختلاف انگیزی توطئه است
 
وی درباره اقدامات گروه های افراطی علیه شیعیان در پاکستان و اندونزی گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران وحدت بین جهان اسلام و پرهیز از اختلافات مذهبی و قومیتی است و این حرکات نیز توطئه ای علیه جهان اسلام است. همه تلاش خود را به کار می بریم تا اجازه ندهیم در وحدت بین مسلمانان اشکالی ایجاد شود.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطر نشان کرد: توصیه دوستانه ما این است که همه جریان های سیاسی کمک کنند تا این تندروی ها در منطقه عملیاتی نشود و گروه های تروریستی را دنبال کنیم تا از فعالیت های آنها جلوگیری شود و همگی در مقابل این فعالیت ها ایستادگی کنیم.
 
مشکلات منطقه راه حل منطقه ای دارد
 
رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت خارجه در این باره که ترکیه در کنار نقش آفرینی در بحران سوریه به دنبال ایجاد نزاع در عراق است، بیان کرد: مشکلات منطقه ای راه حل منطقه ای دارد و کشورهای قدرتمندی مانند ترکیه، عراق و مصر باید با تعامل و همکاری و نزدیک کردن دیدگاه ها وضعیت باثباتی را برای منطقه ایجاد کنند.
 
وی افزود: جدا شدن کشورهای بزرگ منطقه از یکدیگر سیاستی است که منافع رژیم صهیونیستی را تامین می کند و خواست کشورهای حامی این رژیم است. تلاش برای همکاری کشورهای بزرگ منطقه در دستور کار سیاست خارجی است.
 
هتاکان محاکمه شوند
 
مهمانپرست درباره انتشار برخی اخبار و توهین به پیامبر (ص) در رسانه های غربی گفت: در رابطه با اقدام غیر قابل توجیه برخی از نشریات غربی در ترویج به بی احترامی به مقدسات مذهبی و توهین به پیامبر اکرم (ص) ضمن محکوم کردن این اقدامات خواستار محاکمه و مجازات عاملان آنها هستیم.
 
وی ادامه داد: امیدواریم سازمان همکاری های اسلامی سریعا برای جلوگیری از اینگونه اقدامات کنوانسیونی را به تصویب برساند و اجازه ندهد نشریات غربی اهانت به مقدسات را برای خود جایز بداند.
 
ادامه همکاری ایران و آژانس
 
سخنگوی وزارت خارجه درباره گفته هایی مبنی بر اعلام همکاری ایران با آژانس درباره بازدید از پارچین، گفت: همکاری بین کشورمان و آژانس بین المللی انرژی اتمی در رسیدن به تفاهم و در چارچوب مشخص توسط نمایندگان کشورمان و نمایندگان آمانو انجام شده و در حال پیگیری است. امیدواریم با مذاکرات خوبی که در نشست قبلی صورت گرفت در نشست آینده توافق خوبی را به دست آوریم و چارچوب حقوق هسته ای ما محترم شمرده شود. جزئیات این توافق نامه بستگی به توافق نمایندگان کشورمان به آژانس دارد.
 
مهمانپرست درباره انتقاد خبرنگاری نسبت به عدم بازگشت خاوری به کشور و اینکه آیا ایران توانایی این کار را ندارد، گفت: نمی توان بر اساس گمانه در مورد سیاست خارجی صحبت کرد. شما نیز باید نگرانی ها را از دستگاه های ذیربط دنبال کنید. این امر راه حل مشخصی دارد و نباید بر اساس گمانه زنی همه چیز را به هم وصل کرد.
 
وی در پاسخ به سئوالی در این باره که آیا نگرانی آژانس تنها مسئله پارچین بوده است بیان کرد: مذاکرات مختلفی صورت می گیرد و در این مذاکرات به تفسیر صحبت می شود مبنای خوبی برای همکاری ها وجود دارد که معاهده NPT است ما به تعهدات خود بر اساس این معاهدات پایبند هستیم و فعالیت های هسته ای خود را در جهت پیشرفت و برخورداری از حقوق کامل هسته ای ادامه می دهیم و نمی خواهیم حقوق ملت ما در این زمینه کاسته شود.
 
نمی شود ما همیشه در حال رفع نگرانی ها باشیم!
 
سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: آن مسئله ای که باعث شد موضوعات را به صورت مجموعه مباحث مد نظر قرار دهیم این است که اگر نگرانی هایی از سوی مسئولین آژانس مطرح شد و ما نسبت به رفع نگرانی ها اقدام کردیم نتیجه چه خواهد شد؟ اگر نتیجه ای نداشته باشد و ما همیشه در حال رفع نگرانی ها باشیم و طرف مقابل دائما نگرانی های جدیدی را اعلام کند هیچ وقت به نتیجه نخواهیم رسید. باید مشخص شود مجموعه نگرانی ها چیست و بعد از رفع آنها از سوی آژانس برای ملت ما در زمینه رسیدن به حقوقشان چه اقداماتی صورت خواهد گرفت؟ این مجموعه در حال جمع آوری است و امیدواری بالایی وجود دارد تا در نشست بعدی به نتیجه برسد.
 
پیگیری کنسولی پرونده دو ایرانی در تایلند
 
مهمانپرست درباره دو زندانی ایرانی در تایلند که به جرم اقدامات تروریستی علیه رژیم صهیونیستی دستگیر شده و در دادگاه این جرم را رد کرده اند، بیان کرد: فعالیت های گسترده ای برای همه اتباع ما در بخش کنسولی صورت می گیرد تا اتهاماتی که مطرح می شود باید به صورت قاطعانه ای از روش حقوقی برطرف شود و شاهد آزادی و بازگشت اتباع ایرانی باشیم.
 
وی ادامه داد: اقداماتی که در مجموع صورت می گیرد باعث آزادی تعداد زیادی از زندانیان در سال گذشته میلادی شده است و نشان دهنده توجه دستگاه دیلپماسی به این وضعیت است.
 
مهمانپرست درباره دو ایرانی زندانی در تایلند نیز گفت: در این باره نیز اقدامات به همین شکل به شدت ادامه دارد و از طریق قضایی کارشان پیگیری می شود و دسترسی کنسولی نیز به این افراد وجود دارد.
 
رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت خارجه در پاسخ به سئوالی درباره لغو قرارداد بین دو کشور ایران و آذربایجان در زمینه روادید که برای مرزنشنیان ناراحتی ایجاد کرده است بیان کرد: قراردادهایی که بین کشورها منعقد می شود دارای جزئیات دقیقی است که زمان قرارداد و حق لغو آن را مشخص می کند که بویژه این مسائل در مورد کشورهای منطقه با جزئیات زیاد مورد تاکید قرار می گیرد.
 
وی با بیان اینکه این مسئله در دستورکار سفارت ایران در آذربایجان قرار دارد بیان کرد: در جهت ارائه تسهیلات کامل پیشنهاد لغو روادید برای اتباع دو کشور را مطرح کردیم و از همکاری های گسترده تر استقبال می کنیم و فکر می کنیم اگر افرادی که در مناطق مرزی هستند بتوانند روابط بیشتری داشته باشند برای همکاری های تجاری دو کشور نیز بسیار مناسب است.
 
آزادی 500 ایرانی زندانی در خارج از کشور
 
مهمانپرست درباره آمار زندانیان ایرانی در خارج از کشور گفت: 3 هزار ایرانی در کشورهای مختلف در بازداشت و زندان هستند که رقم بالایی از این تعداد به دلیل مواد مخدر گرفتار شده اند که سخت گیری بیشتر ماموران نیروی انتظامی در مرزهای خروجی می تواند از این مشکلات جلوگیری کند چرا که برای وجهه کشورمان نیز خوب نیست که دلیل اصلی زندانیان ما در سایر کشورها مواد مخدر باشد.
 
وی تاکید کرد: با همه توان برای رفع مشکل و آزادی اتباع ایرانی تلاش می کنیم و ظرف امسال 500 نفر از اتباع آزاد شدند و به کشور بازگشتند.
 
مشکلی در نیروگاه بوشهر نداریم
 
سخنگوی وزارت خارجه در مورد راه اندازی نیروگاه بوشهر گفت: نیروگاه اتمی بوشهر مراحل ساخت خود را کامل کرده و چارچوب فعالیت این نیروگاه طبق برنامه دنبال شده است و تست های فنی صورت گرفته چرا که در آینده نزدیک قرار است نیروگاه توسط متخصصان ایرانی اداره شود و به همین دلیل مراحل برای بالا بردن سطح آن در حال انجام است.
 
وی ادامه داد: ما مشکلی در رابطه با نیروگاه بوشهر نداریم و همه اقدامات در حال حاضر برای مسلط شدن متخصصان ایرانی به بحث های فنی صورت می گیرد.
 
واکنش به شایعه پرداخت حق حجاب به زنان روس
 
مهمانپرست درباره مسئله پرداخت حق حجاب تکنسین های زن روس که از سوی نمایندگان مجلس مطرح و همچنین مصونیت دیپلماتیک این افراد، گفت: این یک مسئله حاشیه ای است که به نظر می آید ارزشی برای آنکه بیش از این به آن پرداخته شود ندارد.
 
وی ادامه داد: حقوق اتباع شرکت های ایرانی بر اساس قراردادهایی که وضع شده است وهر کسی که در کشور ما زندگی می کند باید قانون کشور را رعایت کند. مصونیت دیپلماتیک تنها برای افرادیست که به عنوان دیپلمات و با پاسپورت دیپلماتیک وارد کشور می شوند افراد دیگر که با گذرنامه عادی وارد می شوند تابع قوانین عادی کشور هستند.
 
وزیر خارجه قبلی امریکا فرقی با فرد جدید ندارد
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سئوالی در این باره که ایران در انجام مذاکرات با 1+5 در ماه دسامبر مخالفت کرده و اینکه آیا همراه شدن این مسئله با انتخاب جان کری به عنوان وزیر خارجه آمریکا نشانه ای از این است که ایران با وزارت خارجه آمریکا وارد بحث می شود، بیان کرد: برای جمهوری اسلامی ایران ماه دسامبر و یا ماه دیگری تفاوت ندارد و وزیر خارجه گذشته نیز در آمریکا با وزیر خارجه جدید فرقی نمی کند. ملاک ما این است که باید حرف ها منطقی باشد و به حقوق همه کشورها احترام گذاشته شود.
 
وی افزود: باید فعالیت های صلح آمیز هسته ای بر اساس حق کشورمان به رسمیت شناخته شود و اگر کشورهای غربی به ویژه کشورهایی که در این مذاکرات حضور پیدا می کنند احساس می کنند که توسل به روش های ایجاد فشار بر روی مردم باعث می شود که دست از حقوق خود برداریم اشتباه است.
 
مهمانپرست گفت: ما همواره اعلام کرده ایم که این روش ها به نتیجه نمی رسد و حقوق ما باید بر اساس معاهده NPT به رسمیت شناخته شود. اگر نگرانی وجود دارد نیز اعلام کنند و ما در چارچوب معاهده برطرف می کنیم. در این صورت خیلی زود به نتیجه می رسیم. باید از بحث های سیاسی جلوگیری شود و در چارچوب فنی به نتیجه برسیم.
 
درخواست های مشخصی از آژانس داریم
 
وی درباره درخواست های ایران از آژانس در مذاکرات گفت: ما حتما درخواست های مشخصی از آژانس داریم مذاکرات ایران با آژانس با مذاکرات با 1+5 متفاوت است چرا که افراد فنی روبروی هم قرار می گیرند و در این صورت اگر نگرانی نیز اعلام می شود باید به لحاظ فنی کاملا مشخص باشد و نباید بهانه هایی از جهت ایجاد نگرانی از فعالیت های هسته ای کشور ما منجر به محدود شدن مردم در دستیابی به خواسته هایشان باشد.
 
برخی ادعاها برای اینکه جلوی توافق گرفته شود مطرح می شوند
 
وی ادامه داد: قرار بر این بود که همه نگرانی ها یک جا اعلام و برطرف شود که ما یک بار این اقدام را صورت دادیم و قرار بود پرونده ما مسیر طبیعی را طی کند اما بر اساس ادعای آمریکا توافق صورت گرفته انجا نشد و این اقدام باعث شد تا کشورمان راه جدیدی را پیدا کرده و تاکید بیشتری داشته باشد تا در مذاکرات جدید چارچوب بر اساس رفع نگرانی های فنی و تکنیکی باشد و همچنین شامل حفاظت از حقوق ملت ما در بحث هسته ای. اگر نگرانی ها رفع شد باید در این مجموعه بهره مند شدن ملت ما از حقوق خودشان کاملا تضمین شود.
 
مهمانپرست تاکید کرد: ادعاهای جدیدی که بدون هیچ مدرکی صرفا برای اینکه جلوی توافق گرفته شود مطرح می شوند روشی نیست که بتواند مذاکرات را به نتیجه برساند. مذاکرات ایران با آژانس مثبت و سازنده بوده است و امیدواریم در یک توافق نهایی نگرانی های آژانس برطرف شده و حقوق خود را به دست آوریم.
 
وی در پاسخ به سئوالی درباره تهاجم به کنسولگری ایران در هرات گفت: این موضوع، مدتی پیش مطرح شد که در همان زمان اعتراض کردیم و خواستار پیگیری دولت افغانستان شدیم تا اجازه تکرار چنین حوادثی را ندهد.
 
وی با بیان اینکه روابط خوبی بین دو ملت و روابط سیاسی دو کشور نباید توسط برخی جریانات سیاسی مورد خدشه قرار گیرد، اظهار داشت: ما همیشه در کنار مردم افغانستان بوده ایم موضوعاتی که گاهی اوقات حادث می شود نشان دهنده این است که بدخواهان برای خدشه دار کردن روابط بین دو ملت تلاش می کنند.
 
سیاست کلی ایران؛ لغو روادید برای کشورهای دوست
 
سخنگوی وزارت خارجه در پایان درباره لغو روادید 60 کشور برای سفر به مشهد مقدس، بیان کرد: در هر کشوری ممکن است لغو روادید برای تردد افراد ایجاد کنند و سیاست کلی ما نیز لغو روادید برای کشورهای دوست از سوی دو طرف است تا به پیشرفت روابط کمک کند. ممکن است گاهی اوقات کشورها این آمادگی را نداشته باشند اما هر تصمیمی که گرفته شود به اطلاع رسانه ها خواهد رسید.
 
واکنش به ناآرامی های عراق
 
رامین مهمانپرست همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره ناآرامی ها در عراق و اینکه ناآرامی ها بعد از اظهارات نخست وزیر ترکیه پیرامون مسائل فرقه ای تشدید پیدا کرده است، گفت: ایجاد درگیری و اختلاف در کشورهای بزرگ منطقه مانند عراق و سوریه فتنه ای است که قطعا بدخواهان منطقه دنبال می کنند و باید با هوشیاری آنها را دنبال کرد.
 
وی افزود: باید به حاکمیت این کشورها و رای مردم احترام گذاشت و هر گونه خواستی را در یک روند مردم سالارانه دنبال کرد.
 
مهمانپرست با بیان اینکه اتفاقات کشورهای منطقه باید با تیزبینی رصد شود، ادامه داد: همه کشورهای منطقه باید کاری کنند که جلوی فتنه ها گرفته شود.
 
پیروزی غزه خاطره خوب سال 2012
 
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به دیگر سوال خبرگزاری مهر در این باره اینکه مهمترین اتفاق سال 2012 از نظر شما چیست؟، گفت: این موضوع نیازمند به یک بررسی در زمینه های مختلف است.
 
وی تصریح کرد: در سال گذشته میلادی شاهد اتفاقات خوب در برخی از کشورها و اتفاقات ناخوشایندی که توسط کشورهای مداخله گر در مناطق مختلف جهان روی داد، بودیم.
 
مهمانپرست بیان کرد: شاید به نتیجه رسیدن خواست مردم و ایجاد روند دموکراتیک در کشورهای بزرگ منطقه از اتفاقات مهم بود و امیدواریم در خاورمیانه کشورها با موج بیداری اسلامی شاهد اراده مردم بر سرنوشت خود باشند و کشورهای مستقل در کنار یکدیگر بتوانند از حقوق خود دفاع کنند و اجازه ندهند اقدامات رژیم صهیونیستی در منطقه تکرار شود.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: دفاع مردم غزه در مقابل رژیم صهیونیستی از خاطرات خوب روزهای پایانی سال 2012 بود.

کلید واژه ها: وزارت خارجه بحرین


نظر شما :