دولت مصر در ایران «سفیر اکردیته» منصوب کرد

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۲۳:۲۲ کد : ۱۹۱۶۳۲۷ سرخط اخبار
در ماه های اخیر و در پی تثبیت دولت محمد مرسی، رئیس جمهوری اسلام گرای مصر، موضوع تمایل این دولت به گسترش روابط با ایران از بسیاری از اقدامات مصر آشکار بوده است. در این رابطه و پس از برقراری مقدماتی همچون تبادل گردشگر، برخی منابع دیپلماتیک از انتصاب سفیر اکردیته مصر برای ایران خبر می دهند.

به گزارش «تابناک»، سایت خبری «عراقی نیوز» به نقل از منابع دیپلماتیک مدعی شده، دولت مصر سفیری اکردیته را برای ایران منصوب کرده و آن را نشانه ای از توسعه روابط دو کشور و گسترش آن در بعد رسمی دانسته است.

به نوشته این سایت، منابع دیپلماتیک گفته اند، «شریف شاهین»، سفیر سابق مصر در عراق، به عنوان سفیر اکردیته این کشور در ایران منصوب شده است.

این منابع دیپلماتیک به سایت عراقی نیوز گفته اند: «در پی بازسازی روابط دوجانبه ایران و مصر، وزارت خارجه این کشور، شریف شاهین را سفیر اکردیته در ایران کرده است».

گفتنی است، اگر سفیر یک کشور غیر از کشور محل مأموریت خود، در یک یا چند کشور دیگر هم مأموریت داشته باشد، در این گونه کشورها، اکردیته (معتبر، رسمی، مجاز و دارای اختیار) نامیده می شود.

علت فرستادن سفیر اکردیته معمولاً مسائل مالی کشورهای فرستنده سفیر، عدم روابط در حد کافی و کمبود افراد صلاحیت دار برای سمت ریاست مأموریت دیپلماتیک است.

اکردیته به معنای معتبر، مجاز و پذیرفته شده است. سفیری که مأمور در چند کشور است، در یکی از آنها مقیم می شود و بر پایه ضرورت به دیگر کشورهای محل مأموریت خود سفر می کند؛ البته هر یک از کشورها، باید جلوتر با این کار موافقت کرده و به سفیر اکردیته پذیرش داده باشند.

به هر حال، در صورت درست بودن این خبر، می توان آن را نشانه ای از ورود روابط ایران و مصر به فازی جدید پس از سه دهه دانست. دو کشور ایران و مصر از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، با یکدیگر هیچ گونه رابطه ای نداشتند؛ اما در پی سقوط حسنی مبارک و روی کار آمدن محمد مرسی، در این روند تغییر پدید آمد و تبادلات میان دو کشور آغاز شد.
 

کلید واژه ها: مصر اکردیته سفیر اکردیته دیپلماتیک مأموریت منابع دیپلماتیک


نظر شما :