تدوین رشته حقوق هسته ای در دانشگاه اصفهان

۲۱ فروردین ۱۳۹۲ | ۱۴:۱۲ کد : ۱۹۱۴۷۸۹ سرخط اخبار

رشته تحصیلی ˈحقوق هسته ایˈ در مقطع کارشناسی ارشد نخستین بار در کشور در گروه مهندسی هسته ای دانشکده علوم و فناوری های نوین دانشگاه اصفهان تدوین و تعریف می شود.

مدیر گروه مهندسی هسته ای دانشکده علوم و فناوری های نوین دانشگاه اصفهان روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: این رشته تحصیلی با توجه به اهمیت دفاع از حقوق هسته ای کشور در مجامع بین المللی و تربیت متخصصان و حقوقدانان آشنا به مباحث هسته ای و حقوقی بین المللی تعریف شده است.

ˈایرج جباریˈ با بیان اینکه این رشته تلفیقی از حقوق و فناوری هسته ای است تصریح کرد: قرار نیست دانش آموختگان این رشته کارهای تخصصی هسته ای را انجام دهند بلکه ضمن آشنایی با مفاهیم تخصصی این فناوری با اصطلاحات حقوق بین الملل نیز آشنا خواهند شد.

وی با تاکید بر اینکه کشور ایران نیاز زیادی به تربیت متخصصان رشته حقوق هسته ای دارد اظهار امیدواری کرد: این رشته تحصیلی پس از گذراندن مراحل اخذ مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال جاری در دانشگاه اصفهان ارائه شود.

مدیر گروه مهندسی هسته ای دانشگاه اصفهان همچنین از تدوین و طراحی دو رشته تحصیلی ˈپسمان هسته ایˈ و ˈفراوری اورانیومˈ در این دانشگاه برای نخستین بار در کشور خبر داد.

جباری افزود: این دو رشته نیز در مقطع کارشناسی ارشد تعریف خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه رشته فناوری هسته ای در کشورهای دیگر در شاخه علوم و به صورت گسترده کاربرد دارد، اظهار کرد: رشته مهندسی هسته ای در امریکا و اروپا بیشتر در بخش راکتور و کاربرد پرتوها بویژه در بخش پزشکی است .

این هیات علمی دانشگاه اصفهان ادامه داد: مهندسی هسته ای در ایران از تنوع بیشتری برخوردار است و به صورت گرایشهای تخصصی در مقاطع مختلف تحصیلی ارایه می شود.

وی با بیان اینکه ما تا 10 سال گذشته از نظر فناوری هسته ای به کشورهای دیگر وابسته بودیم تاکید کرد: با پیشرفت علمی دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی و متخصصان هسته ای کشورمان دیگر نیاز چندانی به دیگران نداریم.

وی تصریح کرد: برای خودکفایی کامل فناوری هسته ای باید علاوه بر تربیت نیروی انسانی متخصص بیشتر به اجرای پروژه ها به صورت گام به گام بپردازیم تا تجارب مورد نیاز در این زمینه را بدست آوریم.

جباری با بیان اینکه گروه مهندسی هسته ای از سال 87 فعالیت خود را در دانشکده علوم و فناوری های نوین دانشگاه اصفهان آغاز کرد، گفت: اکنون سه رشته راکتور، کاربرد پرتوها و گداخت هسته ای در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا و رشته پرتو پزشکی در مقطع دکترا در این گروه ارایه می شود.

وی اظهار کرد: دانش آموختگان این گروه در بخشهای مختلف مانند نیروگاه ها و سایتهای هسته ای، صنایع، درمانی و پزشکی کشور مشغول فعالیت هستند.

کلید واژه ها: فناوری دانشگاه دانشگاه اصفهان مهندسی هسته مهندسی هسته ای اصفهان مهندسی تحصیلی و فناوری علوم و فناوری هسته ای گروه مهندسی گروه مهندسی هسته این رشته فناوری هسته گروه مهندسی هسته ای


( ۱ )

نظر شما :