روایت نماینده کویتی از پیشنهاد صالحی به مصر

۱۲ فروردین ۱۳۹۲ | ۱۷:۲۵ کد : ۱۹۱۴۴۶۶ سرخط اخبار

 

علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با محمد مرسی رییس جمهور مصر
یک نماینده سابق پارلمان کویت مدعی شد که ایران به مصر پیشنهاد کرده که در ازای دریافت 30 میلیارد دلار و ارسال سالانه 5 میلیون گردشگر و بازسازی و راه اندازی مجدد 2000 کارخانه در مصر به دست کارشناسان ایرانی، زمینه را برای حضور گسترۀ ایران در مصر فراهم کند!
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، "عبدالله نفیسی" با طرح این ادعا که مطالب مذکور را یک "مسؤول ارشد" در کاخ ریاست جمهوری مصر برای وی بیان کرده است، جزییات این "پیشنهاد" ایران به مصر را در یک ویدیو که در شبکه های اجتماعی منتشر شده، ارائه داد؛ پیشنهادی که به زعم وی، علی اکبر صالحی وزیر خارجه ایران در دیدار با محمد مرسی مطرح کرده است.
 
النفیسی در ابتدا با بیان این که فعالیت ایرانیان در داخل مصر افزایش یافته و میزان فعالیت ایرانی ها در مصر، بسیار بالاتر از تلاش و فعالیت آنها در کشورهای منطقه خلیج فارس است، گفت: «آنها می خواهند مصر را از اعراب بگیرند».
 
وی در ادامه، به زعم خود و به نقل از یک "مقام ارشد" در ریاست جمهوری مصر، اظهار داشت: هنگامی که علی اکبر صالحی برای طرح پیشنهاد ایران به مصر آمد، به محمد مرسی گفت که ایران در ازای افتتاح سفارت خود در قاهره و سفارت مصر در تهران، 30 میلیارد دلار به مصر خواهد داد!
 
این در حالی است که مصر در ماه های اخیر برای جذب 2 تا 4 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی (و نه کمک بلا عوض) از قطر و عراق رایزنی های گسترده انجام داده و هنوز موفق به تحقق کامل آن نشده است.
 
جالب توجه آن که درآمد ایران از محل فروش نفت در سال های گذشته - که صادرات نفت با مشکلات کنونی مواجه نبود- سالانه چیزی در حدود 30 میلیارد دلار بوده است.
 
این نماینده سابق مجلس امت کویت افزود: "صالحی همچنین به مرسی گفته که ایران متعهد می شود که سالانه 5 میلیون گردشگر به مصر اعزام کند و 2000 کارخانه از کارافتاده را به دست کارشناسان ایرانی راه اندازی کند". مرسی نیز از وی پرسیده که "در مقابل از ما چه می خواهید؟" و صالحی پاسخ گفته است: "همه مساجدی را که فاطمیان در مصر بنا کردند، بازسازی کنیم و تحت مدیریت ایران قرار دهیم. همچنین می خواهیم دو روزنامه به زبان فارسی در مصر منتشر شود" (!)
 
وی توضیح نداد که مخاطبان این روزنامه های "خیالی" فارسی زبان، چه کسانی خواهند بود!
آمار و ارقام خنده آور سیاستمدار کویتی در حالی مطرح می شود که به نظر می رسد او یا معنا و مفهوم 30 میلیارد دلار و 5 میلیون گردشگر را درک نمی کند، و یا این که گمان می کند مخاطبان از درک و مقایسۀ آمار و ارقام و بررسی احتمال تحقق آن در دنیای واقعیات، ناتوانند.
 
النفیسی در ادامه افزود: صالحی به رییس جمهور مصر گفته که باید سالانه 20000 طلبه مصری را برای تحصیل در قم اعزام کنید(!)
 
وی در پایان ادعاهای مضحک خود، تصریح کرد: ایران دارای طرحی خطرناک است و نباید آن را نادیده بگیریم، آنها پول می دهند و در مقابل می خواهند در مصر رخنه کنند.
 
به نظر می رسد برخی تحلیلگران کشورهای عربی همچنان در برابر پذیرش واقعیات مقاومت می کنند و چنان در اوهام و خیالات خود غرق هستند که برای اتهام زنی به جمهوری اسلامی، بی آن که به مقیاس ها و اندازه ها توجه کنند، زبان به ذکر آمار و ارقام می گشایند و از این که کسی در خِرد و عقل آنها تردید کند، نگران نیستند.

کلید واژه ها: مصر صالحی


( ۱ )

نظر شما :