واکنش امریکا به اعتراضات خیابانی در ترکیه

۱۴ خرداد ۱۳۹۲ | ۱۶:۱۶ کد : ۱۹۱۷۰۰۴ سرخط اخبار

 

کاخ سفید در مورد حوادث ترکیه و سرکوب تجمعات اعتراضی مردم این کشور به شدت ابراز نگرانی کرد و از همه گروه های درگیر در حوادث چند روز اخیر در ترکیه خواست به خشونت متوسل نشوند.
 
به گزارش ایسنا، جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید در یک کنفرانس خبری در این باره گفت: ما با دقت و البته با نگرانی حوادث ترکیه را پیگیری می کنیم.
 
وی بر حمایت آمریکا از حق مردم در بیان عقاید و برگزاری تجمعات تأکید کرد و گفت: حق برگزاری تظاهرات، یکی از عناصر بنیادین هر دموکراسی در جهان محسوب می شود.
 
به گزارش خبرگزاری شینهوا، کارنی گفت: واشنگتن از این که پلیس ترکیه برای متفرق کردن تظاهرکنندگان به زور متوسل می شود، به شدت نگران است.
 
سخنگوی کاخ سفید ادامه داد: ما خواستار آن هستیم که تحقیقاتی در مورد این حوادث آغاز شود و از همه افراد و گروه های درگیر در این حوادث نیز می خواهیم از اقداماتی تحریک آمیز که به خشونت منجر می شوند، بپرهیزند.
 
پیش از این، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به تحولات ترکیه، اعلام کرد: ما از نزدیک مسائل ترکیه را تحت نظر داشته و ارتباط نزدیکی با کادر رهبری این کشور از جمله نخست وزیر و وزیر امور خارجه در موارد مختلف از جمله فرایند صلح خاورمیانه داریم. ما همواره به سران ترکیه در حین مکالمات و در مراسم عمومی یادآور شده ایم که واشنگتن از آزادی بیان کامل از جمله حق مسلم مردم برای تظاهرات آرام حمایت قاطع دارد. این حقوق از موارد اساسی هر جامعه دموکراتیک است.
 
جان کری نسبت به برخورد خشونت آمیز پلیس ترکیه در مواجهه با تظاهرکنندگان ابراز نگرانی کرد. وی همچنین ابراز امیدواری کرد، تحقیقات کاملی در این خصوص انجام و بر لزوم خویشتن داری پلیس ترکیه تاکید شود.

کلید واژه ها: ترکیه حوادث


نظر شما :