فرانسه نقش نوک نیزه غرب علیه ایران را داشت

۰۴ فروردین ۱۳۹۲ | ۰۴:۲۱ کد : ۱۹۱۴۲۲۲ سرخط اخبار

خبرآنلاین: سفیر اسبق فرانسه در ایران در یادداشتی برای روزنامه لوموند، به تشریح برخی از سیاست های اشتباه کشورش در مواجهه با ایران پرداخته است.
فرانسوا نیکولو، در این یادداشت با عنوان " مذاکره کنندگان لطفا بیشتر تلاش کنید" با بیان تاریخچه مختصری از مواجهه غرب با ایران بر سر مسئله هسته ای بهترین راه برای پایان دادن به این مواجهه را استفاده از رویکرد مذاکره صادقانه می داند.
نیکولو در بخشی از این یادداشت که ترجمه انگلیسی آن نیز در فضای مجازی منتشر شده می نویسد: غرب همچنان در مواجه صادقانه با ایران دست دست می کند، فرانسه بخصوص تکرار می کند که ایران باید قبل از هرچیزی به مطالبات شورای امنیت گردن نهد و همه فعالیت های غنی سازی خود را تعلیق کند. اما در خود عبارات شورا آمده است که درخواست های آن به معنی تسهیل در رسیدن به یک نتیجه دیپلماتیک از طریق مذاکره است.
سفیر پیشین فرانسه در ایران با اشاره به اینکه ایران هیچ نگرانی از تهدیدات غرب علیه خود ندارد می نویسد: آیا ما همچنان مانند آمریکایی ها به استفاده از زور تهدید و تحریک خواهیم کرد؟ این لفاظی ها بیشتر کارکرد داخلی دارند و فقط می توان با آنها نمایندگان کنگره را راضی کرد اما در عمل باعث می شود ایران از ادامه مذاکرات نا امید شود. تهران می داند که غرب نه آماده فرو رفتن در سومین جنگ خلیج فارس است و نه قادر به اشغال سرزمین وسیعی با 75 میلیون جمعیت. حتی از این تصور که تاسیسات اتمی آن مورد حمله قرار بگیرد نیز نگران نمی شود. ایران باستانی عجله ای ندارد. اگر چنین اتفاقی بیفتد به زودی همین تاسیسات را این بار عمیق تر از گذشته در دل زمین و در جای دیگری از نو خواهد ساخت. از سوی دیگر چنین حمله ای از سوی غرب به تاسیساتی که مورد حمایت و نظارت بین المللی است می تواند به خروج ایران از ان پی تی منجر شود و ورود بازرسان سازمان انرژی اتمی به تاسیسات جدید را برای همیشه ناممکن سازد.از این رو چنین انتخابی ما را به هیچ کجا نخواهد رساند.
او سپس به روش ریگان در مذاکرات خلع سلاح با شوروی سابق اشاره کرده و می نویسد: اگر همه این ها از سوی مذاکره کنندگان ما به درستی درک شود بسیاری چیزها ممکن خواهد شد. رونالد ریگان روزگاری در هنگام مذاکرات خلع سلاح با شوروی سابق اصطلاح معروف " اعتماد کنید اما راست آزمایی کنید" را پدید آورد و جواب گرفت. همین روش درباره ایران می تواند کلید موفقیت باشد.
سفیر پیشین فرانسه در ایران که پیشتر نیز به همراه چند همتای غربی خود خواستار پایان فشارها به ایران بر سر برنامه هسته ای آن شده بود در ادامه یادداشت خود به نقد رفتار فرانسه در مواجهه با ایران می پردازد و می نویسد: فرانسوی ها در سال های اخیر در هر رویارویی غرب با ایران، نقش نوک نیزه را بازی کردند، خواه در نیویورک خواه در بروکسل.
او آنگاه به خسارت هایی که فرانسه از قبال تصمیمات اشتباه خود در برابر متقبل شده می پردازد و می نویسد: خروج مغرضانه ما از بازار اتوموبیل ایران که سابقا شامل تهیه و ارائه حمایت فنی، قطعات و اجزاء سالانه 500 هزار دستگاه اتوموبیل می شد، هزاران شغل در یک بخش از اقتصاد فرانسه را که از پیش با مشکلات زیادی مواجه بود، نابود کرد. توتال، ایرباس، آلستوم، تالس، یوروکوپتر، بانک های فرانسوی همگی از ایران خارج شدند. هرگونه همکاری در زمینه های کم نظیری مانند هسته ای و صنایع هوایی به طور مشهودی از بین رفته است. همکاری ها و تبادلات روشنفکرانه و علمی ما در دانشگاه و سطوح تحقیقاتی پیشرفته حتی در زمینه های غیرحساس در حد یک ذره تنزل پیدا کرده است. با ابتکاری از سوی خودمان موسسه فرانسه خود را در تهران که به هزاران ایرانی جوان فرانسه تعلیم می داد بستیم. همه این ها را به خاطر همراهی با جامعه جهانی در مواجهه با ایران انجام دادیم. اما امروز یا فردا بالاخره همه این ها به پایان می رسد. هیچ چیز نباید مانع ما برای پایان دادن به این مسائل شود. در عین حال باید به یاد داشته باشیم، بازی کردن در خط فوروارد همیشه خطر افتادن در تله آفساید را نیز به همراه دارد

کلید واژه ها: فرانسه مواجهه فرانسه در مذاکره


نظر شما :