لطفا مخالفان با ما مذاکره کنند

۰۸ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۴:۴۲ کد : ۱۹۱۲۰۹۱ سرخط اخبار

 به دنبال کشته شدن ده ها تن در موج جدید خشونت های مصر، شورای دفاع ملی مصر با برگزاری نشستی به ریاست رئیس جمهوری این کشور هشدار داد در صورت ادامه خشونت ها حالت فوق العاده در مناطق آشوب زده اعلام می کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، شورای دفاع ملی مصر به ریاست محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر نشستی را در پی تحولات اخیر برگزار کرد و پس از پایان این نشست با صدور بیانیه ای تاکید کرد: در صورت ادامه درگیری ها حالت فوق العاده در مناطق درگیری اعلام خواهد شد.

شورای مذکور همچنین از مخالفان خواست تا برای آغاز گفت وگوهای سازنده با دولت و جناح حاکم پای میز مذاکره بیایند.

در بیانیه شورای دفاع ملی مصر از تمامی مخالفان خواسته شده تا به رهبری شخصیت های مستقل و مورد قبول همگان به پای میز مذاکره با دولت بیایند تا اختلافات سیاسی در کشور حل و فصل و زمینه برای برگزاری انتخابات پارلمانی شفاف آماده شود.

شورای مذکور همچنین از تمامی دستگاه های نظامی و انتظامی مصر خواست تا از نهادهای دولتی و عمومی حمایت کنند و مانع از کشته شدن بیشتر شهروندان مصری شوند.

در این بیانیه همچنین از نقش نیروهای امنیتی در حمایت از پایگاه های نظامی و موسسه های دولتی تقدیر شده و از احکام صادر شده از سوی دستگاه قضایی مصر نیز حمایت شده است.

در شورای دفاع ملی مصر علاوه بر رئیس جمهور، روسای مجلس الشعب و الشورا (پارلمان)، وزیر دفاع، وزیر خارجه، وزیر اطلاعات، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح مصر و چند تن دیگر از مقامات نظامی و امنیتی این کشور حضور دارند.

در تحولات میدانی مصر نیز شمار قربانیان درگیری های خونین در شهر پورت سعید به 31 کشته و بیش از 300 زخمی رسیده است.

زره پوش های سبک ارتش و پلیس نظامی مصر در خیابان های این شهر مستقر شدند و درگیری ها همچنان میان گروهی از ساکنان پورت سعید و نیروهای نظامی و امنیتی مصر ادامه دارد.

در همین حال ناوچه های جنگی مصر نیز در مناطق ساحلی کانال سوئز مستقر شده اند تا عبورومور امن کشتی ها را تضمین کنند .

بنا به گفته شاهدان عینی صدای گلوله تقریبا در تمامی مناطق شهر پورت سعید شنیده می شود و مردم خشمگین با حمله به مراکز پلیس و مقر اداره کانال سوئز در این شهر با نیروهای امنیتی مسئول محافظت از این مراکز درگیر شدند.

در شهر سوئز نیز شمار قربانیان ناآرامی های دو روز اخیر به 9 تن رسیده است و درگیری هایی میان مردم و نیروهای نظامی مصر در قاهره پایتخت این کشور نیز گزارش شده است.

در همین حال جبهه نجات ملی مصر که متشکل از احزاب و گروه های لیبرال و مخالف جناح حاکم در این کشور است با صدور بیانیه ای به دولت مرسی مهلت داد تا ظرف چند روز خواسته های آنها را برآورده کند و در غیر این صورت از مردم می خواهند تا در روز جمعه تظاهرات گسترده ای انجام دهند.

مخالفان مصری تاکید کردند در صورتی که دولت به خواسته های آنها پاسخ مثبت ندهد در انتخابات پارلمانی شرکت نخواهند کرد و از هواداران خود خواهند خواست تا در قاهره و دیگر شهرهای مصر تحصن کنند.

مخالفان چهار شرط اصلی را خواسته عمده خود قرار دادند و تشکیل کمیته ای برای اصلاح قانون اساسی، تشکیل دولت نجات ملی با مشارکت همگان، کاهش فشارهای دولت بر دستگاه قضایی و استعفای دادستان کل مصر و نیز پایبند شدن اخوان المسلمین به قوانین مصر را خواسته اصلی خود برای پایان اختلاف ها اعلام کردند.

مخالفان همچنین تاکید کردند در صورتی که به خواسته های آنها ظرف چند روز آینده پاسخ داده نشود با برگزاری تظاهرات گسترده در سراسر مصر خواهان لغو قانون اساسی و عمل به قانون اساسی سال 1971 می شوند و نیز تلاش برای برکناری مرسی را آغاز خواهند کرد.

کلید واژه ها: مصر ملی مصر بیانیه مناطق شورای دفاع شورای دفاع ملی مصر نظامی و دفاع ملی مصر شورای دفاع ملی دفاع ملی


نظر شما :