تحلیل متفاوت Wisconsin Public

جلیلی، رقیب نهایی هاشمی در انتخابات

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۷:۰۸ کد : ۱۹۱۶۲۴۹ سرخط اخبار سهم دیپلماسی در انتخابات
تقریبا بیش از 700 نفر از مردم ایران با امیدواری برای انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کردند. با این حال آخرین دقایق ثبت‌نام و حضور اکبر هاشمی‌رفسنجانی و اسفندیار رحیم‌مشایی همه چیز را تغییر داد،
جلیلی، رقیب نهایی هاشمی در انتخابات

 تقریبا بیش از 700 نفر از مردم ایران با امیدواری برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کردند. با این حال آخرین دقایق ثبت نام و حضور اکبر هاشمی رفسنجانی و اسفندیار رحیم مشایی همه چیز را تغییر داد،

Wisconsin Public طی تحلیلی نوشت: حتی بحث نام نویسی سعید جلیلی، مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران هم کمرنگ جلوه کرد؛ بحثی که در واقعیت کمرنگ نبود. احمدی نژاد  تمام انرژی خود را روی اسفندیار رحیم مشایی متمرکز کرده است.

محمدعلی شعبانی، پژوهشگر دانشگاه لندن، می گوید: « ثبت نام رفسنجانی حرکتی که خارق العاده بود. خارق العاده نه به خاطر اعلام کاندیداتوری رفسنجانی، بلکه به دلیل تغییر کلی بازی و تاثیر شگرف حضور او.»وحدتی که به عقیده اصلاح طلبان، برمی گردد به کارنامه ای که پیش تر هاشمی رفسنجانی در سال های اخیر برای خود برجای گذاشته است.

شعبانی می گوید: «هاشمی رفسنجانی که حالا 78 سال هم سن دارد، به نظر می رسید که علاقه چندان زیادی برای حضور در عرصه رقابت نداشته باشد اما بنا به شرایطی وارد این عرصه شد.»

شعبانی می افزاید: «رفسنجانی بیشتر دوست داشت تا به عنوان «دولت ساز» عمل کند تا خود در عرصه اجرایی حاضر باشد. با این حال، هاشمی علاوه بر اصلاح طلبان حتی می تواند روی آرای بخشی از اقشار محافظه کار ایران نیز حساب باز کند.»

اما از دیگر سو اصولگرایان تمایل چندانی به حضور مرد احمدی نژاد در عرصه رقابت ندارند؛ و شاید برخلاف آنچه که در روز آخر ثبت نام نامزدها پررنگ جلوه کرد تصویر هاشمی رفسنجانی و اسفندیار رحیم مشایی، تصویر پررنگ انتخابات امسال ایران نباشد.

چهره های برتر شاید سعید جلیلی، مذاکره کننده ارشد هسته ای و اکبر هاشمی رفسنجانی کاندیدای اصلاح طلبان باشند. شمار زیادی از مردان سیاسی ایران محمود احمدی نژاد را به خاطر قراردادن کشور در وضعیت مواجهه با تحریم های بین المللی مورد سرزنش قرار می دهند.

محمد غرضی، وزیر سابق مخابرات ایران حتی بدون اشاره به بحث تحریم ها در دوره احمدی نژاد می گوید: «دولت قبلی تلاش خود را به بهترین وجه انجام داد. اما نرخ تورم همچنان بالاست و ما با مشکل روبه رو هستیم. دولت نباید بیش تر از آنچه به دست می آورد، خرج کند.»باید منتظر نتیجه تایید صلاحیت شورای نگهبان نشست. اما آنچه مشهود است، این است که عصر احمدی نژاد و حتی یارانش به پایان نزدیک است.

کلید واژه ها: رفسنجانی هاشمی احمدی نژاد ثبت نام هاشمی رفسنجانی


نظر شما :