ولایتی: مساله هسته‌ای را با حفظ حق غنی‌سازی حل می‌کنیم

۰۷ خرداد ۱۳۹۲ | ۲۳:۵۳ کد : ۱۹۱۶۷۴۲ سرخط اخبار سهم دیپلماسی در انتخابات
ولایتی: مساله هسته‌ای را با حفظ حق غنی‌سازی حل می‌کنیم

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، نشست خبری علی اکبر ولایتی نامزد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم با حضور رسانه های داخلی و خارجی در خبرگزاری فارس برگزار شد.

ولایتی در ابتدا و در پاسخ به سؤال خبرنگار رسانه ترکیه درباره روابط ایران و ترکیه و اختلاف دیدگاه دو کشور در قبال سوریه گفت: ایران و ترکیه روابط دوستانه ای بر اساس حسن همجواری دارند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از بدو تاسیس روابط دوجانبه مناسبی با کشور دوست ترکیه داشته است، افزود: ما اشتراکات زیادی درباره مسائل مختلف از جمله مباحث منطقه ای داریم. ایران و ترکیه به عنوان دو کشور مهم در جهان اسلام با همکاری های خوبی که با یکدیگر دارند، زمینه همکاری بیشتر را فراهم کرده اند.

ولایتی با اشاره به حل مشکلات منطقه ای با همکاری ایران و ترکیه، خاطرنشان کرد: در بحث سوریه باید بگویم ایران و ترکیه دیدگاه های متفاوتی در این باره با یکدیگر دارند اما هر کشوری می تواند سیاست خارجی خودش را داشته باشد.

نامزد انتخابات آتی ریاست جمهوری با بیان اینکه ایران راه حل نظامی را برای سوریه قبول ندارد و معتقد است باید مسائل سوریه از طریق سیاسی حل و فصل شود، افزود: امیدوارم برادران ترک ما نیز به این نتیجه برسند که سوریه راه حل نظامی ندارد.

ولایتی در پاسخ به سؤال دیگری درخصوص میزان اقبال مردم به او در انتخابات ریاست جمهوری گفت: در این باره باید منتظر بمانیم تا شرایط تبلیغات برای کاندیدا ادامه داشته باشد و ببینیم مردم چه قضاوتی بین کاندیدا می کنند. لذا پیش بینی حالا نمی تواند مناسب باشد.

خبرنگاری از ولایتی در مورد مذاکراتش با سارکوزی، مقامات هند و مقامات روس و ادعاهای مطرح در این باره مبنی بر کارشکنی های صورت گرفته پرسید که ولایتی در پاسخ گفت: بنده با آقای سارکوزی در پاریس دیدار داشتم که این دیدار به دعوت سارکوزی بود. در این دیدار تلاش کردم درباره موضوع هسته ای ایران و برای حل مشکلات هسته ای گام های مثبتی برداشته شود اما اینکه چرا این دیدار به نتیجه نرسید وارد آن بحث نمی شوم.

وی درباره مذاکره با مقامات روس نیز گفت: زمانی که بنده وزیر خارجه بودم با وزیر خارجه وقت روسیه روابط مناسبی داشتیم و بر اساس همین روابط دو جانبه موفق شدیم برخی مشکلات را حل کنیم.

کاندیدای انتخابات آتی ریاست جمهوری درباره مذاکره با هند نیز گفت: اخیرا وزیر خارجه هند که به ایران آمده بود با وی گفت وگوی مناسبی درباره مباحث مختلف از قبیل سرمایه گذاری هند در چابهار داشتیم که امیدواریم این روند رو به جلو باشد.

خبرنگاری از ولایتی درباره دیدار شب گذشته اعضای ائتلاف پیشرفت با آیت الله مهدوی کنی پرسید که وی در پاسخ گفت: اعضای ائتلاف توافق کردند که تا آخر با جدیت فعالیت خود را به موازات هم ادامه دهند و در نهایت دو نفری که رئیس جمهور نشدند به فرد پیروز کمک کنند.

ولایتی در پاسخ به سوالی درباره سفرهای شخصی قالیباف و این نکته که آیا وی به ائتلاف سه گانه پایبند خواهد ماند یا خیر، اظهار داشت: قرار است ما سه نفر بر ادامه همکاری است و این مغایرتی با فعالیت های انتخاباتی ندارد و ما بر اساس آخرین تصمیم خود فعالیتمان را همچنان ادامه می دهیم و به ائتلاف پایبندیم اما انتخاب نهایی را مردم انجام خواهند داد.

نامزد انتخابات یازدهم با تاکید بر اینکه قولی که بین ما سه نفر بوده همچنان معتبر است، افزود: از اول قرار بود یک نفر به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود و بقیه با وی همکاری کنند. بنابراین همکاری ما از هم اکنون تا زمان انتخابات ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه ما بین سه نفرمان اختلافی نمی بینیم و فعالیت های مستقل هرکدام مان نیز ادامه دارد،یادآور شد: انتخاب مردم مشخص می کند که چه کسی رئیس جمهور می شود اما امیدواریم فردی از ائتلاف سه نفره باشد.

ولایتی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر همکاری با کشور ترکیه در حوزه هسته آی تصریح کرد: همکاری ما کشور همسایه ترکیه در حوزه هسته ای مثبت بوده و آنها هر جا که توانسته اند به پیشبرد هسته ای ما کمک کرده اند و چند بار نیز میزبان شده اند.

وزیر اسبق امور خارجه کشورمان به طرح مشترک برزیل و ترکیه با ایران در بیانیه تهران اشاره کرد و آن را نوعی همکاری با جمهوری اسلامی در عرصه هسته ای برشمرد و ادامه داد: ما از مواضع ترکیه در این زمینه راضی هستیم.

وی رابطه ایران و کویت را نیز یک رابطه قدیمی و دوستانه عنوان کرد و گفت: ما در دولت آینده روابط خود را با کشورهای همسایه توسعه خواهیم داد.

ولایتی در خصوص نسخه فرهنگی برای مشکلات این عرصه خاطرنشان کرد: یکی از حوزه های بسیار مهم، حوزه فرهنگی است و انقلاب ما فرهنگی و رمز پایداری و ماندگار کشورمان نیز فرهنگ است.

نامزد انتخابات یازدهم با تاکید بر اینکه زنجیره فرهنگی ایران از چند هزار سال پیش تاکنون ادامه پیدا کرده و در بین کشورها می توان گفت که ایران یک کشور فرهنگی است، راه علاج مشکلات فعلی فرهنگی را بازگشت به هویت خودی عنوان کرد و گفت: این فرهنگ به منزله زرهی در مقابل تهاجم فرهنگی است که ستون فقرات آن زبان و ادبیات محسوب می شود.

خبرنگار مهر از ولایتی پرسید آیا می توان هم سیاست هسته ای را پیش برد و هم مشکلات کمتری داشت که وی پاسخ داد: سیاست حفظ حق کاربرد انرژی هسته ای در مقاصد صلح آمیز از حقوق مسلم ما و بر اساس NPT است و به هیچ وجه از آن دست بر نمی داریم. چرا که اگر چنین کنیم دیگران دلشان به حال ما نمی سوزد از این رو هیچ دولتی حق ندارد از این سیاست دست بردارد. اما در عین حال می شد این کار را با هزینه کمتری در صحنه بین المللی به نتیجه رساند.

نامزد انتخابات یازدهم با بیان اینکه روابط دوستانه بین ایران و کشورهای صاحب نفوذ از برنامه های ماست و می توان با دیپلماسی حساب شده و مدبرانه روابط خود را با کشورهای مختلف برقرار کرد، ادامه داد: دیپلماسی گاهی مانند کوه یخ است و می توان آن را از طرق غیرمستقیم و گوناگون پیش برد و برخی دیپلماسی محرمانه است که همه کشورها نیز آن را دارند. چرا که قرار نیست همه چیز را جلوی میکروفن ها بیان کرد.

وی با تاکید بر اینکه باید زمینه برای ایجاد یک تفاهم آماده شود تا هم حق هسته ای و غنی سازی مان حفظ شده و هم روابط مان با کشورها تا این حد از درجه تنش نرسد، تصریح کرد: ما اراده قوی داریم تا مشکلات بین المللی کشور را با حفظ غنی سازی هسته ای حل کنیم.

ولایتی در ادامه به مسئولیت خود در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و یادآور شد: ظرف 7 سالی که بنده مسئول دیپلماسی دفاع مقدس بودم و مذاکرات صلح را امضا کردم قرارداد 598 اجرا شد و در واقع آن دیپلماسی بسیار سخت تر از دیپلماسی هسته ای بود. لذا می توان مشکلات پدید آمده فعلی را بدون چشم پوشی از حقوق هسته ای حل کرد.

نامزد انتخابات یازدهم در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری اظهار داشت: کاندیداهای ریاست جمهوری دوستان ما هستند و رقابت دوستانه ای وجود دارد اما انتخاب نهایی با مردم است. از این رو بنده هیچ موضعی که حاکی از موضع گیری غیردوستانه باشد اتخاذ نخواهم کرد.

وی ادامه داد: ملت شریف ایران هر تصمیمی که بگیرد محترم است و ما تابع آن هستیم. اما ائتلاف سه گانه متناسب با تحولات سیاسی هفته های اخیر حق مشورت برایش محفوظ است و این به معنای نقض قرارمان نیست.

ولایتی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه از ویژگی ترانزیتی ایران که خود مطرح کردید؛ چگونه استفاده می کنید، اظهار داشت: ما می توانیم از ویژگی های ترانزیتی و همچنین جغرافیای سیاسی که منحصر به فرد است حداکثر استفاده را ببریم.

این نامزد ریاست جمهوری یازدهم تصریح کرد: اگر طرح های راهبردی در این زمینه طراحی شده باید اجرا شوند و اگر طراحی نشده باید آنها را طراحی و اجرا کنیم که این مسئله مربوط به حوزه های مختلف همچون حمل و نقل می شود.

وی بر همین اساس به موضوع گاز اشاره و اضافه کرد: دور تا دور کشور ما کشورهایی وجود دارند که یا گاز تولید می کنند یا به گاز احتیاج دارند؛ به هر حال کشورهایی منحصر در خشکی هستند و برای انتقال برخی منابع همچون نفت نیاز به تسهیل و تسهیلات ترانزیتی دارند و هیچ کشوری موقعیت جمهوری اسلامی ایران را ندارد.

ولایتی در عین حال به انتقال برق نیز اشاره کرد و گفت: کشورهایی مثل تاجیکستان تولید برق آسان و ارزان دارند که ما هم کمک کردیم، می توان از طریق ایران به عراق و سایر کشورها برق آنها را منتقل کرد؛ از این رو ایران به حرف اول در ترانزیت تبدیل خواهد شد و درآمد از این طریق بالا می رود.

این نامزد ریاست جمهوری یازدهم همچنین مناطق آزاد را بسیار مهم دانست و گفت: برخی کشورها همچون هند در مناطقی مانند چابهار حاضر به سرمایه گذاری شدند.

ولایتی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه اگر جامعتین به جز اعضای ائتلاف سه گانه بر روی فرد دیگری خارج از ائتلاف اجماع کند، آیا تمکین خواهید کرد، گفت: کسی که از ماه ها قبل به صراحت بر تصمیم مشترک جامعتین تکیه کرده بنده بودم و بر عهد خود پایبند هستم و به آن عمل می کنم.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه شما گفتید اکنون زمان آزمون و خطا گذشته و باید از افراد باتجربه استفاده کرد، از این جهت نقش جوانان در دولت شما چگونه خواهد بود، اظهار داشت: لازم نیست آدم های باتجربه پیر باشند؛ ما جوانان تحصیلکرده بسیاری داریم و افراد با تجربه ای هستندکه هم تجربه دارند و هم تحصیلات عالیه دارند.

ولایتی با تاکید بر اینکه جوانان باید هم کار کنند و هم امکانات تحصیلی و امکان کار پاره وقت داشته باشند، افزود: کار در کنار تحصیل می تواند برای تجربه جوانان بسیار اهمیت داشته باشد، اما تجربه داشتن به معنای سالخوردگی نیست.

این نامزد ریاست جمهوری یازدهم در پاسخ به سؤالی که به زبان خارجی از ولایتی پرسیده شد که چگونه رابطه با کشورهای دیگر برقرار کرده و آنها را بهبود می بخشید و اولویت شما کدام کشورهاست، و وی نیز به صورت انگلیسی به آن پاسخ گفت، افزود: رابطه ما با کشورهای دیگر بویژه همسایگان و آنهایی که با ما رابطه خوب دارند مثل چین بسیار رابطه خوبی خواهد بود.

وی با بیان اینکه بنده اولین قدم را در وزارت خارجه برای ارتباط با چین برداشتم اظهار داشت: مجموعه روابط ما با چین در سطح بالایی بوده و اولویت بالایی نیز خواهد داشت.

ولایتی بر همین اساس یادآور شد: در سیاست خارجی اولویت ما با دو عضو مهم دائم شورای امنیت یعنی چین و روسیه است و همچنین تلاش می کنیم با برخی دیگر از کشورها که عضو دائم شورای امنیت هستند نیز رابطه خوبی داشته باشیم.

این نامزد ریاست جمهوری یازدهم در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه برای اجناس چینی چه راهکاری دارید که این پول ها به ایران برگردد،  گفت: اگر قرار شد دولتی را تشکیل دهم،رویکرد ما بهبود روابط خارجی با کلیه کشورهایی است که می توانیم با آنها رابطه داشته باشیم و در عین حال با بهبود روابط و دیپلماسی فعال، راه های آسانتری را در موضوع تحریم ها داشته باشیم.

ولایتی در پاسخ به پرسش سوالی مبنی بر اینکه در دیدار دیروزتان با آقای مهدوی کنی چه گذشت، گفت: من بنا ندارم جزئیات را بیان کنم. اما نتیجه آن شد که با توجه به شرایط جدید، ضمن حفظ ارتباط خوب با اعضای ائتلاف، هر کدام به رقابت خود ادامه دهند.

وی افزود: ما قرار کلی مان این است که فردی که از این سه نفر در ائتلاف با اقبال بیشتری از مردم مواجه شود،انتخاب شود و انشاءالله نوع همکاری دو نفر دیگر را بعد از انتخابات خواهم گفت.

عضو ائتلاف پیشرفت در بخش دیگری از سخنان خود، در مورد مسکن مهر نیز گفت: در مورد مسکن مهر قراردادی که با مردم گذاشته شده که اجاره 99 ساله است باید اصلاح شود که بنده بعد از تشکیل دولت با یک لایحه به مجلس اجازه تملک کامل این مسکن های واگذار شده را از مجلس شورای اسلامی درخواست خواهم کرد.

ولایتی افزود: بنده معتقدم باید مسکن مهر در اختیار کامل مردم باشد و این را یک طرح مهم می بینم و خود را موظف به تحقق آن می دانم.

وی در پاسخ به خبرنگار فارس مبنی بر اینکه اجاره 99 ساله مسکن ها در بسیاری از کشورهای پیشرفته وجود دارد و این از بالا رفتن هرمی قیمت ها جلوگیری می کند، گفت: بسیاری از زمین هایی که در آن مسکن های مهر بنا شده است در شهرهای کوچک و یا مناطقی است که از شهرهای بزرگ فاصله های بسیاری دارند، بنابراین در بورس مسکن اتفاقی نمی افتد.

این نامزد ریاست جمهوری ادامه داد: اگر این مسکن های مهر 99 ساله باشد، فردا که فرد فوت شد ورثه ایشان باید چه کار کند؟ معتقدم با اختیار تملک داشتن آپارتمان، صدمه ایجاد نمی شود. البته این سخنانی که بنده می گویم کارشناسی شده است.

ولایتی در رابطه با ایجاد شغل نیز گفت: ایجاد شغل، اگر اقتصاد تولیدمحور و مردم تولیدمحور شوند و دولت از تصدی گری دست بردارند، امری امکان پذیر است. به عنوان مثال در کشاورزی حمایت از کشاورز به صورت خاص در همه جای دنیا دنبال می شود و امروز نیز ثلث جمعیت کشورمان یا کشاورزند و یا در صنایع وابسته به کشاورزی کار می کنند بنابراین این حوزه در اولویت نخست ما خواهد بود.

وی در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه اولویت اول ما توسعه رابطه با کشورهای همسایه از جمله کشورهای عربی است، گفت: ما عربستان سعودی را نیز کشور مهم عربی می دانیم که تاثیرگذار در جهان عرب و اسلام است و اگر با این کشور مشکلی نیز باشد، سابقه کار نشان داده این مشکلات را می توان به حداقل رساند.

عضو ائتلاف پیشرفت در پاسخ به سوال خبرنگاری  مبنی بر اینکه  آیا ایران اسلامی در دورانی انرژی هسته ای را تعلیق کرده است یا خیر، اظهار داشت: بله، دوره ای تعلیق هسته ای صورت گرفت و سانتر یفیوژها متوقف شد چرا که غربی ها می گفتند شما غنی سازی هسته ای را برای مدت کوتاهی متوقف و بعد از مذاکرات ادامه  دهید که مقام معظم رهبری در مرداد سال 84 دستور دادند که غنی سازی از سرگرفته شود. چرا که این خواسته آنان که تنها برای مدت کوتاهی غنی سازی را متوقف کنیم، دروغ بود.

ولایتی در مورد تلویزیون و رادیوی خصوصی نیز گفت: این جزو قانون اساسی است و رسانه رادیو تلویزیون در اختیار نظام است. اما سایر رسانه های الکترونیکی و نوشتاری می توانند کار خود را انجام دهند. معتقدیم آزادی مطبوعات شرط لازم بر ادامه دموکراسی است و مطبوعات اگر بتوانند فعالیت کنند چشم ناظر مردم بر دولت ها هستند.

کلید واژه ها: ولایتی سوریه هند


نظر شما :