نتانیاهو: دکترین حسن روحانی "مذاکره کن و غنی کن" است

۰۱ تیر ۱۳۹۲ | ۱۵:۰۲ کد : ۱۹۱۷۶۸۰ سرخط اخبار

نیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل طی گفتگویی با نشریه "اسلیت" به سئوالاتی در خصوص انتخابات ریاست جمهوری ایران، حسن روحانی و مذاکرات هسته ای پاسخ داد.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب، وی گفت: روحانی مولف یک دکترین است که من آن را "مذاکره کن و غنی کن" می خوانم.

متن این مصاحبه در پی می آید:

نظر شما در مورد انتخابات ریاست جمهوری ایران چیست؟

فکر می کنم، انتخابات انعکاس دهنده ی نارضایتی مردم ایران بود! متاسفانه، نتیجه انتخابات قدرت تغییر روند برنامه هسته ای ایران را ندارد.

پس از عدم احراز صلاحیت مشایی و دیگر کاندیداها، حسن روحانی یکی از کاندیداهایی بود که صلاحیت او احراز شد، نظرتان در این خصوص چیست؟

درست است. روحانی به عنوان یکی از کاندیداها معرفی شد. او دیدگاه های ایت الله خامنه ای را دارد. 

هاشمی و مشایی در انتخابات رد صلاحیت کردند و تنها روحانی ماند. او دبیر شورای امنیت ملی ایران و مذاکره کننده هسته ای بوده است. روحانی مولف یک دکترین است که من آن را "مذاکره کن و غنی کن" می خوانمش. او حتی یک کتاب در این خصوص به نگارش در آورده است.

آیا این یک قیاس است یا او در حقیقت کتابی در این خصوص نوشته است؟

بله، او کتابی در این خصوص نوشته است که البته در مورد تجربیات او در مذاکرات است.

به عنوان یک مذاکره کنند هسته ای؟

این کتاب در مورد تجربیات او در مسائل دیگر هم هست.

آیا شما فکر می کنید که روحانی چهره ی جدید و خوبی به ایران می دهد؟

او خود گفته است که از طریق آرام ساختن جامعه بین المللی، ایران قادر است پیوسته در خصوص برنامه هسته ای حرکت رو به جلو داشته باشد.

من در اینجا نقل قولی مستقیم از او را در سال 2004 بازگو می کنم:  «درحالیکه ما با اروپایی ها در تهران مذاکره می کردیم، در حال نصب تجهییزات در تاسیسات اصفهان هم بودیم.» روحانی سپس می گوید: در حقیقت با ایجاد یک فضای آرام ما توانستیم کار را در اصفهان تکمیل کنیم.

ما نمی توانیم به ایران اجازه دهیم چنین بازی را انجام دهد. آنها برای خرید زمان بازی می کنند و به غنی سازی ادامه می دهند. تهران در عین حال پایگاه برنامه هسته ای خود را وسیع تر می کند. چیزی که ایران دنبال آن است 1 یا 2 بمب نیست بلکه 200 بمب است. آنها در حال ساخت موشک های بالستیک بین قاره ای به موازات توسعه برنامه هسته ای خود هستند. این موشک ها برای هدف گرفتن ما نیست بلکه برای هدف گرفتن شما هست! در عرض 6 تا 8 سال انها قصد دارند به آمریکا برسند.  

آیا شما آماده ی اقدام نظامی علیه ایران هسیتد؟

من هرگز در مورد آنچه می خواهیم انجام دهیم سخن نمی گویم، اما اسرائیل اقدام و البته دفاع از خود را در مقابل تهدیدات حق خود می داند.

کلید واژه ها: روحانی برنامه هسته


نظر شما :