تونی بلر:

10 سال بعد از جنگ عراق مردم هنوز از من متنفرند

۰۹ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۵:۴۱ کد : ۱۹۱۳۳۵۶ سرخط اخبار

 تونی بلر اذعان کرد هنوز مردم به خاطر تصمیم وی برای شرکت در جنگ عراق از او متنفر هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه دیلی میل، تونی بلر، نخست وزیر سابق انگلیس، در مصاحبه ای صریحا اعلام کرد که هنوز برخی از مردم وی را به خاطر تصمیم برای شرکت در جنگ عراق و همراهی جورج بوش مورد فحاشی قرار می دهند.

تونی بلر اعتراف کرد که اوضاع در کشور عراق هنوز آن طور که باید باشد، نیست، در حالی که حملات تروریستی هر روزه در این کشور اتفاق می افتد.

او گفت که دیگر از متقاعد کردن مردم درباره اینکه تصمیم وی درست بوده دست برداشته است و تاکید کرد که اگر صدام در قدرت می ماند اوضاع بدتر می شد. وی همچنین هشدار داد که خشم نسبت به جنگ عراق نباید مانع مداخله در اوضاع سوریه و ایران شود.

او برای این درگیری که مرگ 179 انگلیسی و حدود 100 هزار عراقی را به دنبال داشته، عذرخواهی نکرد.

تونی بلر اظهار داشت که غرب اکنون درگیر یک "منازعه نسل ها" است و ممکن است مداخله نظامی در ایران و سوریه نیز ضروری باشد.

سخنان تونی بلر خشم مخالفان جنگ را در پی داشته است.

رگ کیز که پسرش "تام" و شش سرباز دیگر انگلیسی در سال 2003 توسط عده ای عراقی کشته شدند، گفت که هنوز نسبت به تونی بلر خشمگین و عصبانی است.

"سر منزیس کمپ بل"، رهبر سابق حزب لیبرال دموکرات نیز گفت: اگر بلر اظهار تاسف می کرد خیلی بهتر می شد اما بعید می دانم که هرگز عذرخواهی کند، فکر او که می خواست دولت بوش را تحت تاثیر قرار دهد و اینکه قوانین سازمان ملل را نادیده گرفت، اشتباهی اساسی بود.

تونی بلر در این مصاحبه که از شبکه دو بی بی سی پخش می شد، از منتقدانش خواست تا این را نیز در نظر بگیرند که وضعیت دنیا امروز چگونه بود اگر صدام حسین هنوز در قدرت قرار داشت.

وی افزود: در نهایت بعضی مواقع زمانی فرا می رسد که شما با تصمیمی مواجه می شوید که هر انتخابی انجام دهید عواقب سختی خواهد داشت و خود تصمیم نیز خیلی سخت است. تصمیم من نیز اینگونه بود.

کلید واژه ها: بلر عراق


نظر شما :