تجمع اعتراضی مقابل کنسولگری ایران در هرات

۲۹ فروردین ۱۳۹۲ | ۲۲:۲۷ کد : ۱۹۱۵۱۰۰ سرخط اخبار

بیش از  200 نفر از اهالی هرات امروز پنجشنبه در برابر کنسولگری ایران در این شهر  دست به تظاهرات زدند. 

به گزارش بی بی سی، این معترضان که اجساد 9 نفر از بستگانشان را با خود حمل می کردند، می گویند که نیروهای امنیتی ایران این افراد را سال پیش در داخل خاک ایران تیرباران کردند.

آنها می گویند سیزده نفر از اهالی کهسان در آگوست سال گذشته برای کار به ایران رفتند و بعد از آن ناپدید شدند. 

گزارشگر بی بی سی در هرات می گوید که معترضان در برابر کنسولگری ایران تجمع کرده بودند و تعدادی زیادی از نیروهای امنیتی برای تامین امنیت در جلو و اطراف کنسولگری ایران مستقر شده اند.
 
آنها می گفتند که این افراد قاچاقبر نبودند و اسلحه هم با خود حمل نمی کردند و "فقط برای پیدا کردن کار به ایران رفته بودند." 

این اعتراضات به صورت مسالمت آمیز به پایان رسید.
مقامات محلی به او گفتند که اجساد این سیزده نفر در دو مرحله به مقامات افغانستان تحویل داده شد.




 

ابتدا دو روز پیش اجساد چهار تن از این افراد به دولت افغانستان تحویل داده شده بود و سپس 9 تن دیگر یک روز بعد به مقامات محلی هرات تحویل داده شدند.

به گفته گزارشگر بی بی سی در هرات شماری از معترضان مدعی بودند که مقامات افغان از آنها خواسته بودند تا زمانیکه تمامی اجساد در اختیار دولت افغانستان قرار نگرفته دست به اعتراض نزنند.

پزشک قانونی  در هرات گفته اند که اجساد به خوبی دفن نشده بودند و حالا بسیار خراب شده اند و از ظاهر آنها مشخص نیست که چگونه کشته شده اند اما آنها از این اجساد  عکس برداری کرده اند که نتایج آن را تا چند روز آینده اعلام خواهند کرد.

اما شماری از معترضان مدعی بوده اند که علایم تیراندازی در اجساد به وضوح دیده می شده است.

مقامات محلی هرات از ابراز نظر مستقیم در این مورد خودداری کرده و گفته اند که تنها دولت مرکزی در کابل می تواند در این مورد ابراز نظر کند.

مقامات ایرانی نیز تا حال در مورد تحویل دهی اجساد به دولت افغانستان ابراز نظر نکرده اند.


نظر شما :