لاوروف: تحمیل دموکراسی غربی به خاورمیانه شکست خورده است

۲۸ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۵:۵۷ کد : ۱۹۱۲۸۵۲ سرخط اخبار

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری «نووستی»، "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه معتقد است که تحمیل الگوی غربی دموکراسی به کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، اقدامی غیرسازنده، بدون تاثیر و شکست خورده است.

لاوروف روز جمعه در مصاحبه ای اختصاصی با شبکه تلویزیونی (ARD) آلمان گفت: تمایل راهبردی برای گسترش دموکراسی در سراسر جهان بعنوان یک خط مشی کلی بشردوستانه کاملا منطقی است. ولی صحبت از اینکه تنها الگوی غربی دموکراسی باید به پیروزی برسد، نه اقدامی سازنده و موثر است و آنطور که واقعیات نشان داده، سیاستی کاملا شکست خورده است.

به گفته وزیر خارجه روسیه، این مسئله اصلا غیر ممکن است که در کشوری مانند افغانستان با آداب و رسوم و سنت های خاص خود، مدل دموکراسی غربی را بتوان پیاده کرد. این مسئله در مورد کشورهای ایران، عراق، مصر و سایر کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا هم صادق است.

لاوروف با یادآوری اینکه طرح دموکراتیزه سازی خاورمیانه چندین سال قبل توسط "جورج بوش پسر" رئیس جمهوری سابق آمریکا ارائه شده بود، گفت: من فکر می کنم که هر ناظر علاقه مندی که جریانات سیاسی و اجتماعی منطقه را با دقت پیگیری کند، می تواند خود به این نتیجه برسد که این به اصطلاح «دموکراتیزه سازی» به چه چیز انجامیده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه افزود: مشکلات حل نشده متعدد همچنان در افغانستان و عراق باقی مانده اند، مصر هر روز عرصه درگیریهای خونین است و دولت لیبی قادر به کنترل اوضاع درتمامی خاک این کشور نیست و در این بین تنها مردم این منطقه هستند که همچنان آسیب دیده و از حق واقعی خویش برای داشتن امنیت و آرامش محروم هستند.

کلید واژه ها: دموکراسی


نظر شما :