بازتاب سخنان حسن روحانی در مطبوعات جهان

۰۹ تیر ۱۳۹۲ | ۱۳:۴۸ کد : ۱۹۱۷۹۸۱ سرخط اخبار

بازتاب سخنان روز گذشته رئیس جمهور منتخب مردم ایران در دو حوزه داخلی و خارجی، تحلیل واشنگتن پست از بحران هویتی محافظه کاران ایران در پی انتخابات ریاست جمهوری، تأکید وزیر خارجه هند بر اهمیت مسیر ارتباطی ایران در حوزه انرژی و برگزاری سومین نشست کشورهای صادرکننده گاز در ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است. 

 
بازتاب سخنان روز گذشته حسن روحانی در مطبوعات جهان
 
به گزارش «تابناک»، سخنان روز گذشته رئیس جمهور منتخب کشور، از جمله موضوعاتی است که بازتاب بسیار گسترده ای در میان مطبوعات جهان داشته است. خبرگزاری «رویترز» در این رابطه می نویسد روحانی اشاره کرده که میان تقاضاهای تندروها و اصلاح طلبان، توازن برقرار می کند. این خبرگزاری با اشاره به سخنان روحانی می نویسد رئیس جمهور منتخب ایران گفته وزرای خود را از سرتاسر طیف سیاسی ایران انتخاب می کند؛ زیرا مردم، اعتدال و میانه روی را به جای افراط گرایی انتخاب کرده اند. به اعتقاد رویترز، اتخاذ چنین شیوه ای از سوی روحانی سبب می شود از یک سو نگرانی های محافظه کاران که از انتساب وی به اصلاح طلبان نگران بودند، برطرف شود و از سوی دیگر، اصلاح طلبان پس از چندین سال مجالی دوباره برای حضور در قدرت بیابند. در این مطلب به بخش های دیگری از سخنان روحانی که در تأیید همین نکته است نیز اشاره شده است.
 
بازتاب سخنان روز گذشته حسن روحانی در مطبوعات جهان
 
البته برخی دیگر از مطبوعات، بخش هایی از سخنان روحانی که مربوط به حوزه سیاست خارجی و روابط خارجی کشور بوده را مورد توجه قرار داده اند. روزنامه «تلگراف» از این جمله است که می نویسد رئیس جمهور جدید ایران، وعده اعتدال در سیاست خارجی را داده است. این روزنامه می نویسد روحانی اظهار داشته پیروزی وی در انتخابات، راه جدیدی را برای ایران گشوده تا به شکلی سازنده با جامعه بین المللی وارد تعامل شده و تنش های به وجود آمده بر سر برنامه هسته ای را برطرف نماید. تلگراف اشاره می کند که از دید روحانی، «اعتدال در سیاست حارجی نه به معنای تسلیم است و نه تقابل؛ بلکه به معنای تعامل سازنده و موثر با جهان است». این روزنامه، سخنان روحانی در تقابل با رویکردهای هشت ساله محمود احمدی نژاد می داند. 
 
بازتاب سخنان روز گذشته حسن روحانی در مطبوعات جهان
 
اما در مطلبی دیگر درباره اوضاع سیاسی داخلی ایران، روزنامه «واشنگتن پست» با انتشار تحلیلی، استدلال کرده که انتخاب روحانی به عنوان رئیس جمهور، محافظه کاران ایران را با «بحران هویت» روبرو کرده است. این روزنامه می نویسد پیروزی غیرمنتظره روحانی، سبب شده محافظه کاران به این فکر فرو بروند که کجای کار را اشتباه کرده اند. در این مطلب آمده محافظه کاران همواره مدعی بوده اند که نماینده خواست و اراده مردم ایران و همچنین نزدیک ترین طرز فکر به رهبر جمهوری اسلامی ایران هستند؛ اما شکست سنگین این طیف در انتخابات، همه این ادعاها را با تردید مواجه ساخت و به اعتقاد تحلیلگران، این امر نشانگر رد خط مشی های محافظه کاران از سوی رأی دهندگانی بود که خواستار تغییر بودند. 
 
بازتاب سخنان روز گذشته حسن روحانی در مطبوعات جهان
 
یکی دیگر از مطالبی که از روز گذشته تاکنون بازتاب کم و بیش گسترده ای در میان مطبوعات بین المللی داشته، به اظهارات وزیر خارجه هند درباره مسائل منطقه ای مربوط می شود. به نوشته «بیزنس اینسایدر»، سلمان خورشید روز گذشته اظهار داشته ثبات در افغانستان و ایران، برای امنیت انرژی هند ضروری است؛ زیرا این دو کشور زمینه دسترسی گسترده تر هند به منطقه آسیای مرکزی را که دارای منابع عظیم انرژی است، فراهم می نمایند. وی گفته بر همین اساس، هند در تلاش است تا طرح راهگذر شمال- جنوب که هند را از طریق ایران به روسیه و آسیای مرکزی متصل می کند و همچنین طرح «ترانس افغان» که با استفاده از بندر چابهار، دسترسی به منطقه آسیای مرکزی را برای هند تسهیل می کند، تحقق بخشد. 
 
بازتاب سخنان روز گذشته حسن روحانی در مطبوعات جهان
 
در نهایت، خبرگزاری «ترند» از برگزاری نشست آتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز در ایران خبر داده است. این خبرگزاری می نویسد وزرای شرکت کننده در دومین مجمع کشورهای صادرکننده گاز، با پیشنهاد وزیر نفت ایران مبنی بر برگزاری نشست بعدی این مجمع در ایران موافقت کرده اند و این پیشنهاد با اتفاق آرا به تصویب رسیده است. البته جزئیات سومین نشست این مجمع در آینده اعلام خواهد شد. ترند می نویسد در جریان دومین نشست این مجمع که در مسکو برگزار شد، رستم قاسمی، وزیر نفت ایران دیدارها و گفت و گوهایی را درباره مسائل دوجانبه و بین المللی با مقامات روس داشته است. 
 

کلید واژه ها: روحانی


نظر شما :