جزئیات طرح شیراک از زبان موسویان

۲۸ خرداد ۱۳۹۲ | ۱۴:۱۷ کد : ۱۹۱۷۵۰۴ سرخط اخبار
حسن روحانی رییس جمهور منتخب در مصاحبه روز گذشته خود اظهار کرد: ما با آقای ژاک شیراک در سال 2005 در مذاکراتی به توافق نهایی رسیدیم که چگونه اعتماد بین المللی برای همه جلب شود و در ایران غنی سازی ادامه پیدا کند و این توافق ها می توانست راه حل نهایی باشد که البته آلمان با این موضوع موافقت کرد ولی متاسفانه انگلیسی ها با فشار آمریکایی ها موافقت نکردند و کار ناتمام ماند. وی با بیان اینکه "در این راستا راه حل های بسیاری وجود دارد"، گفت: یکی از آنها توافق بین من و آقای شیراک است که آن توافق می تواند یکی از این راه حل ها باشد.
 

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب» ؛ حسین موسویان که یکی از اعضای ارشد تیم مذکره کننده هسته ای ایران در زمان روحانی بود ، در این مورد می گوید، طرح شیراک که روحانی به آن اشاره کرد شامل بالاترین سطح از شفافیت در برنامه هسته ای ایران در مقابل به رسمیت شناختن حقوق ایران در ان پی تی بود.

معاون سابق دکتر روحانی در شورای عالی امنیت ملی  به المانتیور گفت: ما با شیراک به توافق رسیدیم که

اول: 3 کشور اروپایی به حقوق صلح امیز تکنولژی هسته ایران تحت نظارت ان پی تی که شامل غنی سازی می شود، احترام بگذارند.

دوم: ایران براساس تعریف آژانس، تضمین خواهد کرد که برنامه هسته ای صلح آمیز باقی مانده بو به سمت بنامه ی تسلیحاتی منحرف نشود

این به معنای آن است که ایران به بالاترین سطح از شفافیت که به صورت بین الملی وجود دارد احترام می گذارد.

در ازای آن، پنج بعلاوه یک در مورد ایران و به عنوان یکی از اعضای ان پی تی ، تبعیض قائل نمی شود و به حقوق ایران در ان پی تی درست به مانند دیگر اعضا احترام می گذارد.

موسویان در پاسخ به این سئوال که «واشنگتن چگونه باید در برابر برنامه هسته ای ایران و در دوران روحانی میانه رو، موضع گیری کند»،  توصیه کرد که باراک اوباما به روحانی نامه بنوسید و به او تبریک و منافع امریکا در مذاکرات مستقیم را تکرار کند.

موسویان اضافه کرد: تاکید بر تمایل و قصد امریکا برای رابطه با ایران براساس منافع و احترام دوجانبه ، تنش را از بین می برد.

معاون سابق دکتر روحانی گفت که امریکا باید امادگی خود را برای مذاکرات مستقیم بدون پیش شرط اعلام کند.

موسویان در بخش دیگری از این گفت و گو تاکید می کند: حقوق ایران برای تکنولوژی هسته ای صلح آمیز، خط قرمزی برای دولت جدید خواهد بود.

وی می افزاید: انتخابات پنجره ای جدیدی برای پنج بعلاوه یک و ایران را باز می کند تا بایکدیگر بر روی دوره ی جدیدی از همکاری به جای تقابل ، فعالیت کنند و راه حل صلح آمیز بر سر پرونده هستهای پیدا کنند تا طرفین نجات پیدا کنند.

غافلگیر شدم

وی با بیان اینکه من هم از پیروزی روحانی به شدت غالگیر شدم شدم گفت: فکر می کنم زمان این کار فرا رسیده بود.

سید حسین موسویان گفت: به دلیل رابطه ی ویژه ای که بین روحانی و آیت الله خامنه ای وجود دارد ، همکاری به شدت موثری میان رهبر معظم انقلاب و رییس جمهور منتخب پیش بینی می شود.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب» ؛ عضو سابق و ارشد تیم مذاکره کننده ی هسته ای با اشاره به رابطه دوستی 45 ساله روحانی و رهبر معظم انقلاب می افزاید: می افزاید: ایشان قویا از روحانی حمایت خواهند کرد

او اضافه می کند: روحانی نزدیک به دو دهه است که نماینده ایشان در شورای امنیت ملی است. رهبری دو نماینده در شورای امنیت ملی دارد و روحانی دائما یکی از نمایندگان ایشان بوده است این درحالیست است که از ابتدای کار تاکنون سه بار  نماینده دوم تغییر کرده است.

کلید واژه ها: روحانی شیراک


نظر شما :