اوکراین برنده جنگ گازی با روسیه

۲۳ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۲:۵۱ کد : ۱۹۱۳۹۳۹ سرخط اخبار
سومین جنگ گازی بین شرکت گازپروم روسیه و اوکراین به احتمال زیاد به نفع اوکراین تمام خواهد شد.
 
به گزارش ایسنا روزنامه کامرسانت - چاپ روسیه- نوشت: به نظر می رسد هدف اصلی اوکراین یعنی کاهش اساسی قیمت گاز روسیه و همچنین فرار از پرداخت یک جریمه هفت میلیارد دلاری در حال تحقق است.
 
شرکت گازپروم روسیه بهای گاز صادراتی به اوکراین را از اول ژانویه سال 2013 از 426 دلار در هر 1000 متر مکعب به 260 دلار کاهش می دهد. تنها شرط این کار، اصلاح قانون اجاره خط لوله انتقال گاز اوکراین به این شرکت روسی تا تاریخ اول ژوئن است.
 
در این قانون یک ماده وجود دارد که اجاره خط لوله گاز براساس آن ممنوع است. در حال حاضر روسیه و اوکراین در حال مذاکره در خصوص ایجاد کنسرسیوم مدیریت سامانه انتقال گاز اوکراین بر اساس توازن هستند.
 
براساس مفاد این قرارداد، شرکت گازپروم مدیریت این سامانه را بدست می گیرد و در ازای آن صادرات سالانه دست کم 60 میلیارد مکعب گاز از خاک این کشور و پرداخت هزینه ترانزیت را تضمین می کند.
 
با این حساب قیمت گاز صادراتی برای اوکراین باید به 260 تا 280 دلار در هر هزار متر مکعب کاهش یابد.
 
گازپروم هنوز در این خصوص اظهارنظر نکرده ولی همچنان بر تغییر قانون انتقال گاز بوسیله خط لوله تاکید دارد.
 
وزارت انرژی اوکراین اعلام کرد که به گازپروم پیشنهاد شده به جای تغییر قانون، خط لوله را اجاره دهد.
 
یک منبع آگاه در وزارت انرژی اوکراین گفت: با این روش ما می توانیم کنسرسیوم ایجاد کنیم. این موضوع را به طرف روسی گفته ایم، اما آنها اصرار دارند این مسئله از طریق مجلس اوکراین حل شود.
 
اوکراین ترجیح می دهد سامانه انتقال گاز را به شرکت گازپروم اجاره دهد، زیرا در این صورت خط لوله همچنان در مالکیت این کشور باقی می ماند.
 
طرف اوکراینی برای مصون کردن خود برابر تصمیمات غیرمنتظره گازپروم، بر حضور نمایندگان اتحادیه اروپا در کنسرسیوم بهره برداری از سامانه انتقال گاز اصرار دارد.
 
ویکتور یانوکویچ رئیس جمهور اوکراین در یک کنفرانس خبری گفت: ما مایلیم شرکایی از اروپا داشته باشیم. وی به چارچوب نهایی این کنسرسیوم اشاره نکرد.
 
یانوکویچ افزود: هر وقت کی یف به حل این مسئله نزدیک شود و طرف اروپایی مایل به نوسازی سامانه انتقال گاز اوکراین باشد، ما با کمال میل درخواست آنها را بررسی می کنیم.

کلید واژه ها: اوکراین گاز انتقال گاز گازپروم سامانه خط لوله اجاره کنسرسیوم سامانه انتقال روسیه سامانه انتقال گاز


نظر شما :