آزمایش نسل جدید سانتریفیوژهای ایران

۰۵ خرداد ۱۳۹۲ | ۲۳:۵۸ کد : ۱۹۱۶۶۶۰ سرخط اخبار

ایران نوع جدیدی از سانتریفیوژ های IR-5 را در کارخانه نیمه صنعتی غنی سازی سوخت نصب کرده است که مراحل آزمایش آن طی می شود.

 

به گزارش خبرنگار انرژی هسته یی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بر اساس گزارش یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی که اول خرداد منتشر و در اختیار 35 عضو شورای حکام آژانس قرار گرفت، ایران در دو سه ماه گذشته (پس از گزارش پیشین مدیرکل آژانس درباره ایران) اقدام به نصب یک نوع سانتریفیوژ جدید IR-5 کرده است. این ماشین در محوطه تحقیق و توسعه کارخانه نیمه صنعتی غنی سازی سوخت (PFEP) نصب شده است.

 

ایران تاکنون نسل های مختلفی از سانتریفیوژها را مورد تحقیق و توسعه قرار داده است. بر اساس گزارش آژانس در 24 اردیبهشت (14 مه 2013)، "19 سانتریفیوژ IR-4، چهارده سانتریفیوژ IR-6، سه سانتریفیوژ IR-6s، یک سانتریفیوژ IR-5" در آبشار 2، "نوزده سانتریفیوژ IR-1، سه سانتریفیوژ IR-2m، دو سانتریفیوژ IR-1" در آبشار 3، "164 سانتریفیوژ IR-4" در آبشار 4 و "162 سانتریفیوژ IR-2m" در آبشار 5 نصب شده است.

 

به گزارش ایسنا، کارخانه نیمه صنعتی غنی سازی سوخت جزو تاسیسات تولید اورانیوم با غنای پایین و جزو تاسیسات تحقیق و توسعه است که نخستین بار در اکتبر 2003 راه اندازی شده است. این تاسیسات دارای یک سالن آبشار است که می تواند شش آبشار را در خود جای دهد و به دو محوطه تقسیم می شود که یکی برای تولید UF6 تا غنای 20 درصد U-235 (آبشارهای 1و6) و محوطه دیگر برای تحقیق و توسعه(آبشارهای2، 3، 4 و5) است.

 

ایران از بهمن ماه 1391 به نصب تعداد قابل توجهی از سانتریفیوژهای نسل دوم با نام IR-2m که توسط متخصصان داخلی ساخته شده است در سالن A کارخانه غنی سازی سوخت اقدام کرد و هم چنان نصب سانتریفیوژهای IR-2m و غلاف های سانتریفیوژ خالی در سالن تولید A ادامه دارد.

بر اساس گزارش خردادماه آژانس، در تاریخ 25 اردیبهشت (15 مه 2013) چهار آبشار به طور کامل و یک آبشار نیمه کاره با سانتریفیوژهای IR-2m و غلاف های سانتریفیوژ خالی نصب و کارهای مقدماتی نصب 13 آبشار دیگر با سانتیفیوژهای IR-2m انجام شده است.

 

بر اساس گزارش آژانس، در حال حاضر حدود 700 سانتریفیوژ IR-2m و غلاف سانتریفیوژهای خالی در سالن A کارخانه غنی سازی سوخت (نطنز) نصب شده است که نسبت به گزارش قبلی مدیر کل بیش از پانصد عدد افزایش یافته است که این روند از پیشرفت فنی قابل توجه در زمینه غنی سازی حکایت می کند.

 

شایان ذکر است، تاکنون بیش از 13 هزار و پانصد سانتریفیوژ نسل اول (IR-1) در سالن A تاسیسات نطنز نصب شده است.

کلید واژه ها: سانتریفیوژ غنی سازی


نظر شما :